< فهرست دروس

درس مبانی حکمت متعالیه استاد فیاضی

92/11/09

بسم الله الرحمن الرحیم

بیست هشتمین دلیل بر اصالت وجود:
(بیست هشتمین دلیل بر اصالت وجود از محقق نراقی در کتاب اللمعات العرشیة ص33 آمده است)
الوجود اصیل لأن المتنزع عنه[1] لمفهوم الوجود العام لا یتحقق فی الخارج إلا بالوجود
العام ینتزع عن کل شیء و تحقق المنتزع عنه لازم فتحققه إما بنفس هذا الانتزاع أو بالوجود أو غیره والأول یوجب الدور أو التسلسل و الثانی المطوب و الثالث بیّن الفساد إذ غیر الوجود لا یتحقق ولا یُحقِّق
تقریر دلیل:
و لا بد قبل تقریر الاستدلال من مقدمة هی:
مذهب الحکماء فی الوجود کما حرّره بعض الأزکیاء[2]أن للوجود مفهوما واحدا مشترکا بین الوجودات الخاصة، الوجودات الخاصة حقائق مختلفة متکثرة بأنفسها لا بمجرد عارض الإضافة لتکون متماثلة متفقة الحقائق و لا بالفصول لیکون وجود المطلق جنس لها بل هو عارض لازم لها[3]کنور الشمس و نور السراج فإنهما مختلفان بالحقیقة و اللوازم مشترکان فی عارض النور و کذا بیاض السلج و العاج بل کالکم و الکیف المشترکین فی العرضیة بل الجوهر والعرض المشترکان فی الامکان
قالت الحکماء[4] المشاؤون أن مفهوم الوجود العام أمر انتزاعی لیس له ما بإزاء فی الخارج و إنما له منشأ انتزاع موجود[5] و ذلک لأن الوجودات حقائق متباینة بتمام ذواتها لا اشتراک لها فی معنی فیکون مفهوم الوجود العام أو فقل المطلق أمرا انتزاعیا.
و المحقق النراقی تابع للمشائین فی هذا الذی ذهبوا إلیه إذا تمهدت هذه المقدمة فنقول:
1 مفهوم الوجود العام منتزع من کل شیء بالوجدان و أن ینازع فیه أحد، وهو من مقدمات اصالت الوجود[6].
2 وهو مفهوم انتزاعی أی لیس له ما بإزاء فی الخارج و إنما منشأ انتزاعه موجود فی الخارج.
3 فوجود منشأ انتزاعه فی الخارج ضروری[7] لأن مفهوم الوجود العام لا ینتزع عن المعدوم و لا من الماهیة[8] من حیث هی.
4 و إذا وجب تحقق منتزع عنه فتحققه إما بنفس الانتزاع أو بالوجود أو بغیر الوجود.
5 لکن الشق الأول و الثالث باطل أما الشق الأول فلأن:
6 انتزاع مفهوم الانتزاعی متوقف علی تحقق منتزع عنه[9] فلو توقف تحقق المنتزع عنه علی الانتزاع لزم الدور إن کان انتزاع الثانی نفس الانتزاع الأول ولزم التسلسل إن کان انتزاع الأول غیر الانتزاع الثانی. و أما الشق الثالث فلأن:
(یعنی انتزاع من موجب پیدایش منشأ انتزاع شد که دور لازم می آید. اگر کسی بگوید منتزع عنه به انتزاع دیگری و یا انتزاع قبلی خود شخص موجود شود نقل کلام میکنیم در آن انتزاع ها.)
7 غیر الوجود[10] غیر متحقق بذاته فلیس محققا لشیء
( چیزی که خودش شیرین بالذات نیست نمیتواند چیز دیگری را شیرین کند)
8 و إذا کان تحقق المنتزع عنه بالوجود کان الوجود موجودا بذاته و غیره موجودا به
إذن الوجود[11] اصیل أعنی أن الوجودات الخاصة التی هی منشأ انتزاع مفهوم وجود العام اصیلة
(هم مشاء به اصالت وجود قائل است و هم ملاصدرا. مشاء میگوید وجود خاص در همان وجود، اصیل است نه در وجود عام که در همه ی وجودها موجود است. در فلسفه ی ملا صدرا تشکیک در وجود -ما به الاشتراک عین ما به الامتیاز بودن- بجای وجودات خاصة -حقائق متباین- می نشیند.)
و هذا الدلیل لا یعبأ به لأنه مبنیّ علی مبنی فاسد هو کون الوجود حقائق متباینة.


[1] انتزاعی یعنی ما بازاء ندارد اما منشأ انتزاع. دارد.
[2] الدرّة الفاخرة از غزالی.
[3] وجودات خاصة.
[4] جامع الأفکار از مرحوم نراقی/ ج1/ ص69.
[5] مفهوم وجودی که مشترک معنوی است بنابر فلسفه ی مشائین یک امر انتزاعی است چون وجودات در نزد آنها متباین اند.
[6] مقدمه اصالت وجود این است که ما یک چیزهای در خارج داریم سپس آن را تحلیل میکنیم به وجود و ماهیت.
[7] واجب
[8] غیر الوجود که میتوانند متصف به موجودیت شوند.
[9] منشأ انتزاع.
[10] ماهیت در بحث اصالت وجود.
[11] در اینجا منظور از وجود، حقیقت منشأ انتزاع. است که میشود همان وجود خاص که هیچ امر مشترکی با دیگر وجودات ندارند.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo