درس اسفار استاد فیاضی

90/10/10

بسم الله الرحمن الرحیم

 السفر الأول/ المسلک الأول/المرحلة الثانیة/ الفصل الثانی فی أن الوجود من المعقولات لثانیة/ ذكر تنبيهي و تعقيب تحصيلي/ آیا علاوه بر موصوف، صفت نیز در خارج هست؟/ نقد استاد فیاضی بر استدلال آخوند و بیان نظر استاد/ ج1/ص 338
 نقد استاد فیاضی بر دلیل آخوند
 و الحاصل: أن المقدمة الأولی ممنوعة لأن الاتصاف لیس نسبة بل وصف حاصل من نسبة. لأن واقع الموصوف و الصفة واحد لمکان الحمل الذی مفاده الهوهویة. فلا یعقل وجود النسبة بینهما فی الواقع لأن وجود النسبة فی وعاء فرع تغایر طرفیها فی ظرف تحققها إذ لا معنی لدوران النسبة بین الشیء و نفسه. فإذا کان زید متصفا بالعلم، کان هناک فی الواقع أمر واحد هو «زید العالم» لکن العقل یحلل ما فی الواقع إلی أمرین: زید و العلم. ثم یری أن بینهما نسبة الاتحاد ینشأ من تلک النسبة کون زید متصفا و العلم متصفا به ، و لما کانت النسبة التی ینشأ منها الاتصاف اعتباریة، کان الاتصاف اعتباریا أیضا لا واقع له فی نفس الأمر.
 (واقع صفت و موصوف در خارج واحد است زیرا هر دو به وجود واحد موجود شده اند. معنای حمل هوهویت است و هوهویت یعنی موضوع و محمول در خارج یکی هستند و به یک وجود موجود اند.
 اعتباری یعنی تحلیلی است زیرا صفت و موصوف به وجود واحد موجود اند.
 اضافة تقسیم می شود به حقیقی و اعتباری. اضافه حقیقی وصف متکرر حاصل از نسبت حقیقی است. مثل کتاب و میز که دو موجود اند و نسبت فوقیت و تحتیت برقرار است. کتاب وصف حقیقی بالابودن دارد. و اضافه اعتباری وصف متکرر از نسبت اعتباری است. اینکه ذات موصوف است و وصف صفت است، اعتباری است زیرا بین ذات و وصف در وجود تغایری نیست. چه در خدا و چه در غیر خدا. پس اتصاف هست اما اعتباری است زیرا دو طرف نسبت، به وجود واحد موجودند.
 از طریق اتصاف نمی توان وجود صفت در خارج را ثابت کرد. زیرا اتصاف وصف تحلیلی است نه خارجی. )
 فاتصاف الموصوف بالصفة و کون الصفة متصفا بها و بعبارة أخری الاتصاف کمصدر معلوم و کمصدر مجهول، وصف متکرر حاصل فی اعتبار العقل من نسبة معنی إلی معنی آخر متحد به فی نفس الأمر. و لما لم یکن تغایر المعنیین و دوران النسبة بینهما و کون أحدهما متصفا و الآخر متصفا به إلا فی اعتبار العقل بعد تحلیله ما فی الواقع إلی أمرین ، فالنسبة أعتباریة و من المعقولات الثانیة إذ لیس لمعناها ما یحاذیة فی الخارج و إنما الواقع لمکان ما فیه من وحدة الموصوف و صفته بحیث ینتزع العقل منه معنیین متغایرن بینهما نسبة الاتحاد فی الواقع. و إذا کانت النسبة هناک معقولا ثانیا، کان الوصفان الحاصلان منها کذلک بطریق أولی. فالاتصاف لا یتصور إلا مع تغایر الصفة و الموصوف و لعله لذلک قال امیر المؤمنین«لشهادة کل موصوف أنه غیر الصفة» أی لشهادة کل موصوف بما أنه موصوف أنه غیر الصفة بما أنها صفة و إلا فنحن نعلم أن ذات الموصوف عین ذات الصفة فیه تعالی.
 (اتصاف معلوم صفت موصوف است و اتصاف مجهول صفت صفت است.
 ما استاد فیاضی عینیت صفات و ذات را مخصوص خدا نمی دانیم بلکه می گوییم در هر موجودی صفت عین موصوف است در وجود. اما حداقل در ذات خدا که متفق فیه است، ذات عین صفت است در وجود اما صفت بما أنه صفت عین ذات نیست.
 صفت بما هو صفت، غیر از موصوف بما هو مصوف است و شاید همین باشد تفسیر کلام امیر المؤمنین. یعنی موصوف با وصف موصوف بودن مغایر است با صفت بما هو صفت بودن. به عبارت دیگر موصوف بودن صفت موصوف است نه صفت. و صفت بودن فقط وصف صفت است نه موصوف. بنابر این صفت بما هو صفت غیر از موصوف بما هو موصوف است. اما صفت و موصوف در ذات و واقع یکی هستند.)
 فقد تبین بما ذکرنا أن الاتصاف لیس نسبة و لیس أمرا حقیقیا، فلا یکون دلیلا علی وجود الصفة فی الواقع .
 نظر استاد فیاضی درباره وجود صفت همراه موصوف در خارج
 و الحق أن یقال: أن وجود الصفة واجب فی ظرف وجود الموصوف لما مر آنفا من أن واقع الموصوف و واقع الصفة واحد. و لکن نقول لیس المراد من الوجود هنا معنا الأخص.
 توضیح ذلک: أن الوجود المحمولی یستعمل بمعنیین:
 1 الوجود الحقیقی أو الوجود بالمعنی الأخص و یقابله العدم بالمعنی الأعم.
 2 الوجود بالمعنی الأعم و هو الواقع و نفس الأمر بمعناه الأعم أعنی مطلق التحقق بأی وجه کان فإن لکل معنی تحققا یناسبه و هذا المعنی هو المراد من نفس الأمر فی تعریف الصدق. و هذا المعنی کما یشمل الوجود الحقیقی، یشمل أمرین آخرین:
 الف: العدم و العدمیات و ذلک لأن وجود أی شیء إذا لم یکن موجودا فی وعاء فلابد أن یوجد فی ذلک الوعاء عدمه و إلا ارتفع النقیضان کما تقول عند عدم وجود زید «عدم زید موجود». و مثله قولک عند عدم وجود علم لزید «جهل زید موجود» حیث إن علمه لیس بموجود. فلو لم یکن جهله موجودا، لزم ارتفاع الملکة و عدمها عن الموضوع القابل.
 ب: الاعتباریات التی لا تحقق لها إلا فی وعاء الاعتبار.
 (ما مدعای آخوند را قبول داریم اما دلیل او را قبول نداریم.
 وجود بین رابط و مستقل، لفظ مشترک است. اما خود وجود مستقل و محمولی به دو معنا به کار می رود. اعم و اخص
 واقع یا نفس الأمر حقیقی وجود: مو پشت دست من
  عدم: عدم مو در کف دست
  اعتباری وجود : زوجیت عدم بالمعنی الأعم
  عدم: طلاق

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo