< فهرست دروس

درس اصول استاد حمید درایتی

99/01/09

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: مفاهیم/ ارکان مفهوم -مفهوم شرط

خلاصه بحث سابقبرای اثبات و تحقق مفهوم در جملات شرطیه و غیر شرطیه دو رکن لازم است

    1. اثبات ربط لزومی بین دو جزء قضیه

    2. معلق سنخ حکم باشد نه شخص حکم

در ارتباط با رکن اول سخن بود مرحوم آخوند در کفایه ربط لزومی را لازم دانستند و ربط لزومی را معنی کردند به ربط دائمی و نه صدفةً یعنی توقف به نحو علیت باشد و شرط علت برای جزاء باشد نه جزاء برای شرط و نه این که جزاء و شرط معلولین لعلة ثالثه باشند بنابر این مرحوم آخوند برای اتخاذ مفهوم سه شرط مطرح کردند

    1. ربط لزومی

    2. توقف جزاء بر شرط به نحو توقف معلول بر علت باشد

    3. توقف انحصاری باشد

ایشان با بحث توقف دو امر را خارج کردند:1- جزاء علت شرط باشد 2- شرط و جزاء معلولین لعلة ثالثة باشند چون اگر معلولین لعلة ثالثه باشند با انتفاء شرط انتفاء جزاء اثبات نمی شود چون ممکن است احد المعلولین به خاطر وجود مانع مفقود باشد و علت موجود باشد و معلول بالتبع موجود باشد بنابر این با انتفاء شرط انتفاء مشروط به اثبات نمی رسد.بعد ایشان فرمودند منکر مفهوم در جمله شرطیه ممکن است یکی از این سه شرط را انکار کند مثلا انکار لزوم کند و قضیه اتفاقی باشد .بررسی چند مطلب در کلام مرحوم صدر

مطلب اول: مرحوم صدر به آخوند اشکال کردند و فرمودند برای اثبات مفهوم نسبت توقفیه و التصاقیه کافی است یعنی جزاء چسبیده به شرط باشد ولو اتفاقی و صدفه ای و ضرورتی ندارد رابطه شرط و جزاء علت و معلول باشد

اشکالغیر از علت و معلول و معلولین لعة ثالثه در کجا التصاق حاصل است ولو از باب اتفاق ؟ ربط اتفاقی و صدفه ای توقف موردی را ثابت می کند و انتفاء شخص حکم از شرط را اثبات می کند و این دلالت بر انتفاء عند الانتفاء سنخ حکم نمی کند و اگر ربط دائمی نباشد و به صورت موردی باشد انتفاء عند الانتفاء ثابت است پس توقف و انتفاء موردی معنی مفهوم شرط نیست در واقع هر شخص حکم بدون موضوع و قیودش تحقق ندارد که تعبیر می شود به احترازیت قیود.

ان قلت: اگر ادعا شود نسبت التصاق در خارج و در عالم عین وجود دارد و این نسبت همان نسبت علت و معلول و یا معلولین لعلة ثالثه می باشد چون در عالم خارج غیر از نسبت علت و معلول یا معلولین برای علت ثالث دلیل دیگری برای التصاق نمی یابیم پس از نسبت التصاقیه مفهوم مستفاد است و نسبت التصاقیه مرحوم صدر به اثبات می رسد.

قلت: این کلام برگشت به کلام آخوند می کند که علیت را شرط دانست و التصاق عبارة اخری از علیت است.

ان قلت: ممکن است گفته شود سنخ حکم از باب اتفاق متوقف بر شرط است و همه مصادیق جزاء اتفاقا متوقف بر شرط است در این صورت علی رغم این که رابطه لزومی نیست توقف ثابت است و مفهوم مستفاد است .

قلت: سنخ حکم یعنی همه افراد حکم و هنگامی که تمام افراد توقف داشته باشند ولو اتفاقی پس این ربط لزومی است و رابطه شرط و جزاء علت و معلول است و این همان ارتباط دائمی و علیت است ولا غیر.

مطلب دوم: ایشان فرمود اگر دو جزء قضیه یعنی شرط و جزاء هر دو معلول علت ثالث باشد مفهوم مستفاد است بر خلاف کلام آخوند.

جواب این ادعا نیز از مبحث پیشین در چند سطر گذشته مشخص شد که آخوند فرمود ممکن است یک معلول مانع داشته باشد و لکن معلول دیگر مانع نداشته باشد لذا با نبود یک معلول یعنی شرط ممکن است معلول دیگر یعنی جزاء موجود باشد چرا که در ناحیه معلول دیگر اقتضاء موجود و مانع نیز مفقود است و علتش تام است. ادعای لزوم رکن سوم در اثبات مفهوم بعضی از آقایان فرموده اند مهم این است که جمله شرطیه دلالت کند بر ربط تعیینی نه تخییری یعنی اگر محتمل باشد ربط تخییری مفهوم منتفی است.

جواب: این حرف تازه ای نیست بلکه ربط تعیینی همان علت انحصاری است .

قول مختار : کلام آخوند تمام است و کلام مرحوم صدر پذیرفته نیست یعنی لزوم رکن اول یعنی علیت تامه و انحصاریت تمام است.

نکته: بعضی از آقایان مثل آقا ضیاء فرمودند رکن اول مفروغ عنه است و نیازی به اثبات ندارد و رکن دوم نیاز به اثبات دارد بعضی می فرمایند رکن اول نیاز به اثبات دارد و بعضی می فرمایند هر دو رکن نیاز به اثبات دارد .

مفهوم شرطدر بحث مفهوم شرط آقایان دو دسته اند

    1. شیخ انصاری قائلند به ثبوت مفهوم شرط ونسبت می دهند ثبوت مفهوم شرط را به مشهور اصولیین .

    2. عده ای قائلند جمله شرطیه مفهوم ندارد. اعلامی چون مرحوم آخوند ،حائری، امام خمینی و گلپایگانی قائل به مفهوم داشتن جمله شرطیه هستند.

مرحوم صدر در بحوث می فرمایند مرحوم آخوند در اصول قائل به عدم مفهوم هستند اما در فقه به فهم ارتکازی عرفی خود قائل به مفهومند .البته کسانی که قائل به عدم مفهومند می گویند اگر قرینه دلالت بر انحصاری بودن علت کرد جمله دلالت بر مفهوم دارد. دلالت اداة شرط بر توقف برای اثبات مفهوم در جمله شرطیه باید اثبات شود جمله شرطیه ربط لزومی به نحو علیت انحصاری دارد یا نه که اگر دلالت داشت مفهوم ثابت است.عده ای گفته اند مدلول ادات شرط عبارت است از نسبت توقفیه بین شرط و جزاء مثلا ان جاء زید فاکرمه دلالت دارد بر توقف وجوب بر مجئ یعنی با نبود مجئ وجوب اکرام نیست

نظر مرحوم اصفهانی [1]

مرحوم اصفهانی قائلند ادات دلالت بر توقف نمی کند بلکه نقش ادات شرط این است که مفاد شرط در حد فرض و تقدیر است یعنی با ادات شرط فرض می شود وجود شرط .ایشان برای ادعای خود چند شاهد اقامه می کنند:

    1. وجدان

    2. مرادف ادات شرط در فارسی شاهد بر این امر است مثلا در این جمله: "اگر او آمد اکرام خواهم کرد" نقش اگر این است که آمدن زید را فرض کردم نه اینکه دلالت کند بر توقف .

    3. شاهد دیگر این که لو امتناعی بر فعل ماضی وارد می شود و این به معنای محال بودن مدخول است پس نقش لو فرض و تقدیر وجود مدخول آن است مثل ﴿لو کان فیهما الهة الا الله لفسدتا﴾ لذا نقش ادات شرط اثبات ربط توقفی نیست.


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo