< فهرست دروس

درس خارج فقه استاد احمد عابدی

98/11/28

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: درک یک رکعت در وقت

مقـدمـه : در کتاب جواهر آمده است: " المحكي عن غاية المرام تقييد إدراك الجمعة بإدراك الركعة بما إذا كان الوقت باقيا، أما مع خروج الوقت مثل أن‌ يتلبس الامام و لم يبق من الوقت غير قدر ركعة و يصلي الثانية في غير الوقت فإنه لا يدرك المأموم الجمعة ما لم يلحقه في الأولى ..."[1]

اگر خطبه و نماز طول بکشد به طوری که این شخص که در رکعت دوم اقتدا میکند، رکعت بعدی را که میخواهد بخواند، خارج از وقت نماز جمعه است. نماز امام جمعه و باقی مامومین صحیح است اما این شخص یک رکعت را داخل وقت خوانده است ولی یک رکعت خارج وقت خوانده میشود. آیا چنین نمازی صحیح است یا خیر؟

 

بررسی مسئله : دو روایت داریم، یکی میفرماید "من ادرک من الوقت رکعتاً، فقد ادرک الوقت" هر کس یک رکعت نمازش را داخل وقت بخواند، نمازش ادا است و درست است. یک روایت هم میفرماید: "من ادرک من الجمعه رکعتاً، فقد ادرک الجمعه" هر کس یک رکعت جمعه را برسد به جمعه رسیده است. جمع این روایات این گونه است هر کس یک رکعت نماز جمعه را داخل وقت بخواند، نمازش صحیح است.

ولکن این درست نیست و این نماز باطل است. دلیل اینست که روایتی که میفرماید "من ادرک من الوقت رکعتاً، فقد ادرک الوقت" هر کس یک رکعت نمازش را داخل وقت بخواند، نمازش ادا است و درست است؛ مرادش نماز جمعه نیست و نمازهای دیگر غیر از جمعه داخل در این روایت است. زیرا این روایت در باب نمازهای غیر جمعه است و کسی هم طبق این روایت فتوا نداده است. وقتی این روایت را کنار بگذاریم، شرط نماز جمعه در وقت بودن است هر کس یک رکعت نمازش خارج وقت باشد، نمازش شرط صحت را ندارد و باطل است.

 


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo