درس اسفار استاد فیاضی

89/08/09

بسم الله الرحمن الرحیم

 السفر الأول/ المسلک الأول/ المرحلة الأولی/ المنهج الثالث فی الوجود الذهنی/ الفصل الثالث فی اشکالات الوجود الذهنی/الإشکال الثانی/نقد عرشی/ تفاوت دوم نظر آخوند با نظر شیخ اشراق در عالم مثال/ نقد استاد فیاضی بر کلام آخوند/ ج1/ص 303 و 304

الثانی :

 أن الصور المرآتیة موجودة عنده فی عالم المثال الأعظم و عندنا هذه الصور موجودة فی عالم المادة. لکن وجودها وجود ظلی أی وجود بالعرض کوجود ثانیة ما رآه الأحول و کوجود الصدی پژواک أی انعکاس الصوت. و هذا کما أن أنحاء الوجودات موجودة حقیقة و الماهیات بأجمعها موجودة بالعرض لأنها فی أنفسها لیست بموجودة و لا معدومة و مالیس بموجود و لا معدوم ، لا یوجود إلا فی عالم الاعتبار.

 (در فلسفه ابن سینا عالم مثال وجود ندارد چه مثال اعظم چه مثال اصغر. اما شیخ اشراق راه به عالم مثال باز کرد. اما او نیز عالم مثال اصغر را قبول ندارد.

 ماهیات اعتباری اند یعنی که فقط در عالم اعتبار و ذهن موجودند نه در خارج. یعنی ذهن تحلیل به وجود و ماهیت می کند. ماهیت موجود نیست زیرا در خارج نیست. معدوم هم نیست زیرا ماهیت را از واقعیت گرفته. اکنون که ماهیت نه موجود است و نه معدوم، پس اعتباری است. بله ماهیت موجودة موجود است حقیقة اما ماهیتی که در اصالت وجود مورد نظر است آن ماهیتی است که در تحلیل ذهن است و ماهیت و وجود در تحلیل ذهن غیر از هم اند. بحث اصالت وجود از ماهیت موجودة نیست بلکه ماهیتی است که وجودش در تحلیل از آن جدا شده است و خالی از وجود و عدم است[1]

[2]

[3]

[4] .)

 و الثاني أن الصور المرآتية عنده موجودة في عالم المثال و عندنا ظلال للصور المحسوسة بمعنى أنها ثابتة في هذا العالم ثبوتا ظليا أي ثبوتا بالعرض لا بالذات و كذا ثانية ما يراه الأحول من الصور و ثانية الصوت الذي يقال له الصدى- كل ذلك عكوس و ظلال ثابتة بالعرض تبعا للصور المحسوسة الخارجية كما أن ما سوى أنحاء الوجودات أعيان ثابتة بالعرض تبعا للوجودات و ظلال و عكوس حاكية لها- و حكاية الشي‌ء ليست حقيقة ذلك الشي‌ء كما في النظم لبعض العرفاء

  همه عالم صداى نغمه اوست كه شنيد اين چنين صداى دراز

  الحكمة المتعالية فى الاسفار العقلية الاربعة، ج‌1، ص: 303و 304

 (توضیحات متن اسفار: أعیان ثابتة : در نظر آخوند اعیان ثابته مرادف ماهیت است گرچه این نظر ایشان درست نیست. منظور از تبع اینجا یعنی بالمجاز به قرینه بالعرض.

 شعر از فخر الدین عراقی است.)

 قال الآخوند فی الفصل الرابع من الموقف العاشر من الإلهیات «و الماهیة المجردة عنه اعتباریة»/ج7/ص 400 کنگره. و کذا فی تعلیقة الحکیم السبزواری/ج6/ص 25. و کذا فی أجوبة مسائل المولی اسماعیل العارف البجنوردی/ مجموعه رسائل سبزواری /ص 434.

نقد استاد فیاضی بر کلام آخوند

 هذا و یرد علی ما ذکره الآخوند أنه لا دلیل علی وجود الصور المرآتیة فی عالم المادة. و إنما الموجود هی الصورة المثالیة التی لها فی الذهن. أی المثال الأصغر و کذا ثانیة ما یراه الأحول. و أما الصدی فهو نفس الصوت یجری فیه نفس ما یجری فی الصوت.

  (ما استاد فیاضی دلیلی بر وجود رنگ آبی در خارج نداریم. بلکه فقط احساس آبی می کنیم. همینطور است آنچه در آینه می بینیم

  ما در وجود خود صوت در خارج اشکال داریم اما آخوند که می گوید که صدا در خارج است ، باید قائل شود که پژواک صدا هم در خارج هست. اما ما چون اصل صوت را برای عالم مثال می دانیم ، می گوییم پژواک نیز در عالم مثال است.

 استاد بعد از جلسه فرمود ما دو نوع محسوس داریم. مستقیم و غیر مستقیم. در وجود خود محسوسات مستقیم مثل رنگ و شکل و حجم نمی توانیم چیزی را اثبات کنیم. می دانیم چیزی در خارج هست که این تأثیرات را در من ایجاد می کند اما راهی نداریم که بدانیم حقیقت آن چیست اما در مورد محسوسات ثانیه مثل جوهر چون از برهان کمک می گیریم می توانیم در خارج حقیقت آن را اثبات کنیم.)

[1] البته دیگر تفاسیر از اصالت وجود و اعتباریت ماهیت، منظور از ماهیت را همان ماهیت موجوده می دانند نه ماهیت من حیث هی. استاد در کلاس مبانی حکمت متعالیه در تفاوت پنجم و ششم تقریر های اصالت وجود می فرمایند:

[2] «جلسه 5/3/1390

[3] 5 علی التفسیر الأول الاعتباری إنما هو الماهیة المجردة، أعنی الماهیة الخالیة عن الوجود و العدم. و علی سائر التفاسیر هو الماهیة الموجودة بما بوجودها من المعنی عندهم. و ذلک لأن الماهیة علی التفسیر الثانی حد الوجود أمر عدمی و الأعدام و العدمیات لا وجود لها عندهم إلا بالاعتبار. و علی التفسیرین الثالث و الرابع الماهیة أمر ذهنی فهی لا واقع لها فی الخارج أصلا و لذا تکون اعتباریة أی من الأمور التی اعتبرها الذهن. فراجع رحیق مختوم/ ج1/ص 319 تا 321.

[4] 6 علة اعتباریة الماهیة علی التفسیر الأول خلوها عن الوجود و العدم و واضح أن ما یکون خالیا عن الوجود و العدم لا موقع له إلا فی عالم الاعتبارحیث إن فی عالم الاعتبار یمکن اعتبار ارتفاع النقیضین و أما فی عالم الحقائق فکل أمر مفروض إما موجود و إما معدوم. و علی سائر التفاسیر فلیس کذلک . لأن علة الاعتباریة علی التفسیر الثانی کون الماهیة حدا عدمیا و العدمی اعتباری عندهم و علی التفسیرین الآخرین علة الاعتباریة کون الماهیة أمرا ذهنیا فحسب أی أمرا اعتبره الذهن من دون أن یکون له واقع فی الخارج أصلا.»

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo