< فهرست دروس

درس اسفار استاد فیاضی

93/07/12

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: مبحث جعل الماهیه تفریع لا بد منها فی هذا المقام

مبحث جعل الماهیه تفریع لا بد منها فی هذا المقام

قوله: اعلم : ان احتجاجاتهم ومبناها علی ان الوجود امرعقلی اعتباری معناه الموجودیه المصدریه الانتزاعیه

اقول لابد لتوضیح المناقشه فیما افاده من تمهید مقدمتین :
1-المعنی هوما من شانه ان یقصد ویفهم.
والمفهوم هو تصور المعنی
ولاریب ان حکایه المفهوم عن معناه حکایه ذاتیه لما ان حقیقه علم الحصولی لیس الا نفس الحکایه (مفاد اتحاد در علم حصولی همین است یعنی علم با عالم که یکی است )
اذا عرفت هذا نقول:لا ریب ان هناک مفهومان
المعنی الاول: المعنا المصدری[1] و هو الموجودیه
المعنی الاسم المصدری والقائل باصاله الوجود یری المعنی الثانی اصیلا کما صرح به الاخوند فی غیر مورد فلا بد ان یکون القایل باعتباریه الوجود قائلا باعتباریه المعنی الاسمی ایضا والا لکانت النزاع لفظیا حیث یقول القایل باصاله الوجود باصاله الوجود بالمعنی الاسمی ویعتقد القایل باصاله الماهیه باعتباریه الوجود بالمعنی المصدری[2]
یشهد بذلک ان الاخوند یصرح بان الوجود بالمعنی المصدری اعتباری بالاتفاق.
ونظیر ذلک رساله فی حشر الاشیاء [3]
وقد ظهر بما ذکرنا عدم التهافت بین اصاله الوجود و بین کون الوجود من المعقولات الثانیه اعنی الامور الاعتباریه الانتزاعیه.
وقد یرفع التهافت بوجه اخر و هو انه قد تبین فی مبحث الوجود الذهنی ان الوجود الذهنی خاص بالماهیات (وقد ذکر فی موضعه)[4]


[1] معنی المعنی المصدری طبق نظر استاد: این همان معنای اسم مصدری است با یک نسبتی ونمیشود ما معنای دانستن داشته باشیم اما دانش را نداشته باشیم وفقط یک نسبه اضافه میشود.
[2] اسفار جلد 1 ص305 کنگره.

[3] مجموعه رسایل فلسفی جلد 2 ص172 تا 174.
[4] مرحوم حاجی میفرماید: این وجودی که با علم حضوری میبینید این حقیقی است ومفهوم وجود جه معنای مصدری و جه اسم مصدری این معقول ثانی است چون وجود عین خارجیه است واینکه به ذهن امده ان حقیقه خود نیست بس معقول ثانی است .لذا تهافت بین معقول ثانی بودن وجود واصاله الوجود به این نحوه حل میشود .

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo