< فهرست دروس

درس خارج فقه آیت الله مرتضوی

کتاب الحج

90/09/22

بسم الله الرحمن الرحیم

 موضوع: برسی صورت دوم
 نتیجه بحث در صورت دوم بقسمیه(یعنی همان فرض سوم و چهارم) این شد که در این صورت دو نظریه است یکی بطلان طواف که پنج روایت برای آن نقل شد و دیگری عدم بطلان که فقط یک روایت در مورد آن وجود داشت.
 بر این ا ساس دو سوال مطرح است.
  1. جمع بین روایات خمسه و صحیحه محمد بن مسلم به چه صورت می باشد؟
  2. دلیل بر عدول در فرض عدم تمکن(فرض چهارم یعنی صورت دوم از فرض دوم) چیست؟
 اما جمع بین روایات:
 بنابر دو مبنا اساسا بین روایات تعارضی نیست و بنابر یک مبنا تعارض وجود دارد و باید آن را رفع کرد.
  1. قائل به جابریت عمل مشهور و کاسریت آن باشیم کما عن المشهور با این مبنا روایات خمسه به برکت عمل مشهور معتبر خواهد بود و صحیحه محمد بن مسلم بخاطر اعراض مشهور معتبر نخواهد بود در نتیجه بین حجت و لاحجت تعارضی نخواهد بود در نتیجه عدول به افراد در فرض عدم تمکن و استیناف طواف در صورت تمکن صورت خواهد گرفت.
  2. قائل به عدم جابریت و کاسریت عمل مشهور شویم کما عن المحقق الخوئی و صاحب المدارک بنابر این قول روایات خمسه ضعیف می باشند و چون صحیحه مسلم از حیث سند مشکلی ندارد لذا باید طبق روایت محمد مسلم عمل شود زیرا بین حجت و لا حجت تعارضی نیست در نتیجه در صورت تمکن اتمام واجب است و نباید طواف را از سر بگیرد و در صورت عدم تمکن باید دلیل دیگری بر عدول اقامه شود لذا مرحوم آقای خوئی به سراغ ادله عامه انقلاب رفته است در حالیکه مورد ادله انقلاب قبل از احرام بود و بعد از احرام را شامل نمی شود.
  3. قائل به این شویم که عمل مشهور جابر است اما کاسر نیست بنابر این مبنا به برکت عمل مشهور روایات خمسه معتبر می شود و بخاطر اینکه اعراض مشهور کاسر نیست صحیحه محمد مسلم هم باقی خواهد ماند در نتیجه بین روایات خمسه و صحیحه محمد مسلم تعارض صورت خواهد گرفت اگر نتوانیم بین این دو دسته از روایات جمع کنیم باید به مرجحات رجوع کرد که مرحجی وجود ندارد مگر شهرت فتوایی که شهرت فتوایی هم جزء مرحجات نیست در نتیجه تساقط صورت می گیرد و باید به قواعد اولیه مراجعه کرد.
 کیفیت جمع بین روایات بنابر مبنای سوم
 بنابر این مبنا برای حل این تعارض ممکن است که بگوییم طواف باطل است بخاطر روایات خمسه که با عمل مشهور معتبر شده اند مشکلی که این فتوی دارد صحیحه محمد مسلم می باشد و بخاطر رفع این مشکل صحیحه محمد مسلم را حمل بر طواف مستحبی می کنیم نه طواف واجب
 نتیجه این جمع این است که در یک صورت انقلاب صورت می گیرد و در یک صورت استیناف انجام می شود
 این وجه جمع از کلمات مرحوم شیخ طوسی استفاده شده است
 تهذيب الأحكام، ج‌5، ص: 397 «مُوسَى بْنُ الْقَاسِمِ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسَى عَنْ حَرِيزٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنِ امْرَأَةٍ طَافَتْ ثَلَاثَةَ أَشْوَاطٍ أَوْ أَقَلَّ مِنْ ذَلِكَ ثُمَّ رَأَتْ دَماً قَالَ تَحْفَظُ مَكَانَهَا فَإِذَا طَهُرَتْ طَافَتْ وَ اعْتَدَّتْ بِمَا مَضَى»‌
 «فَمَحْمُولٌ عَلَى طَوَافِ النَّافِلَةِ لِأَنَّا قَدْ بَيَّنَّا فِيمَا مَضَى أَنَّ طَوَافَ الْفَرِيضَةِ مَتَى نَقَصَ عَنِ النِّصْفِ يَجِبُ عَلَى صَاحِبِهِ اسْتِئْنَافُهُ مِنْ أَوَّلِهِ وَ يَجُوزُ لَهُ فِي النَّافِلَةِ الْبِنَاءُ عَلَيْهِ وَ فِيهِ غِنًى إِنْ شَاءَ اللَّهُ»
 بیان کیفیت وجه جمع
 مفاد جمله ای از روایات این است که اگر حدثی مانند نوم یا بول در کمتر از نصف در طواف حادث شد باید این طواف اعاده شود و طواف باطل است ولی این حکم را مختص به طواف واجب دانسته اند نه در طواف مستحبی اما در طواف مستحبی فرموده اند مبطل نیست این روایات در وسائل ج 9 ص 446 و ص 453 نقل شده است.
 جمله ای از روایات هم در خصوص حیض نقل شده است که در حیض قبل از نصف، طواف باطل است کما اینکه در باب مرض هم روایاتی نقل شده است که اگر قبل از نصف مرضی بر او عارض شد اگر در طواف واجب است باید طواف را از ابتداء انجام دهد.
 تطبیق این روایات بر حدث حیض نیز ممکن است زیرا اولا حیض حدث است و ثانیا به اولویت در مورد حیض این حکم ثابت می شود زیرا اگر نوم مبطل است حیض بطریق اولی مبطل است و ثالثا حدث حیض همیشه همراه با حدث نوم و بول خواهد بود زیرا اقل حیض سه روز می باشد و در این سه روز حتما حدث نوم و بول از شخص صادر می گردد.
 نتیجه اینکه حدث قبل از نصف در طواف واجب مبطل است و در طواف مستحب موجب بطلان نخواهد شد در نتیجه با توجه به این روایات صحیحه محمد مسلم را حمل بر طواف مستحبی می کنیم و تعارض از بین خواهد رفت زیرا در طواف واجب تعارضی بین روایات نیست و همه روایات دلالت بر بطلان طواف واجب دارند.
 مرحوم صدوق نیز در مقنعه می فرمایند:
 المقنع (للشيخ الصدوق)، المتن، ص: 265 «و إن هي قطعت طوافها في أقل من‌ النصف، فعليها أن تستأنف الطواف من أوله‌»
 جواب سوال دوم:
 اما دلیل انقلاب در صورت عدم تمکن چیست؟
 مرحوم آقای خوئی به روایات عامه تمسک کرده است در حالیکه این روایات در مورد حیض قبل از طواف می باشد در صورتی می توان به این روایات استدلال کرد که بتوان خصوصیت قبل از طواف را از این روایات القاء کرد.
 اما اگر قائل به جابریت و کاسریت عمل مشهور باشیم جواب سوال دوم و دلیل انقلاب نیز بدست می آید زیرا این روایات خمسه دلالت بر انقلاب در صورت عدم تمکن دارند.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo