< فهرست دروس

درس خارج فقه استاد اشرفی

95/06/24

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: قمار/ نوع چهارم از مکاسب محرّمه/ مکاسب محرّمه

بحث در مسئله دوم «بازی با الآت قمار بدون برد و باخت» بود، گفته شد که عنوان «قمار» «میسر» شامل این صورت نمی شود در جلسه قبل پیرامون انصراف بحث مطرح شد.

أدلّه حرمت بازی با الات قمار بدون مراهنه

در برابر أدلّه جلسه قبل، به أدلّه ای که استدلال شده است برای حکم به حرمت بازی با الآت قمار حتّی بدون رهان «برد و باخت» فی الجمله مناقشه شد، اینک به بررسی باقی أدلّه می پردازیم.

دلیل اول: روایت تحف العقولبه روایت تحف العقول بر حرمت هر نوع إستفاده از شطرنج شده است:

«إِنَّمَا حَرَّمَ اللَّهُ الصِّنَاعَةَ الَّتِي هِيَ حَرَامٌ كُلُّهَا الَّتِي يَجِي‌ءُ مِنْهَا الْفَسَادُ مَحْضاً نَظِيرَ الْبَرَابِطِ وَ الْمَزَامِيرِ وَ الشِّطْرَنْجِ وَ كُلِّ مَلْهُوٍّ بِهِ وَ الصُّلْبَانِ وَ الْأَصْنَامِ وَ مَا أَشْبَهَ ذَلِكَ مِنْ صِنَاعَاتِ الْأَشْرِبَةِ الْحَرَامِ وَ مَا يَكُونُ مِنْهُ وَ فِيهِ الْفَسَادُ مَحْضاً وَ لَا يَكُونُ مِنْهُ وَ لَا فِيهِ شَيْ‌ءٌ مِنْ وُجُوهِ الصَّلَاحِ فَحَرَامٌ تَعْلِيمُهُ وَ تَعَلُّمُهُ وَ الْعَمَلُ بِهِ وَ أخذ الْأَجْرِ عَلَيْهِ وَ جَمِيعُ التَّقَلُّبِ فِيهِ مِنْ جَمِيعِ وُجُوهِ الْحَرَكَاتِ كُلِّهَا».[1]

طبق این روایت، مثل شطرنجی که فساد محض است، هر نوع تقلّب و انتفاع آن حرام می باشد. ولی این استدلال صحیح نیست، چه آن که انتفاع از ما یجيء منه الفساد محضاً زمانی است که شارع مقدس ذات عین را حرام کرده باشد، مثل صلیب وصلبان و خمر که منافع مقصود عادةً از آنها حرام است بنابراین، اگر چیزی وضع شده باشد فقط برای انتفاع حرام در این صورت تمام إستفاده و انتفاع از آن حرام است «یجيء منه الفساد محضاً»، امّا در صورتی که هنوز برای ما اثبات نشده باشد که تمام انتفاعات آن شيء حرام باشد، مثل ما نحن فیه «مغالبه با الات قمار بدون مراهنه» که حرمت آن أوّل بحث است، در این جا نمی توان به روایت تحف العقول استدلال کرد.

دلیل دوّم: روایت ابی الربیع:

مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ فِي مَعَانِي الْأَخْبَارِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ سَعْدٍ عَنْ يَعْقُوبَ بْنِ يَزِيدَ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ وَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُوسَى بْنِ الْمُتَوَكِّلِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ جَعْفَرٍ الْحِمْيَرِيِّ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ خَالِدِ بْنِ جَرِيرٍ عَنْ أَبِي الرَّبِيعِ

الشَّامِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ  قَالَ: سُئِلَ عَنِ الشِّطْرَنْجِ وَ النَّرْدِ، فَقَالَ: «لَا تَقْرَبُوهُمَا». قُلْتُ: فَالْغِنَاءُ قَالَ: «لَا خَيْرَ فِيهِ لَا تَقْرَبْهُ».[2]

طبق این روایت حضرت از نزدیک شدن به شطرنج و نرد که از آلات قمار هستند نهی کرده اند، إطلاق روایت شامل بازی حتّی بدون مراهنه می شود. مرحوم شیخ انصاری[3] که معتقد بودند أدلّه ناهیه از بازی با قمار، حمل بر فرد غالب «برد وباخت» می شود، ولی انصراف در این روایت را نمی پذیرند، چه آن که ظاهر این روایت نهی از نزدیک شدن به ذات الآت قمار هست و این إطلاق شامل بازی بدون مراهنه نیز می شود.

دليل سوّم: روايت تفسير قمّي:

عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ فِي تَفْسِيرِهِ عَنْ أَبِي الْجَارُودِ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ  فِي قَوْلِهِ تَعَالَى إِنَّمَا الْخَمْرُ وَ الْمَيْسِرُ وَ الْأَنْصٰابُ وَ الْأَزْلٰامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطٰانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ قَالَ أَمَّا الْخَمْرُ فَكُلُّ مُسْكِرٍ مِنَ الشَّرَابِ إِلَى أَنْ قَالَ وَ أَمَّا الْمَيْسِرُ فَالنَّرْدُ وَ الشِّطْرَنْجُ وَ كُلُّ قِمَارٍ مَيْسِرٌ وَ أَمَّا الْأَنْصَابُ فَالْأَوْثَانُ الَّتِي كَانَتْ تعبّدهَا الْمُشْرِكُونَ وَ أَمَّا الْأَزْلَامُ فَالْأَقْدَاحُ الَّتِي كَانَتْ تَسْتَقْسِمُ بِهَا الْمُشْرِكُونَ مِنَ الْعَرَبِ فِي الْجَاهِلِيَّةِ كُلُّ هَذَا بَيْعُهُ وَ شِرَاؤُهُ وَ الِانْتِفَاعُ بِشَيْ‌ءٍ مِنْ هَذَا حَرَامٌ مِنَ اللَّهِ مُحَرَّمٌ وَ هُوَ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ وَ قَرَنَ اللَّهُ الْخَمْرَ وَ الْمَيْسِرَ مَعَ الْأَوْثَانِ».[4]

در این روایت حضرت از انتفاع به شطرنج و نرد نهی کرده اند «وَ أَمَّا الْمَيْسِرُ فَالنَّرْدُ وَ الشِّطْرَنْجُ وَ كُلُّ قِمَارٍ مَيْسِرٌ»، معنایش آن است که بازی کردن با این الآت حتّی اگر در صورتی که مراهنه نباشد، حرام است.

دلیل چهارم: روایت شيخ طوسی:

الْحَسَنُ بْنُ مُحَمَّدٍ الطُّوسِيُّ فِي مَجَالِسِهِ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ الصَّلْتِ عَنِ ابْنِ عُقْدَةَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ الْحَلَبِيِّ عَنْ‌ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى عَنْ آبَائِهِ عَنْ عَلِيٍّ قَالَ: «كُلُّ مَا أَلْهَى عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ فَهُوَ مِنَ الْمَيْسِرِ».[5]

طبق این روایت هر آنچه که از یاد خدا انسان را باز بدارد «میسر» است، ولی این إطلاق را نمی توان پذیرفت، چه آن که اگر کسی داستان شاهنامه را مثلاً تعریف کند، و بالطبع دقائقی انسان را از یاد خدا باز بدارد، آیا می توان ملتزم شد که عمل او حرام می باشد.دلیل پنجم: روایت ابی بصیر

عَنْ عِدَّةٍ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنِ ابْنِ أَبِي نَجْرَانَ عَنْ مُثَنًّى الْحَنَّاطِ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِاللَّهِ  قَالَ: قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ  «النَّرْدُ وَالشِّطْرَنْجُ هُمَا الْمَيْسِرُ».[6]

طبق این روایت، ذات الآت قمار «نرد و شطرنج» میسر است.دلیل ششم: موثقه ابن بکیر

وَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ فَضَّالٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ عُقْبَةَ عَنِ ابْنِ بُكَيْرٍ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ  أَنَّهُ سُئِلَ عَنِ الشِّطْرَنْجِ وعَنْ لُعْبَةِ شَبِيبٍ الَّتِي يُقَالُ لَهَا لُعْبَةُ الْأَمِيرِ وَ عَنْ لُعْبَةِ الثَّلَاثِ فَقَالَ: «أَ رَأَيْتَكَ إِذَا مَيَّزَ اللَّهُ الْحَقَّ وَ الْبَاطِلَ مَعَ أَيِّهِمَا تَكُونُ قَالَ مَعَ الْبَاطِلِ قَالَ فَلَا خَيْرَ فِيهِ».[7]

در این روایت حضرت فرموده اند: در شطرنج خیری نیست، ولی این استدلال ناتمام است، و مشخص است که مجرد عدم وجود خیر در آن الآت، دلالت بر حرمت نمی کند.دلیل هفتم: روایت خصال

وَ فِي الْخِصَالِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى عَنْ أَبِيهِ عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ جَعْفَرِ بْنِ عُقْبَةَ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ‌ مُحَمَّدٍ ابْنِ أُخْتِ أَبِي مَالِكٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ عَبْدِ الْوَاحِدِ بْنِ الْمُخْتَارِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ  عَنِ اللَّعِبِ بِالشِّطْرَنْجِ فَقَالَ «إِنَّ الْمُؤْمِنَ لَمَشْغُولٌ عَنِ اللَّعِبِ»[8] ، ولی این روایت نیز ظهور در حرمت ندارد.

در مجموع، می توان با توجه به روایات ابی الربیع که از نزدیک شدن به الآت قمار نهی کرده، یا مثل روایت علی بن ابراهیم که هرگونه انتفاع از الآت قمار را حرام دانسته، قائل به حرمت مغالبه با آلات قمار ولو بدون رهان بشویم.امّا در برابر، برخی معتقدند که شطرنج و نرد هرچند در ابتدا برای قمار نبوده ولی چون در بین مردم به عنوان برد و باخت بازی می شده لهذا روایات از آن نهی کرده است. بنابراین، روایات ناهیه ناظر به بازی کردن به عنوان برد و باخت می باشد، نه از مطلق بازی کردن به آنها ولو آن که برد و باخت نباشد.

نظر أستاد اشرفی: انصاف آن است که با توجه به وجود روایت ابی الربیع و روایت علی بن ابراهیم، مشکل است که بخواهیم فتوی به جواز بازی با الآت قمار بدون مراهنه بدهیم، هر چند أستاد خمینی که از ارکان فقه در عصر حاضر می باشند از جهت علمی حکم به جواز بازی با الآت قمار بدون مراهنه کرده اند، ولی به شرط آن که حتّی از عنوان الآت قمار خارج شود، أستاد خمینی در فتوای خود درباره شطرنج اشاره به فرمایش مرحوم آية الله سید احمد خونساری نیز کرده اند، که بحث آن را إن شاء اللّه مطرح خواهیم کرد، ولی اکثر فقهاء بر اساس إطلاقات نهی از شطرنج وسایر الآت قمار، حکم به تحریم إستفاده از آن نموده اند.

مسئله سوّم: بازی با غير الآت قمار با مراهنهبازی با الآت غیر قمار مثل کشتی، فوتبال و.. با مراهنه دو صورت دارد، گاهی جایزه را یک شرکت یا کشور یا دولت میپردازد، مثل مسابقات بین المللی که در این صورت اکثرا گفته اند جائز است ومصداق قمار نیست.. وگاهی جایزه را بازنده به برنده بدهد، که در این صورت محل بحث است.در برخی از روایات، از بازی کردن با گردو و تخم مرغ و... نهی شده، ومسلّم است که گردو وامثال آن که از الآت قمار نمی باشد، ولی مستفاد از روایات آن است که هر آنچه که با آن برد و باخت بشود، میسر است، هرچند که ابزار و الآت قمار نباشد.در برخی از روایات وارد شده که مراهنه جائز نیست مگر در تیر اندازی و اسب سواری وشنا. بنابراین، هر مسابقه ای غیر از موارد استثناء در صورتی که مراهنه و مالی در میان باشد، جائز نیست.

أستاد خوئی[9] این روایات استثناء خفّ وخافر وریش را ضعیف می دانند، ولی در عین حال قدماء از أصحاب این موارد را با إستفاده از همین إطلاقات استثناء کرده اند. وسیأتي تتمّة الکلام فیه إن شاء اللّه .

 


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo