«درس طب در روایات»
استاد تبریزیان
95/06/29
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع: بهداشت در جماع (وطی در دبر – حالاتی که همبستر شدن در آن ها نهی شده است) – داروی صاف کننده صدا
صحبت راجع به بهداشت اسلامی در مورد همبستر شدن است.
وطی در دبر
آیا وطی در «دبر» جائز است؟ روایات شدیدا از این کار نهی میکند به جهت اینکه این کار جزء خبائث است. علاوه بر این مسئله کثافت و انتقال بیماری مطرح است و از طرف دیگر آسیب رساندن به طرف مقابل مانند کمر درد است.
گویا خبیث بودن این کار جزء مسلمات اسلام است. خداوند در قرآن میفرماید:
﴿وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْقَرْيَةِ الَّتي كانَتْ تَعْمَلُ الْخَبائِث﴾[1]
یعنی او را از (ميان) مجتمعى كه كارهاى پليد (همجنس بازى) انجام مىدادند نجات بخشيديم.
به خود این عمل(وطی از دبر) خبیث اطلاق شده است. بنابراین کار خوبی نیست. اگر چیزی در قرآن به عنوان طیب مطرح بشود در نهایت فائده است و اگر چیزی خبیث مطرح شود در نهایت پستی و بدی قرار دارد زیرا قرآن مبالغه نمیکند.
اصل این کار جزء خبائث است و ما بحث بهداشتی میکنیم. خبیث بودن به معنای ضرر داشتن است و این کار واقعا به انسان آسیب میرساند.
آیه دیگر میفرماید:
﴿إِنَّكُمْ لَتَأْتُونَ الْفاحِشَةَ ما سَبَقَكُمْ بِها مِنْ أَحَدٍ مِنَ الْعالَمين﴾[2]
یعنی همانا شما كار بسيار زشتى را انجام مىدهيد كه احدى از جهانيان در آن بر شما سبقت نگرفته است
در روایتی آمده است:
سَأَلَ رَجُلٌ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع أَ تُؤْتَى النِّسَاءُ فِي أَدْبَارِهِنَ فَقَالَ سَفَلْتَ سَفَلَ اللَّهُ بِكَ أَ مَا سَمِعْتَ يَقُولُ اللَّهُ أَ تَأْتُونَ الْفاحِشَةَ ما سَبَقَكُمْ بِها مِنْ أَحَدٍ مِنَ الْعالَمِين[3]
یعنی مردی از حضرت امیر(ع) سوال پرسید آیا میتوان در دبر با زنان نزدیکی کرد؟ فرمود پست باشی خداوند پست قرار دهد تو را آیا نشنیده ای خداوند میفرماید: آیا كار بسيار زشتى را انجام مىدهيد كه احدى از جهانيان در آن بر شما سبقت نگرفته است
استفاده امام از این آیه مطلق است. چه در مورد مرد وطی از دبر صورت پذیرد و چه در مورد زن صورت پذیرد مورد نهی واقع شده است.
شاید از این آیه و داستان های تاریخی این معنا به دست بیاید که قوم لوط با مردان و زنان وطی از دبر را انجام میدادند. در داستان حضرت لوط میفرماید:
﴿ يا قَوْمِ هؤُلاءِ بَناتي هُنَّ أَطْهَرُ لَكُم﴾[4]
یعنی ای قوم این دختران من برای شما پاکیزه تر هستند.
شاید از دختران و زنان بدل برای مردان در وطی دبر استفاده میکردند.
در روایت دیگر کلمه «اذی» آمده است:
سَأَلْتُهُ عَنْ إِتْيَانِ النِّسَاءِ فِي أَعْجَازِهِنَ فَقَالَ هِيَ لُعْبَتُكَ لَا تُؤْذِهَا[5]
یعنی از امام صادق(ع) در مورد وطی از دبر سوال شد فرمود زن بازیچه و سبب خوشی تو است او را اذیت نکن.
این به معنای این است که وطی از دبر آزار و اذیت است. شاید چون این کار همراه با درد است اذیت آمده است. یکی از اسماء بیماری «اذی» است. بنابراین شاید مراد این باشد که این کار سبب بیماری است.
احتمال ایدز در وطی از دبر بیشتر است. گفته میشود که ایدز از این طریق بیشترین شیوع را دارد. غیر از آن سبب مشکلاتی مانند کمر درد و ضعف و ناتوانی در خانم ها میشود.
آیه ای که برای جواز شرعی وطی در دبر استفاده میشود این آیه است:
﴿ نِساؤُكُمْ حَرْثٌ لَكُمْ فَأْتُوا حَرْثَكُمْ أَنَّى شِئْتُم﴾[6]
یعنی زنان شما كشتزار شمايند، پس از هر سو و هر وقت كه خواستيد به كشتزار خود درآييد
کلمه «انی» هم زمان را میفرماید و هم مکان را میفرماید. یعنی از هر طرف میشود با زن نزدیکی کرد. روایتی میفرماید مراد وطی در قبل از پشت و جلو است. از این روایت منقصه و ضرری برای وطی در دبر استفاده میشود. در حیوانات جهت مشخصی برای وطی در قبل دارند ولی انسان میتواند از هر جهت در قبل وطی کند. امام این مطلب را میفرماید.
با توجه به جائز بودن وطی در دبر، استفاده میشود این کار برای سلامتی ضرر دارد.
حالاتی که همبستر شدن در آن حالات نهی شده است
همبستر شدن در حالی که بچه ای نگاه کننده باشد
در مورد این نهی اولین چیزی که به ذهن میآید و در روایات هم آمده است این است که بچه ای که میفهمد. زیرا این بچه چیزهایی که دیده را بازگو میکند و قبح این کار برای او از بین میرود و قصد تقلید این کار را پیدا میکند.
البته از روایات بیشتر از این هم استفاده میشود زیرا میفرماید بچه ای که در «قنداق» هم هست، نباید این کار را ببیند و در محل حضور داشته باشد.
این کار در مقابل بچه، آثار سوء ژنتیکی دارد. زیرا فرزندی که متولد میشود (نه فرزندی که مشاهده میکند)، شهره در فسق و فجور میشود. در روایت میفرماید:
إِيَّاكَ أَنْ تُجَامِعَ أَهْلَكَ وَ صَبِيٌ يَنْظُرُ إِلَيْكَ فَإِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص كَانَ يَكْرَهُ ذَلِكَ أَشَدَّ كَرَاهَة[7]
یعنی هرگز با خانم خودت جماع نکن در حالی که بچه ای نگاه میکند زیرا رسول خدا از این کار شدیدا کراهت داشت.
در روایت دیگر میفرماید:
تَعَلَّمُوا مِنَ الْغُرَابِ خِصَالًا ثَلَاثاً اسْتِتَارَهُ بِالسِّفَادِ وَ بُكُورَهُ فِي طَلَبِ الرِّزْقِ وَ حَذَرَه[8]
یعنی از کلاغ سه خصلت یاد بگیرید مخفی جماع کردن و صبح زود دنبال روزی رفتن و مراقب بودن
هیچ وقت کلاغ در حالت جماع دیده نمیشود ولی حیوانات دیگر دیده شده اند.
در روایت دیگر میفرماید:
إِيَّاكَ وَ الْجِمَاعَ حَيْثُ يَرَاكَ صَبِيٌ يُحْسِنُ أَنْ يَصِفَ حَالَكَ قُلْتُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ كَرَاهَةَ النَّبِيغَةِ قَالَ لَا فَإِنَّكَ إِنْ رُزِقْتَ وَلَداً كَانَ شُهْرَةً وَ عَلَماً فِي الْفِسْقِ وَ الْفُجُور[9]
یعنی مبادا جماع کنی در حالی که بچه ای که میتواند این کار را باز گو کند تو را ببیند عرض کردم بخاطر اینکه این کار برملا نشود؟ فرمود نه زیرا اگر بچه ای روزی تو شود در فسق و فجور شهره خواهد شد.
این کار اثر ژنتیکی دارد. در ژن بچه ای که متولد میشود اثر سوء میگذارد. وقتی دیده میشود کار بچه ای فسق و فجور است به جهت این است که پدر و مادر او رعایت این مسائل را نکرده اند. اگر این مسائل رعایت شود جامعه به سمت سلامتی حرکت میکند.
ممکن است که فسق و فجور فرزند به گردن پدر و مادر باشد زیرا بعضی از گناهان به گردن دیگری نوشته میشود.
این کار سبب فسق و فجور است و ممکن است این کار علت تامه نباشد.
این ها مسئله کلامی است که بررسی میشود که چگونه امکان دارد گناهی به گردن دیگری باشد. در روایات داریم آنقدر زن نگیرید که نتوانید از عهده آن ها برآیید و به گناه بیافتند و گناه آنان بر گردن شما باشد.
در مورد بچه «ولد الزنا» فرموده اند «لا یفلح ابدا» در مورد عابد بنی اسرائیل آمده است که حضرت به او فرمود کارهای تو فائده ای ندارد و او عرض کرد چرا مگر من چه گناهی انجام داده ام؟ و سر به بیابان گذاشت و مسائلی که برایش پیش آمد.
در عرف به مقدمات جماع هم جماع گفته میشود ولی در معنای لغوی دخول مراد است.
در روایت دیگر آمده است:
نَهَى رَسُولُ اللَّهِ ص أَنْ يُجَامِعَ الرَّجُلُ امْرَأَتَهُ وَ الصَّبِيُ فِي الْمَهْدِ يَنْظُرُ إِلَيْهِمَا[10]
یعنی رسول خدا از جماع کردن در حالی که کودکی در گهواره نظاره گر باشد نهی فرمود
بچه ای که در گهواره باشد به معنای بچه ای که کوچک باشد هر چند نتواند که این کار را بفهمد و بازگو کند. بنابراین این نهی اختصاص به نگاه کردن بچه ای که میتواند بازگو کند ندارد.
شاید اگر روی بچه را به طرف دیگر برگردانده شود کافی باشد ولی باز این کار مشکل است.
در طب اسلامی یکی تعدد نقل مهم است به طوری که متواتر باشد و دیگر اعتبار سندی مهم است. اگر در روایتی تعدد نقل داشته باشد دیگر به دنبال اعتبار سندی آن نیستیم ولی اگر یک روایت باشد حتما سند آن را بررسی میکنیم.
طب الائمه کتابی است که به امام معصوم نشان داده شده است و او تایید فرموده است.
همبستر شدن در حضور زن دیگر
این کار در خصوص خانم آزاد بیشتر نهی شده است. یعنی این کار نباید در حضور خانم آزاد صورت پذیرد به جهت اینکه آثار سوء بهداشتی دارد و دیگر اینکه قبح این کار شاید از بین برود.
در روایت آمده است:
أَنَّهُ نَهَى أَنْ تُوطَأَ الْحُرَّةُ وَ فِي الْبَيْتِ أُخْرَى[11]
یعنی پیامبر (ص) از وطی کردن زن آزاد در حالی که در خانه دیگری باشد نهی فرمود.
کارهای دیگر ممنوع نیست. مثلا «خواب وسط» یعنی خوابی که بین دو زن باشد ایرادی ندارد.
لَا بَأْسَ أَنْ يَنَامَ الرَّجُلُ بَيْنَ امْرَأَتَيْنِ أَوْ بَيْنَ جَارِيَتَيْنِ وَ لَكِنْ لَا يَطَأْ وَاحِدَةً وَ الْأُخْرَى تَنْظُر[12]
یعنی اشکالی ندارد که مرد بین دو زن آزاد یا کنیز بخوابد ولی جلوی دیدگان دیگری وطی دیگری نکند.
ظاهر این است که شنیدن صدا مشکلی ندارد. من فردی میشناسم که در یک اتاق زندگی میکند و دو همسر دارد و در وسط اتاق پرده ای است.
از امام باقر نقل شده است:
لَا تُجَامِعِ الْحُرَّةَ بَيْنَ يَدَيِ الْحُرَّةِ فَأَمَّا الْإِمَاءُ بَيْنَ يَدَيِ الْإِمَاءِ فَلَا بَأْس[13]
یعنی جلوی زن حر، با زن دیگری که حر است جماع نکن ولی جماع با کنیز در مقابل کنیز دیگر اشکالی ندارد.
نگاه کردن به عورت حکم دیگری است که باید بررسی بشود و رعایت شود. اماء احکام خاص به خود را دارند. مثلا سر را نباید بپوشانند.
کتاب جعفریات دو سند دارد یکی معتبر و دیگری غیر معتبر است.
همبستر شدن در حال استقبال یا استدبار قبله
در روایت آمده است:
نَهَى أَنْ يُجَامِعَ الرَّجُلُ أَهْلَهُ مُسْتَقْبِلَ الْقِبْلَة[14]
یعنی پیامبر (ص) از مجامعت با زن در حال استقبال قبله نهی فرمود
در روایت دیگر آمده است:
وَ لَا تَسْتَقْبِلُ الْقِبْلَةَ وَ لَا تَسْتَدْبِرُهَا[15]
یعنی در هنگام همبستر شدن رو و پشت به قبله نباش
استقبال و استدبار در حال قیام یا جلوس معلوم است. ظاهر این است که در حال خوابیدن پا ها به سمت قبله نباید باشد. یک استقبال در حال احتضار است و یک استقبال در حال دفن میت وجود دارد. شخصی که در حال احتضار است باید پا ها به سمت قبله باشد و این حالت، استقبال برای افراد زنده محسوب میشود.
راز نهی از استقبال و استدبار در بعض از حالات چیست؟
قبلا گفته شده است که قبله به سمت قطب است و استقبال به سمت قطب روی آهن بدن و «ion» تاثیر گذار است.
اما امروز بنده میگویم که قطب زمین در بینش اسلامی و در طب اسلامی، کعبه است.
بیشتر اتفاقاتی که روی زمین افتاده است منشا آن کعبه است. یکی پهن شدن زمین که از زیر کعبه شروع شده است. یکی اینکه کعبه زیر «بیت المعمور» قرار دارد. دیگری اینکه تمام باد ها از کعبه منشا میگیرند. چهار باد شمال و جنوب و دبور و سباس هر کدام از یک رکن کعبه شروع میشوند. راجع به آب و بیشتر اتفاقاتی که در زمین رخ داده است از کعبه شروع شده است.
بنابراین بعید نیست تاثیرات فیزیولوژی در بدن انسان به جهت قطب بودن کعبه است.
فقط صحبت از احترام نیست زیرا اگر بحث احترام باشد در حال نماز نیز آلت انسان رو به کعبه است.
علم امروزی یا تاثیرات کعبه بر روی انسان را نفهمیده است و یا اینکه چیزهایی را میدانند ولی چیزی نمیگویند تا عظمت برای اسلام نباشد.
ما معتقد هستیم که قطب زمین کعبه است و تاثیرات زیادی بر فیزیولوژی بدن میگذارد. چه بسا حتی میدان های مغناطیسی به کعبه ختم میشود.
هنوز طب اسلامی و علم اسلامی بکر مانده است. روایات ما راجع به جغرافیای زمین حرف دارد.
میشود افرادی در این زمینه وارد بشوند. لازم نیست همه فقه و اصول بخوانند. زیرا این مسائل باعث عظمت اسلام میشود.
همبستر شدن در کشتی
از مجموع روایات استفاده میشود که انسان در حال همبستر شدن باید حالت آرامش داشته باشد. اگر احساس آرامش نباشد تاثیر ژنتیکی در فرزند دارد یا در خود انسان نیز میتواند تاثیر داشته باشد. داریم که اگر انسان در سفر همبستر شود تاثیرات سوئی دارد.
در روایت آمده است:
لَا تُجَامِعْ فِي السَّفِينَة[16]
در کشتی همبستری نکن
همین قدر آمده است و بیشتر از این ندارد. ضرر و مفسده آن بیان نشده است. به نظر میرسد هر جائی که انسان آرامش ندارد تاثیرات سوء دارد.
همبستر شدن بعد از احتلام
شخص محتلم نباید همبستر شود مگر بعد از غسل. در روایت آمده است:
يُكْرَهُ أَنْ يَغْشَى الرَّجُلُ الْمَرْأَةَ وَ قَدِ احْتَلَمَ حَتَّى يَغْتَسِلَ مِنِ احْتِلَامِهِ الَّذِي رَأَى فَإِنْ فَعَلَ فَخَرَجَ الْوَلَدُ مَجْنُوناً فَلَا يَلُومَنَّ إِلَّا نَفْسَه[17]
یعنی جماع مرد محتلم با زن خود کراهت دارد تا اینکه از احتلام خود غسل انجام دهد پس اگر در حال احتلام با زن خود مجامعت کند و فرزند مبتلا به جنون بشود کسی را غیر از خود ملامت نکند.
الان فرزند دیوانه زیاد است زیرا این مسائل رعایت نمیشود. قید این روایت احتلام است و جنابت با مجامعت را شامل نمیشود البته مجامعت بعد از مجامعت نیز کراهت دارد.
همبستر شدن در کنار راه
در روایت آمده است:
وَ نَهَى أَنْ يُجَامِعَ الرَّجُلُ أَهْلَه ... عَلَى ظَهْرِ طَرِيقٍ عَامِرٍ فَمَنْ فَعَلَ ذَلِكَ فَعَلَيْهِ لَعْنَةُ اللَّهِ وَ الْمَلائِكَةِ وَ النَّاسِ أَجْمَعِين[18]
یعنی پیامبر(ص) از مجامعت با زن خود کنار راهی که از آن عبور و مرور صورت میپذیرد نهی فرمود پس کسی که این کار را انجام بدهد لعنت خداوند و فرشتگان و مردم بر او باد.
راهی که احتمال دارد شخصی از آن جا عبور کند. تعبیر بهتر این است که ممکن است این کار حالت آرامش را میگیرد. عرض کردیم از مجموع روایات استفاده میشود که انسان در حال مجامعت باید حالت آرامش داشته باشد.
اگر کسی در سفر همبستر شود فرزند شبیه پدر و مادر نمیشود بلکه شبیه عمو و عمه ها و یا دایی و خاله ها میشود.
همبستر شدن در حال سیری
این مورد مبتلا به است. برای خود شخص ضرر دارد. در روایت آمده است:
ثَلَاثَةٌ يَهْدِمْنَ الْبَدَنَ وَ رُبَّمَا قَتَلْنَ دُخُولُ الْحَمَّامِ عَلَى الْبِطْنَةِ وَ الْغِشْيَانُ عَلَى الِامْتِلَاءِ وَ نِكَاحُ الْعَجَائِز[19]
یعنی سه چیز بدن را خراب میکنند و چه بسا سبب مردن شوند حمام رفتن در حال سیری و همبستر شدن در حال سیری مفرط و نکاح با پیرزن ها
بیشتر بیماری های امروزی مانند ضعف بینایی و ناتوانایی به جهت این مسئله است. بیشتر مردن ها در حال جماع به همین علت است. اگر مشاهده میکنیم که سکته های قلبی و مغزی و مرگ های ناگهانی زیاد شده است به جهت رعایت نکردن این مسائل است.
گرسنگی نباشد بلکه یک حالت وسط باشد و بعد از هضم اول غذا صورت پذیرد هنگامی که غذا از معده به روده سرازیر میشود. هضم غذا سه مرحله دارد.
بنده در این مسئله آمار دارم. بنابراین این مسئله شوخی نیست.
اینکه برای چاق شدن با شکم پر به حمام باید رفت، حداقل بعد از دو ساعت از غذا خوردن باید باشد.
مبتلا شدن به فتق و ضعف بینایی و بیماری هایی که در روایات ذکر شده است مانند نقرس و سیاتیک و لقوه، معلول همبستر شدن در حال سیری است. بیشتر بیماری های سخت و صعب العلاج به خاطر همین مسئله است.
داروی صاف کننده صدا
این دارو برای مداحی و منبری ها از جهتی که محرم هم نزدیک است مفید است. با داروی صاف کننده صدایی که قبلا خواندیم کمی متفاوت است.
• نخود (سفید و سیاه) سه واحد
• برگ کلم یک واحد
• ایرساء(ریشه گل زنبق) یک واحد
• صمغ عربی یک واحد
• مصطکی یک واحد
• کندر نر یک واحد
آسیاب شوند و به اندازه یک قاشق مربا خوری جوشانده شود و آب آن مصرف شود.
این دارو با داروی «تصفیه صدا» که قبلا خوانده ایم فرق میکند. آن دارو دم کردنی بود ولی این دارو باید جوشانده بشود.
واحد ها به وزن هستند.