چگونه مي توان نسبت به خدا وامامان و پيامبران دچار شک و ترديد نشد؟

قبل از شروع در پاسخ يادآوري مي کنيم که

شك و ترديد مقدمه‏اى براى رشد و كمال فكرى است،. بنابراين از بروز آن نبايد نگران بود.

شك و ترديد انگيزه‏اى است كه موجب تلاش فكرى مى‏شود و آدمى را از نقاط تاريك، به وادى نور و روشنايى سوق مى‏دهد. پس بايد از اين انگيزه استقبال كرد و در جست و جوى راه كارهاى مناسب جهت حل مشكلات بود. البته اگر آدمى تسليم ترديدها بشود و براى رسيدن به حقيقت تلاش نكند، بديهى است كه در گرداب اوهام و ترديدهاى خويش غرق خواهد شد.

بنابراين از بروز اين حالت ـ كه تقريبا مسأله‏اى متناسب با سن شماست ـ نگران نباشيد و با برنامه‏اى منظم و حساب شده، به رفع ترديدها و كشف حقيقت بپردازيد.

آدمى آن روز آرام مى‏گيرد كه جرعه‏اى از زلال حقيقت بچشد و حلاوت آن را در دل خويش احساس كند. حال چگونه بايد حركت كرد تا اين ترديدها برطرف شده و جاى خود را به اطمينان بدهد. به گفته بزرگان براى كشف حقيقت و وصول به آن، دو كار لازم است

1ـ سير فكرى و عقلانى، 2ـ تهذيب نفس و صفاى باطن.

روشن است كه اگر از نظر عقلي و استدلالي نسبت به باورها قانع نشده باشيم ، اين گونه باورها متزلزل بوده و در معرض تهديد قرار دارد ، البته نبايد انتظار داشته باشيد كه پس از مرحله اول، يقين كامل براى شما حاصل شود؛ زيرا تحصيل يقين راهى دشوار در پيش دارد كه پس از طى آن، مى‏توان به درجاتى از آن نائل آمد؛ ولى در اين مرحله «اطمينان» قابل دست يابي است.

پس از اين مرحله، بايد قلب و دل را صفا داد تا نور حق در آن تجلى يابد. تخلق به اخلاق كريمه، پرهيز از رذايل و مراقبت از نفس، زمينه را براى تابش نور حق در قلب فراهم خواهد ساخت. ايمان و اطمينانى كه از اين طريق به دست مى‏آيد، به مراتب بالاتر از آن حدى است كه در سير عقلانى و فكرى حاصل مى‏گردد.

بايد در نظر داشت كه امكان وجود عوامل شك آور در اركان اعتقادى و بنيان‏هاى معنوى زياد است ، از اين ‏رو بايد آن ‏قدر خود را از نظر بينش و ايمان قوى كنيم كه تحت تأثير القائات و شبهات قرار نگيريم. بلكه با منطقى استوار با انديشه‏هاى نادرست به مقابله برخيزيم. در اين صورت هيچ گاه حق و باطل بر ما مشتبه نمى‏شود .

اكنون توصيه مى‏شود كه با مطالعه كتب قوى؛ مانند آثار استاد شهيد مطهرى و... به استحكام و ژرف سازى آگاهى‏هاى دينى بپردازيد .