< فهرست دروس

درس طب استاد ضیائی

92/07/29

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: کم خونی
بحث اخلاقی به مناسبت میلاد امام هادی علیه السلام:
از امام هادی علیه السلام روایت است که می فرماید: اذْكُرْ مَصْرَعَكَ‌ بَيْنَ يَدَيْ أَهْلِكَ وَ لَا طَبِيبَ يَمْنَعُكَ وَ لَا حَبِيبَ يَنْفَعُكَ.[1]
یعنی به خاطر بیفت که روزی در میان خانواده ات از پای می افتی که هیچ دکتری چاره ی درمان تو را ندارد و هیچ دوستی هم نمی تواند کمکی به تو برساند. بنا بر این حال که توان داری خیررسان باش و دست دیگران را بگیر.

آهن در بدن گاه ضروری است که هفتاد درصد آن چنین است و گاه غیر ضروری که سی درصد آن این گونه است.
جزء ضروری آن در ساختمان گلبول ها مخصوصا در هسته ی آن وجود دارد که اکسیژن را برای عضلات ذخیره می کند. ده درصد آن در آنزیم های بدن وجود دارد.
جزء غیر ضروری آن که به عنوان آهن ذخیره در بدن است بیشتر در کبد انسان، طحال و مغز استخوان ذخیره می شود. گاه به شکل فریتین، گاه به شکل هموسیدرین ذخیره می شود. کمبود آهن قبل از هر چیز موجب نقصان هموگلوبین می شود که به صورت آنمی یا کمبود آهن پدیدار می شود.
زیادی آهن هنگامی رخ می دهد که به صورت داروی خوراکی از باب خوددرمانی یا تجویز غلط پزشک رخ دهد.
مقدار طبیعی آهن سرم خون هفتاد یا هشتاد میکرو گرم در صد میلی لیتر است. اگر از پنجاه میکرو گرم در صد میلی لیتر کمتر شود فقر آهن رخ می دهد و افزایش آهن هنگامی که سرم خون بیش از صد و هشتاد میکرو گرم در صد میلی لیتر باشد.
اگر کسی خونش آلوده باشد و عادتش نامنظم باشد از آب صاف کرده و جوشانده ی برگ و گل مغربی را بنوشد که خون را تصفیه می کند. همچنین است خوردن کاهو بدون سس، خوردن میوه ی عناب که خون تازه تولید می کند، خوردن تخم گل مغربی که منبع غنی از اسیدهای چرب و ضروری برای بدن است که فشار خون و سیستم عروق قلبی و دوره های عادت ماهیانه را تنظیم می کند و برای حفظ لطافت پوست هم مفید است.
برای درمان غلظت خون و رشد قدی و عرضی استخوان به مقدار کافی و رفع ضریب شکست رگها و تصلب شرائین می توان از یک قاشق چایخوری رازیانه به شکل خام یا دمکرده مخلوط با عسل استفاده کند زیرا حاوی هورمون زنانه است و رشد را در دختران زیاد می کند. رازیانه برای مردان و پسران خوب نیست زیرا موجب افزایش هورمون زنانه مانند پروژسترون آنها می شود.
زنان حامله بعد از چهار ماهگی اگر فرزندشان دختر باشد (توسط سونوگرافی مشخص می شود) از خربزه ی رسیده ی شیرین استفاده کند زیرا موجب می شود باسن دختر بعد از سن بلوغ بزرگ شود.
ریشه ی رازیانه به دلیل دارا بودن ماده ای به نام کومارین رقیق کننده ی خون و ضد انسداد و تصلب شرایین است. همچنین است آب جوش ولرم. البته فرد نباید تخم مرغ بخورد و اگر تصمیم به مصرف آن دارد آن را با پیاز بخورد که ضد تصلب شرایین است و کلسترول بد را کم می کند. همچنین است مصرف کرفس که تصلب شرائین را برطرف می کند که باید همراه یا بعد از غذا یا شب قبل از خواب مصرف شود.
اگر کسی به بیماری قاعدگی شدید مبتلا شده باشد صبح ناشتا از یک قاشق مرباخوری سویق عدس استفاده کند که هم قاعدگی را بند می آورد و هم خونش را تازه می کند و هم موجب عقیمی نمی شود. گه گاه هنگام شام یا ناهار از خورش عدس استفاده کند که البته اگر مخلوط با سرکه ی انگور عسکری باشد بهتر است. دیگر اینکه روزی دو مشت سیب زمینی برشته شده در روغن زیتون استفاده کند. دیگر اینکه روزی یک استکان چای یا جوشانده ی گل و برگ رازک بنوشد بدین منظور از دو روز قبل از عادت ماهیانه تا روز سوم آن ادامه دهد. در خونریزی های بسیار شدید تا دو هفته ادامه دهند.
برای درمان عمومی سرطان خون از گل همیشه بهار (کالاندولا) و شلغم استفاده کند به این گونه که روزی یک قاشق چایخوری پودر گل همیشه بهار را در یک استکان دم کرده با عسل آویشن مخلوط کرده مصرف کند و عصرانه یا مغرب و شب صد تا دویست گرم شلغم آب پز یا خام را مصرف کند. (شلغم ضد سرماخوردگی و یک نوع ضد عفونی طبیعی است.) این دو جلوی ابتلاء به سرطان را نیز می گیرد.
خوراک و آشامیدنی آلوده یا صنعتی یا مانده، مواد شیمیایی، استرس های روانی، استفاده از شوینده های شیمیایی، مواد شیمیایی معطر کننده مانند ادکلن ها و عطرها، امواج الکترونیکی و مخابراتی، وسائل برقی که میدان مغناطیسی دارند (مانند کولر و کامپیوتر و آرمیچر و امثال آن) که گاز سمی فلورین تولید می کند، لباس هایی که با مواد نسوز تولید می شود که باید زیر آن از لباس های نخی یا کتان یا کنفی استفاده کرد، مواد آرایشی شیمیایی (که موجب سرطان چشم، پوست و خون و مانند آن می شود.)، ظروف پلاستیکی، آلمینیومی، تفلونی و سربی، غذاهای آماده یا فست فودها اینها همه موجب غلظت خون و ابتلاء به سرطان می شود. فست فودها آنزیم های مفید بدن را پائین می آورد.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo