درس اسفار استاد فیاضی

91/02/25

بسم الله الرحمن الرحیم

 السفر الأول/ المسلک الأول/المرحلة الثانیة/ الفصل الخامس فی أن العدم مفهوم واحد/نقدهای استاد فیاضی به آخوند/اقوال در اینکه عدم واقع دارد یا نه/ قول اول و دوم/ج1/ ص 350
 ادامه اقوال در اینکه عدم واقع دارد یا نه
 ادامه قول اول
 اسفار/ج7/ ص 91 و 92 طبع کنگره و ص 63 طبع ایران [1]
 (به نظر ما این قول تمام و درست است و می توان بر آن استدلال کرد)
 استدلال بر قول اول
 و یمکن أن یستدل علی أن للعدم واقع بوجوه:
 الأول
 1 کلما کان هناک وجود محدود موجود محدود کان وجوده معدوما فی خارج حد وجوده لأن هذا لازم کونه محدودا فإنه لو کان وجوده موجودا فی خارج حد وجوده، لکان وجوده غیر محدود. هذا خلف.
 2 و إذا کان وجوده معدوما فی خارج حد وجوده، کان عدمه موجودا فی خارج حد وجوده. لأن ارتفاع النقیضین محال.
 3 لکن هناک وجود محدود. و ذلک لما نجده فی أنفسنا من أمنیات.
 إذن: عدم الوجود المحدود موجود فی خارج حد وجوده. و من هنا قالوا: «کل ممکن مرکب من وجود و عدم» و قالوا: «إن شر التراکیب، الترکیب من الوجود و العدم.»
 (ما محدود بودن خود را می فهمیم زیرا همه ما آرزوهایی داریم و آرزو برای موجود محدود است. پس حداقل آرزوهای خود را به علم حضوری می یابیم. پس محدودیم. به همین دلیل ما به عین وجود خدا موجود نیستیم زیرا خدا نامحدود است و ما دارای آرزو و محدودیم.
 اینکه بدترین ترکیب، ترکیب از وجود و عدم است بدترین ترکیب نیست. زیرا ترکیب وجود و عدم دو نوع است. ترکیب وجود نامحدود با عدم وجود محدود که این عین کمال است. بنابر این این نوع ترکیب بدترین ترکیب نیست. «خدا زید نیست» یعنی وجود محدود از او نفی می شود. پس در او عدم زید هست و این منافاتی با کمالات بی نهایت او ندارد. اما در ممکنات ترکیبی است از وجود محدود و عدم نامحدود. پس هر ترکیب از وجود و عدمی شر نیست. )
 الثانی
 1 إن کان هناک أمر ممکن لیس بموجود فی العین، کان وجوده مرتفعا فی الأعیان.
 2 و إذا کان وجوده مرتفعا عن الأعیان، کان عدمه البدیل له المناقض له موجودا فی الأعیان. لاستحالة ارتفاع النقیضین.
 (شهید مطهری در مقالة تناقض خود توضیح داده اند که نقیض هر چیزی عدم کنارش نیست بلکه عدم خودش در ظرف خودش هست که جای وجود را بگیرد. )
 3 لکن هناک أمر ممکن لیس بموجود فی الأعیان.
 إذن: عدم الأمر الممکن الذی لیس بموجود فی الأعیان، موجود فی الأعیان.
 (آن وقتی که خدا بود و هیچ چیزی نبود، خدا بود و عدم ممکنات بود. قبل از خلق، وجود خدا بود با عدم همه موجودات.
 ظرف عدم خارج از وجود نیست بلکه در وجود است آن هم وجود حق. در وجود حق هم وجودهای دیگر موجود می شوند هم أعدام آنها. پس عدم واقعی است و به اعتبار وابسته نیست.)
 تبصرة: یعلم من ما ذکرنا أن لیس لعدمه تعالی واقع لأن وجوده غیر متناه فلا یتصور تحقق عدمه فی وعاء.
 الثالث
 1 إن کان هناک أمر ممتنع بالذات، کان وجوده معدوما فی الأعیان. لأن هذا لازم امتناعه.
 2 و إذا کان وجوده معدوما فی الأعیان، کان عدمه البدیل له المتناقض لوجوده، موجودا فی الأعیان لأن ارتفاع النقیضی محال.
 3 لکن هناک أمر ممتنع بالذات کاجتماع النقیضین، و الدور و التسلسل.
 إذن: عدم الأمر الممتنع بالذات موجود فی الأعیان.
 (آنچه محال است خود محال است نه تصور و اعتبار محال. آخوند در اینجا همین حرف را می زند اما در جای دیگر این را نفی می کند. )
 القول الثانی
 أنه لا واقع للعدم. ذهب إلیه الآخوند فی بعض کلماته. فراجع:
 اسفار/ج1/ فصل نهم از مواد ثلاث/ ص 202 طبع کنگره و ص 176 طبع ایران [2]
 اسفار/ ج1/ ص 319 و 321 طبع کنگره و ص268 طبع ایران [3]
 (آخوند در اینجا گفته عدم واقع ندارد مگر به اضافة و بعد اضافة می کند واقعش فقط در ذهن است نه در خارج. بنابر این ایشان عدم را اعتباری می داند. )


[1] بأن الألم «2»إدراك للمنافي العدمي كتفرق الاتصال و نحوه بالعلم الحضوري و هو الذي يكون العلم فيه هو المعلوم بعينه لا صورة أخرى حاصلة منه فليس في الألم أمران «1» أحدهما مثل‌التفرق و القطع و فساد المزاج و الثاني صورة حاصلة منه عند المتألم يتألم لأجلها بل حضور ذلك المنافي العدمي هو الألم بعينه فهو و إن كان نوعا من الإدراك لكنه من أفراد العدم فيكون شرا بالذات و هو و إن كان نحوا من العدم لكن له ثبوت على نحو ثبوت أعدام‌الملكات كالعمى و السكون و الفقر و النقص و الإمكان و القوة و نظائرها.و قد علمت أن وجود كل شي‌ء عين ماهيته فوجود العدم عين ذلك العدم كما أن وجود الإنسان عين الإنسان‌
[2] الإمكان مفهومها سلبي و السلوب بما هي سلوب لا حظ لها من الوجود لا عينا و لا ذهنا
[3] فصل (2) في تقرير الحجج في إثباته و هي من طرق‌الطريقة الأولى‌أنا قد نتصور المعدوم الخارجي بل الممتنع كشريك الباري- و اجتماع النقيضين و الجوهر الفرد بحيث يتميز عند الذهن عن باقي المعدومات- و تميز المعدوم الصرف ممتنع ضرورة فله نحو من الوجود و إذ ليس في الخارج فرضا و بيانا فهو في الذهن.و اعترض عليه بأنه لا يجوز أن يحصل العلم بالمعدوم لأن العلم كما مر عبارة عن الصور الحاصلة عن الشي‌ء فصورة المعدوم إما أن تكون مطابقة له فيجب أن يكون للمعدوم و خصوصا الممتنع ذات خارجية تطابقها صورته الذهنية و المعدوم لا ذات له أو لا تكون مطابقة له فلا يحصل لنا العلم بالمعدوم إذ العلم عبارة عن صورة مطابقة للمعلوم.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo