< فهرست دروس

درس خارج فقه آیت الله مرتضوی

کتاب الحج

90/11/19

بسم الله الرحمن الرحیم

 موضوع: احرام جنب و حائض
 در جلسه قبل اشاره شد که یکی از اقوال در الحاق ذوی الاعذار به مرض و ضعف این است که اگر این عذر حرجی است ملحق است و الا ملحق نیست.
 بر این قول اشکال شد که اگر چه ادله نفی حرج و ضرر وجوب احرام از شجره را بر می دارد ولی اثبات صحت احرام از جحفه را نمی کند از این اشکال دو جواب داده شده است در جواب اول به روایاتی که می گوید حجفه میقات شام و من اتی علیها است اشاره شد.
 و اما جواب دوم:
 احرام در جحفه امر تخییری دارد.
 مرحوم آقای خوئی می فرمایند بر فرض عدم صدق من اتی علیها صحت احرام از حجفه امر دارد به این بیان که مستفاد از حدیث پنجم از باب یک که صحیحه علی بن جعفر است این است که احرام برای مدنی از حلیفه و جحفه هر دو جایز می باشد و گفتیم که جحفه مقید نشده است که مریض باشد یا حرجی باشد در نتیجه این حدیث دلالت می کند که مدنی مخیر است که از هر کدام یک از این دو میقات محرم شود بر این اساس کسی که وارد حجفه می شود امر تخییری دارد غایة الامر در خصوص مورد حرج کسی که وارد به جحفه می شود امر تعیینی دارد زیرا هر واجب تخییری وقتی یکی از موارد تخییر تعذر پیدا کرد عدل دیگر تعیّن بالعرض پیدا می کند در نتیجه کسی که وارد جحفه شده است امر تعیینی دارد و احرامش امر دارد.
 و فیه: صحیحه علی بن جعفر بوسیله مفهوم روایات جواز عبور مریض و ضغیف از میقات بدون احرام (ح 4 و ح 5 باب 1 مواقیت)تخصیص خورده است در نتیجه حجفه فقط در صورت مرض و ضعف میقات مدنی می باشد.
 و الجواب:
 صحیحه علی بن جعفر باطلاقها چهار گروه از اعذار را در بر گرفته است1- مرض و ضعف 2- بقیه اعذار (غیر مرض و ضعف)حرجی 3- بقیه اعذار غیر حرجی 4- متمکن
 آنچه را که ما از تحت این صحیحه خارج کردیم قسم سوم یعنی غیر مرض و ضعف در صورتی که حرجی نباشد از تحت صحیحه علی بن جعفر خارج شد.
 در مساله دوم که احرام حائض و نفساء و جنب می باشد بحث باید بر دو مبنا پیگیری شود یک مبنا اینکه ما قائل شویم احرام از خارج مسجد جایز است و مبنای دیگر اینکه احرام از خارج مسجد جایز نیست بر هر دو مبنا باید این مساله برسی شود تا مشخص شود علی القول بالجواز وظیفه جنب و حائض و نفساء چیست و علی القول بالمنع وظیفه این افراد چیست؟
 برای جواز احرام این افراد در خارج مسجد پنج راه وجود دارد:
 1- من المسجد ابتدای احرام را می گوید نه ظرفیت را.
  2- من المسجد بعد کمی و مسافت را در نظر دارد.
  3- احرام از خارج مسجد بخاطر ادله محاذات صحیح است.
 4- بگوییم کل ذو الحلیفه میقات است.
 5- روایات مانند ح 4 از باب 1 مواقیت صححیه حلبی و ج 9باب 48 ح 2 و ج 9 باب 49 از ح 1 و 2 و بعضی دیگر که در احکام میقات خواهد آمد.
 نسبت به ح 2روایت یونس بن یعقوب در عروه جناب سید فرموده است که این روایت مرسله است در حالیکه این روایت صحیحه می باشد.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo