درس اسفار استاد فیاضی

90/08/03

بسم الله الرحمن الرحیم

 السفر الأول/ المسلک الأول/المرحلة الثانیة/ الفصل الثانی فی أن الوجود من المعقولات الثانیة/نقد استاد فیاضی بر تعریف حاجی از معقول اول و ثانی / ج1/ص 333

 فعلی ما ذکره الحکیم السبزواری المعقول الأول محمول وجوده المحمولی و وجوده الرابط کلاهما فی الخارج. و المعقول الثانی الثانی المنطقی محمول وجوده المحمولی و وجوده الرابط کلاهما فی الذهن. و المعقول الثانی الفلسفی محمول وجوده المحمولی فی الذهن و و جوده الرابط فی الخارج.

اشکالات استاد فیاضی بر تعریف حاجی از معقول أول و ثانی

و یرد علیه :

أولا: لیس کل محمول موجود فی الخارج من الوجوده فی نفسه لغیره حتی یصدق فیه تعریف المعقول الأول.

 (اعراض و صور جوهریه منطبع در ماده وجود فی نفسه لغیره است اما محمول منحصر در این نیست. مثل «هذا جسم» که محمول فی نفسه لنفسه است. دیروز این اشکال به عنوان اشکال دوم مطرح شده بود)

و ثانیا: أن المحمولیة لا دخل لها فی کون المعنی معقولا أولا أو ثانیا.

و ثالثا: أن مفاد الحمل هو الهوهویة و الهوهویة تقتضی کون المحمول و الموضوع موجودین بوجود واحد. فلا موقع للوجود الرابط فی مطابق الحملیات. فلا یتم تعریف المعقول الأول و المعقول الثانی المنطقی.

 (نسبت در قضایای حملیه در خارج نیست. زیرا وجود نسبت فرع تغایر وجودی طرفین است. «زید عالم» محمول وجود فی نفسه لغیره است. اما در خارج زید و علم عین یکدیگر اند و در خارج بین علم و زید نسبت نیست. «الحیوان الناطق معرف أو حد تام للإنسان» حیوان ناطق با حد بودن دو وجود ندارند که وجود رابطش بخواهد در ذهن باشد زیرا اصلا هر دو به یک وجود در ذهن موجود اند و وجود رابط وجود ندارد.)

و رابعا: أن النسبة و هی الوجود الرابط تقتضی وجود طرفیها فی وعاء وجودها. فوجود النسبة فی الخارج یستلزم وجود طرفیها فی الخارج. کما أن وجود النسبة فی الذهن یستلزم وجود طرفیها فی الذهن. فراجع: اسفار/ ج3 / ص 386 [1] فکون النسبة و هی الوجود الرابط موجودا فی الخارج حال کونه طرفها و هو المحمول غیر موجود فی الخارج محال. و من هنا حکم الآخوند بأن ثبوت شیء لشیء فرع ثبوت الثابت أیضا. فتعریفهم المعقول الثانی الفلسفی بالمحمول الذی وجوده المحمولی فی الذهن و وجوده الرابط فی الخارج غیر تام.

 (اگر نسبت در خارج هست، طرفین هم باید در خارج باشند زیرا نسبت متقوم به طرفین است. در تعریف معقول ثانی فلسفی گفتید که وجود محمولی اش در خارج نیست. «زید أعمی» اینجا را می گویید زید در خارج هست اما أعمی که عدم بصر است در خارج نیست زیرا عدم مضاف است پس عدم است و در خارج نیست اما وجود رابطش در خارج هست. این به این معنا است که بین زید و چیزی که در خارج نیست نسبتی هست.

 متضایفان از اقسام تقابل نیستند زیرا تغایر ذاتی ندارند بلکه به دلیل این است که بین متضایفان نسبت وجود دارد و نسبت لازم دارد که طرفین به دو وجود موجود باشند.

 برای اثبات محمول طبق قاعده ثبوت کل شیء فرع ثبوت المثبت له باید موضوع وجود داشته باشد. اما محمول چی؟ در اوائل اسفار گفته فرع بر ثبوت ثابت نیست و مثل قوم حرف می زد. اما آخوند بعدا شدیدا در مقابل قوم می ایستد و می گوید فرع ثبوت ثابت نیز هست.)

چرا مقسم معقول أول و ثانی را به اموری که به عقل درک می شوند اختصاص داده اند؟

 المنقسم إلی المعقول الأول و الثانی بقسمیه هو الأمور التی تدرک بعقل

 قد مر أن مقسم المعقولات هو المعنی و أنه لا مدخلیة لادراکها بالعقل بل لمطلق الإدراک فی انقسامها إلی الأولی و الثانیة بقسمیها.

 و لکن لما أختصت المعقولات الثانیة المنطقیة و الفلسفیة بالمعانی التی لا تدرک إلا بالعقل، جعل المقسم هو المعانی المعقولة و إلا فالمحسوس أیضا معقول أول سواء أدرکه العقل أم لا.

 (شهید مطهری می فرمایند که معقولات سه قسم است نه محسوسات و متخیلات. آنهایی که مقسم را مفهوم می دانند به راحتی توجیه می کنند که چرا مقسم معقولات است نه محسوسات و متخیلات.

 صحبت از ادراک نبود. بلکه صحبت از این بود که هر حقیقت و معنایی یکی از این معقولات هستند. ما درک کنیم یا نکنیم. پس ادراک در آن دخلی ندارد.

 معقول أول می تواند هم درک عقلی داشته باشد هم حسی اما معقول ثانی فلسفی و منطقی فقط درک عقلی دارد.)

 هل المعقول الثانی الفلسفی مساوی للوجود الاعتباری؟

[1] النسبة بين الوجود و الماهية مجازية إذ لا تغاير بينهما إلا بحسب التحليل فالنسبة و إن أوجبت تغاير الطرفين لكن أوجبته في ظرف تحققها لا في ظرف آخر «2» فالنسبة إن كانت متحققة في الخارج كالأبوة و البنوة و الكاتبية و المكتوبية أوجبت تغاير الطرفين في الخارج و لذلك يستحيل أن يكون الأب و الابن المضاف إليه ذاتا واحدة و أما إذا كانت النسبة تحققها في اعتبار العقل دون الخارج كان تغاير الطرفين أيضا في ظرف النسبة و بحسبها و هذا القسم الثاني على وجهين.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo