< فهرست دروس

درس خارج فقه استاد احمد عابدی

96/01/14

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: مسقطات

مقدمهکلام در باب مسقطات خیار عیب بود. مسقطات خیار عیب سه دسته است:

قسم اول: مواردی که مسقط رد هستند، اما با وجود آنها حق ارش ثابت است.

قسم دوم: مواردی که مسقط ارش هستند، اما با وجود آنها حق رد ثابت است.

قسم سوم: مواردی که مسقط هر دو حق ارش و رد هستند.

کلام در باب قسم اول بود، و مسقط چهارم از این دسته را بیان نمودیم. و آن هم این که اگر عیب جدیدی در مبیع، نزد مشتری حادث بشود. بعباره اخری مبیع دارای دو عیب قدیم و عیب جدید گردیده است. حال بحث در این است که آیا عیب جدید، حکم عیب قدیم را ساقط میکند یا خیر؟

(حضرت استاد دقایق ابتدائی درس، مطالبی را فرمودند که سابقا در جلسات قبل مطرح فرموده بودند و در حقیقت مروری بر مطالب پیشین بود.)

 

نظر مرحوم آخوند و نقد استاد عابدی

مرحوم آخوند فرموده است که واضح است عیب جدید، سبب سقوط خیار نمیشود، زیرا چیزی که مقتضی خیار است، نمیتواند باعث سقوط خیار بشود.

اما این استدلال ایشان اشکالی دارد و آن هم این که این حرف در صورتی صحیح است که یک خیار داشته باشیم، در آن صورت قائلیم سبب خیار، رافع خیار نیست. در حالی که در مانحن فیه، محل بحث دو خیار است، و هر دو هم خیار عیب است. یعنی در مانحن فیه دو فرد خیار عیب وجود دارد، یک خیار برای عیب قدیم و یک خیار برای عیب جدید. و اشکالی ندارد که عیب جدید، مانع خیار برای عیب قدیم باشد، اما خودش یک خیار جدید ایجاد نماید.

 

حدوث عیب جدید و سقوط خیار قدیم

سوالی که مطرح میشود این که آیا عیب جدید، باعث میشود حق رد ساقط بشود یا خیر؟ ادلهای که در این بحث داریم مرسلهی جمیل و صحیحهی زراره است.

محقق حلی صاحب شریع، در کتاب خود مطلب را فرموده است و شهید اول مدعی شده است محقق سر درس مطلب دیگری را فرموده بوده است. محقق ظاهراً در درس خود فرموده است: اگر عیب جدیدی در زمان خیار حادث بشود، خسارت به بایع وارد میشود. احتمال دارد کسی بگوید خسارت به مشتری میخورد و فیه ترددٌ (تردیدی وجود دارد.) گرچه اقرب اینست که بگوییم خسارت به مشتری میخورد.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo