< فهرست دروس

درس خارج اصول آیت الله خلخالی

90/11/26

بسم الله الرحمن الرحیم

 موضوع بحث : تمسک به عام در شبهات مصداقی (مخصص لبّی)
 
 فرمایش سیدنا الاستاد ره
 سیدنا الاستاد ره می فرماید ما کاری به ملاکات احکام نداریم چرا که آنها مربوط به خود خداوند متعال می شود که بر طبق چه مصلحت و مفسده ای جعل حکم فرموده است آن چه که باید به دنبال آن بود این است که مقیدات و قیودی که در قبال اطلاقات و عمومات داریم را بررسی کنیم و کیفیت و نحوه تقیید را بدست آوریم.
 لذا بر طبق همین مبنا، سیدنا الاستاد، قیود و مخصصات را بر چهار قسم تقسیم می کند:
  • قضایای حقیقیه که تقیید خورده اند مانند: صل خلف العالم العادل.
 در این گونه موارد پس از تقیید و تخصیص دو ویژگی در کلام وجود خواهد داشت: الف) احراز قید مثل عدالت در مثال بالا، به عهده خود مکلف است و بر او فحص از عدالت لازم است مانند همه قضایای حقیقیه.
 ب) در صورت شک در عدالت یک شخص، تمسک به عموم عام جائز نیست و از باب تمسک به عام در شبهه مصداقیه خواهد بود.
  1. قضایای خارجیه (قضایایی که حکایت از یک امر خارجی دارند) که مقید شده اند، مانند: صل خلف علماء بلدکم إن کانوا عدولاً. که در این مورد همان دو ویژگی مورد و قسم اول وجود دارد.
  2. قضایای خارجیه ای که قید به امری ضروری و بدیهی خورده اند یعنی تقیید به امری است که نیاز به تصریح مولا ندارد و عقل آن را بالبداهة می فهمد.
 در این قسم هم به مانند دو قسم گذشته همان دو ویژگی وجود دارد.
  • قضایای خارجیه ای که مقیّد و مشروط به امری نظری شود مانند آنکه مولا بگوید: صل خلف علماء بلدک، و قیدی هم در لفظ نیاورد ولکن عقل قید آن را که نظری است، بفهمد.
 در این قسم، به خلاف سه مورد قبل، خود مولا متکفل احراز عدالت در همه افراد شده که حکم را به صورت عام بیان کرده و لذا فحص لازم نیست و در صورت شک در عدالت فردی هم می توانیم به عموم عام تمسک کنیم.
 البته اگر بعداً روشن شود که عالمی از علماء بلد فاسق بوده، در این جا اگر مولای حکیم، حکم را عام بیان کرده، سکوتش از فرد فاسق از روی مصلحت و اگر مولای عرفی باشد، از روی غفلت حکم را عام بیان کرده است.
 نتیجه آن که در سه مورد اول، احراز و تشخیص بر عهده مکلف است و در صورت شک نمی توان به عام تمسک کرد بخلاف قسم چهارم که مولا خود، متکفل احراز قید در افراد شده است و لذا به هنگام شک می توان به عام تمسک کرد.
 خلاصه: بر طبق نظر سیدنا الاستاد، مرحوم نائینی بین علل و ملاکات احکام با مخصصات احکام خلط کرده است و حال آنکه ما فقط باید سخن را در مخصصات متمرکز کنیم.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo