< فهرست دروس

درس خارج اصول آیت الله مظاهری

92/07/27

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: حجیت ظهور قرآن

عرض کردم نسبت داده اند به اخباریین که گفته اند ظواهر قرآن حجت نیست، تو فقط باید قرآن بخوانی ثواب بگیری فاقرؤا ما تیسر من القرآن اما بخواهی از قرآن چیز بفهمی نه نمی شود، چرا؟ دو تا دلیل دارند.
یکی تحریف قرآن تصحیف قرآن و گفته اند در وقتی که بدانیم قرآن را خیلی از آن را انداخته اند دیگر ظهوری برای آن قرآن نیست تا ما تسمک به آن بکنیم.
درباره این صحبت کردم و گفتیم قرآن تحریف نشده، تصحیف نشده بدون کم و زیاد به ما رسیده است و اگر ما هیچ چیز نداشتیم برای رد تحریف الا این دو تا آیه لا یأتیه الباطل من بین یدیه و لا من خلفه، انا نحن نزلنا الذکر و انا له لحافظون خب در آیه اول می فرماید که باطل یعنی تحریف یعنی تصحیف در قرآن نیست چه زمان تو چه زمان بعد لایأتیه الباطل من بین یدیه و لا من خلفه یعنی الی یوم القیامه و خیلی ها خواستند قرآن را از کار بیندازند نتوانستند چه جنگ ها کردند جنگ صلیبی چه کشته ها دادند مسلمانها خودشان هم به درک ها واصل شدند و همیسشه هم بوده الان هم بیش از 500 رسانه علیه اسلام علیه قرآن شبانه روزی دارد کار می کند اما مثل این که هیچ اصلا رسانه ای نیست اصلا براندازی نیست لا یأتیه الباطل من بین یدیه و لا من خلفه.
آیه بعدش هم آن دیگر دو سه تا تاکید هم دارد انا تاکید است نحن تاکید است نزلنا تأکید است انا نحن نزلنا الذکر و انا له لحافظون باز و انا تاکید است لام لحافظون تاکید است خود حافظون تاکید است یعنی یک آیه سرتاپا می گوید حافظ قرآن مائیم و این که از قرآن برداشته بشود و کم بشود و زیاد بشود و تصحیف بشود حتما بدانید نه، ما حافظ قرآنیم.
آنها که تحریف می گویند راجع به آیات ولایت می گویند، دست روی هر آیه بگذاریم که نمی گوید تحریف، کسی هم نمی تواند بگوید. خلاصه حرف جلسه قبل و حالا این شد که تحریفی در قرآن نیست تصحیفی در قرآن نیست.
دلیل دومی که اخباری دارد می گوید قرآن یک کتابی است مختص به پیامبر اکرم و ائمه طاهرین آنها باید معنا کنند برای این که یک دقایقی دارد یک تحقیقاتی هست در قرآن که ما سرمان نمی شود قرآن تبیانا لکل شیئ است ما فرطنا فی الکتاب من شیئ است و این کپیه عالم وجود است ما فرطنا فی الکتاب من شیئ به قول مرحوم حاجی سبزواری یعنی فتوکپی عالم وجود خب ما چه جور می توانیم چیزی که عالم وجود در آن نهفته است از آن استفاده بکنیم؟ از همین جهت هم امام صادق علیه السلام به قتاده گفتند که لا تعلم من القرآن شیئا گفتند شنیده ام مفسر قرآنی گفت آری فرمودند که نکن این کار را لا تعلم من القرآن شیئا.
یا جلسه ای که گرفته بودند علیه امام صادق علیه السلام امام صادق علیه السلام را به قول عوام هو بکنند در آن جلسه دستور داده شده بود که کسی احترام به امام صادق علیه السلام نگذارد و وقتی امام صادق علیه السلام وارد شدند خود منصور دوانقی از آن تختش دوید دم در آقا را توی بغل، برد، پهلوی خود نشاند و جلسه شد یک پارچه سکوت، امام صادق علیه السلام سکوت را شکستند فرمودند چرا حرف نمی زنید؟ یک کدام از همین آخوند درباریها گفت که یابن رسول الله 40 تا مسئله غامض درست کرده بودم همه اش یادم رفت ابهت تو نمی گذارد حرف بزنم، حضرت فرمودند می دانی کجا نشسته ای؟ فی بیوت اذن الله ان ترفع و یذکر فیها اسمه یسبح له بالغدو و الاصال رجال لا تلهیهم تجاره و لا بیع عن ذکر الله همان اقرار کرد گفت این ها خانه خشت و گلی نیست این ها ابدان مطهر شماست که قرآن نازل شده بر این ابدان و معنایش هم مختص به شماست، این هم دلیل دوم اخباری.
اصل مطلب صحیح است شکی نیست به قول حضرت امام رضوان الله تعالی علیه بالاتر از این حرف حاجی سبزواری پروردگار عالم تجلی کرد با همه اسماء و صفات حتی اسماء و صفات مستأثره قرآن پیدا شد، بعد هم تجلی کرد با همه اسماء و صفات حتی اسماء و صفات مستأثره اهل بیت پیدا شد، ثقیلن، دو تجلی از خدا، معلوم است، خود قرآن هم می گوید که تبیانا لکل شیئ، ما فرطنا فی الکتاب من شیئ این ها خوب است اما این که ما از آن نتوانیم استفاده بکنیم این دیگر چرا؟ خود قرآن می گوید باید استفاده کنید افلایتدبرون القرآن ام علی قلوب اقفالها تدبر در قرآن یعنی چه؟ ترجمه که نیست، قرآن بالاتر از این می خواهد.
قرآن از ما طلبه ها که عقب هم هستیم خیلی همیشه هم عقب بوده ایم از این نظر یک) قرآن بخوانیم به هر اندازه که می شود فاقرؤا ما تیسر من القرآن و این آیه منحصر به فرد است در تأکید، یعنی قرآن بخوان به هر اندازه که می شود خدا میداند گاهی مریضی به هر اندازه می شود قرآن بخوان، خدا می داند گاهی خیلی کار داری تا می شود قرآن بخوان، خدا می داند گاهی در جبهه جنگی فاقرؤا ما تیسر منه این سه تا فاقرؤا ما تیسر سه مرتبه تکرار شده آن هم در یک وضع خیلی بالایی علم ان سیکون منکم مرضی و آخرون یضربون فی الارض یبتغون فی سبیل الله و آخرون این که در مورد جنگید خب می خواهد به هر اندازه می شود قرآن بخوانیم توی راه، وقتی نشسته ایم وقتی می خواهیم بخوابیم اقلا ماهی یک ختم قرآن خب این را قرآن می خواهد.
اما قرآن می خواهد حرف دوم را تدبر در قرآن افلایتدبرون القرآن ام علی قلوب اقفالها بعد هم می فرماید که این تبیانا لکل شیئ منافات ندارد با این که ظهور هم داشته باشد و لقد یسرنا القرآن للذکر فهل من مذکر این در سوره قمر ظاهرا 7 مرتبه تکرار شده جدا از ما می خواهد تدبر در قرآن مباحثه قرآن درس قرآن و علامه طباطبائی استاد عزیز ما در وقتی که آمدند قم اول کاری که کردند یک درس قرآن شروع کردند شلوغ هم می شد هم خواص می آمدندهم عموم طلبه ها، درس قرآن می خواهیم حسابی دوش به دوش فقه و اصولمان، نه آن کم بشود نه آن کم بشود، این که بعضی ها گفته اند که فقط قرآن این غلط است این اخباری منشی است، نه، فقهمان به جا اصولمان به جا معارفمان به جا دوش به دوش آن تفسیر قرآنمان هم به جا.
ما باید الان یک تسلط خوبی بر قرآن داشته باشیم همه شما عزیزان که این جا نشسته اید باید یک تسلط خوبی بر قرآن داشته باشید و زمان زمان شبهه است از ما سؤال می کنند از ما از قرآن سوال می کنند.
دیشب بعد از نماز یک آقا، و من اشتباه بزرگی هم کردم حالا کجا هم پیداش کنم نمی دانم این آمده بود پیش من بعد از نماز به من گفت که این کلمه ارضین چرا در قرآن نیامده؟ یک جا آمده آن الله الذی خلق السماوات السبع و من الارض مثلهن اما توی روایات ما زیاد ارضین آمده چرا؟ اصلا چرا ارضین اگر ما هفت تا زمین داریم چرا توی قرآن نیامده؟ قریب 500 جا ارض آمده این را من می گویم آن آقا نمی گفت اما رضین توی قرآن نداریم فقط یک جا داریم آن هم آن آقا بلد نبود ممکن است شما بفرمایید آقا آن هم آیه شریفه که می فرماید که الله الذی خلق السموات السبع و من الارض مثلهن یعنی خلقها را مثلهن نه این که مثلهن یعنی هفت تا زمین، اصلا ممکن است انسان این جور معنا کند ظاهراً هم همین جورها باید معنا کنیم که الله الذی خلق السموات السبع و من الارض مثلهن یعنی خلق الارض مثل السموات السبع پروردگار عالم خلق کرده زمین را، یتنزل الامر بینهن لتعلموا.
اما توی روایات ما ارضین داریم حالا آن آقا ( من دیگر بررسی نکردم شماها بررسی کنید ببینید حرف آن آقا درست است؟ ) می گفت که اما ارضین توی روایات زیاد است حالا توی دعای فرج همین که در قنوت می خوانیم آن ارضین آمده جاهای دیگر هم آمده اما زیاد است نمی دانم زیاد است یا نه؟ ولی حالا حرف این است که 500 جا ارض آمده آن وقت این ارض گاهی پهلوی سماء است گاهی پهلوی سماوات است خلق السموات و الارض، باید بگوید خلق السموات و الارضین این ها را آن نمی گفت من برای شما می گویم باید بگوید خلق السموات و الارضین می گوید خلق السموات و الارض گاهی هم ارض پهلوی سماء در آمده.
می دانید یک کتابی نوشته شده خیلی عالی است و ما شیعه ها هم ننوشته ایم ما طلبه ها ننوشته ایم یک مصری نوشته خیلی عالی است معجزه عددی قرآن، یک کتاب است به هر اندازه که آسمان است زمین هم هست به هر اندازه ای که آدم است جن هم هست به هر اندازه ای که تمام چیزها را یک یک یک کتاب کرده، چه جوری پیامبر اکرم این را می دانسته؟ که هیچ تفاوت ندارد مساوی باشد همه اشیاء جفت به اندازه یک دیگر باشد، خوب کاری است انصافا یک معجزه خوبی هم هست معجزه بالائی هم هست برای قرآن اما حالا این جا همین طور است لذا تدبر در قرآن باید بکنیم باید همین حرف این آقا را اتفاقا من به این آقا گفتم خیر و تعجب هم هست به این آقا گفتم خیر ارضین در قرآن آمده و ایشان هم چون یقین داشت بدش آمد پا شد رفت حق هم با آن بود، حق هم با من بود که خیال می کردم همان یک جا مثلهن ارضین توی قرآن هست توی ذهنم بود، توی ذهنم بود ارضین در قرآن در مقابل سماوات چندین مرتبه آمده خب ما باید تدبر در قرآن بکنیم راستی چرا؟ این حرف این آقا حرف بسیار متینی است بارک الله تدبر در قرآن خب مسلم باید داشته باشیم.
بله چیزی که باید نداشته باشیم جاهلانه توی قرآن برویم از قرآن بخواهیم چیز بفهمیم مثل قتاده ها، بدون درس خواندن بدون تفسیر قرآن بدون استاد دیدن از خودمان هی بخواهیم ببافیم معلوم است غلط است لا تعلم من القرآن شیئا، فرائد شیخ انصاری خب این استاد می خواهد و مباحثه می خواهد و حسابی ان قلت قلت می خواهد و این ها همه درست اما قرآن هم ان قلت می خواهد مباحثه می خواهد مطالعه می خواهد حسابی زدن آیه به آیه می خواهد استشهاد روایی می خواهد خب کی گفته تدبر در قرآن نه؟ حالا قرآن یک دقتها دارد آن دقتها کم و زیاد پیدا می شود و اتفاقا این علوم طبیعی که زیاد شد قرآن خیلی گل کرد انصافا، زشت است بگویم اما باید بگویم غربی ها قرآن ما را گل دادند آن بخردهایشان می خواهند قرآن ما را خراب کنند اما آنها با علمشان خیلی قرآن گل باز کرد خیلی معجزات قرآن با علوم طبیعی، نه، با تنجیم، طنطاوی یک مفسر است حالا این اندازه اش را نمی دانم اما بالاخره این آقای مفسر هفتصد آیه راجع به علوم طبیعی توی این تفسیرش دارد خب ما از قرآن بکشانیم بیرون نحوه باران را باران آمدن را همین جوری که دنیای علم می گوید بکشانیم از قرآن بیرون همین جوری که هر چیزی جفت دارد حتی برق شما هم منفی و مثبت دارد قرآن هم می گوید لکل شیئ زوج این ها را ما بکشانیم بیرون بدهیم به مردم، بدهیم به غربی ها.
می گفت که توی مصر عده ای حالا که کار مصر رسیده به این جا که می بینید دنیای استکباری صهیونیسم آمده مصر را تپه خاک کند یک براندازی اسلام بکند این ها هم چیز سرشان نمی شود به جان هم افتاده اند حسابی و اگر این جورها برود جلو ناگهان می بینیم مصر اسلام از آن رخت بربست، می گفت که عده ای با یک دریاشناسی رفتند و بین دو تا دریا در مصر به دست آوردند دیدند که یک دریا یک مواد شیمیایی دارد یک طرفش یک مواد شیمیایی دارد یک طرف دیگرش، مواد شیمیایی آن به آن اثر نمی کند مواد شیمیایی آن به آن برخورد نمی کند یک دیوارکی هم پیدا کردند آن وقت یکی از الازهر مصر گفت که قرآن ما هم می گوید مرج البحرین یلتقیان بینهما برزخ لا یبغیان فبای آلاء ربکما تکذبان این ها را خود ما طلبه ها باید بیرون بکشیم اتفاقا الازهر بیش از ما کار کرده الازهر در این باره ها در حالی که خیلی سطحی هستند اما خیلی کار کرده الازهر خب این ها را می گویند تدبر در قرآن، این ها که دیگر مختص اهل بیت است، نه.
پیامبر اکرم می فرمود که اول سوره حدید و آخر سوره حشر را برای مسلمانهای ایرانی در آخر الزمان، مال شماست.
بنابراین تدبر در قرآن منافات ندارد با این که قرآن تبیانا لکل شیئ، بله ما هر چه تدبر در قرآن بکنیم از قرآن چیز بیرون می آید خودش غیر متناهی است علمش غیر متناهی است خب ما هم از این دریا یک قطره، یک قطره بشود یک ظرف، یک ظرف بشود یک نهر، هر چه از قرآن بیرون بیاوریم تخیلی نباشد توهمی نباشد بی سوادی نباشد و تحمیل فکر بر قرآن نباشد مفسر پسند باشد عرف پسند باشد ائمه طاهرین پسند باشد ما هر چه از قرآن بیرون بیاوریم اگر خیلی باشد دانشگاه ها حوزه ها همه همه پشت به پشت یک دیگر کنند بتوانند یک نهری از دریای قرآن بیرون بیاورند.
حضرت امام توی همین سوره الحمد یک جمله می فرمایند که ابن عربی می گوید 700 تفسیر بر قرآن نوشته شده قرآن بکر است آن وقت حضرت امام می فرمودند بعد از ابن عربی تا الان هم 700 تفسیر نوشته شده هنوز قرآن بکر است خب ائمه طاهرین می خواهند بکارتش را ما برداریم این ها حرف است دیگر آن وقت کار رسیده به این جا اخباری می گوید در قرآن را ببند فقط قرآن بخوان و قرآن ظهور دارد ظهورش هم بیّن است، بله متشابه هم دارد متشابهش مال ائمه طاهرین، نه.
اگر یادتان باشد گفتم متشابهات قرآن امر اضافی است و یک کسی همین سوالی که این آقا دیشب از من کرده بود یک کسی بتواند جواب این را خوب بدهد یک متشابه را محکم کرده خب خیلی خوب است، متشابه یک امر اضافی است در زمانی که آقا بیایند حکومت حکومت اسلامی بشود قرآن بر افراشته روی کره زمین بشود تمام متشابهات قرآن رفع می شود ائمه طاهرین حکومتشان که فقط این نیست که دنیا را بگیرند و سلطنت بکنند، نه، بالاتر از این، معنویات است، بالاتر از این، قرآن است قرآن معلوم می شود متشابهات قرآن رفع می شود و ماها باید متشابهات قرآن را رفع بکنیم ما طلبه ها.
اما حالا کارمان به این جا برسد توی امتحانها به طلبه می گویند قرآن بخوان غلط بخواند این ها را دیگر نگوییم بهتر است می خواستم امروز راجع به قرائات سبع صحبت بکنم نشد یک خرافت دشمن آورد و مسلمانها دامن زدند به عنوان قرائات سبع قرائات عشر، کم کم هم رسید به آن همه را حجت کردند و قرآن را از کار انداختند.
حالا راجع به قرائات سبع انشاء الله فردا یک مقدار صحبت کنیم.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo