< فهرست دروس

درس خارج فقه آیت الله مرتضوی

کتاب الحج

91/06/19

بسم الله الرحمن الرحیم

 موضوع: کیفیت احرام
 سیدنا الاستاد رحمة الله علیه فرموده اند:
 تحرير الوسيلة، ج‌1، ص: 413 «القول فی کیفیة الاحرام»
 در توضیح کلام سیدنا الاستاد می گوییم ایشان تبعا للفقهاء فرموده اند یکی از اعمال حج احرام است؛ بلکه ظاهر سیاق عبارت کغیرها این است که اولین جزء اعمال عمره احرام است. کما سیاتی ان شاء الله به اینکه احرام در حج واجباتی دارد، مثلا می گویند: نیت از واجبات احرام است. کما اینکه احرام محرماتی نیز دارد مثل تظلیل و یا لبس مخیط، کما تقدم الکلام و سیاتی که احرام در اسلام مستحباتی دارد مثلا غسل احرام و یا نماز قبل از احرام کما اینکه احرام مکروهاتی دارد مثل حنا بستن که اما مطلقا مکروه است و اما لخصوص النساء کما اینکه یکی از احکام احرام کفارات است مثلا اگر صید نمود.
 بنابر این موضوعی داریم که همان احرام است و این موضوع در اسلام اقلا پنج حکم دارد.
  به هر حال برای توضیح این احکام باید موضوع تبیین شود تا نوبت به بیان احکام آن برسد.
 ماهیت احرام
 فقهاء در مورد ماهیت احرام متجاوز از هشت نظریه را بیان نموده اند:
 احتمال اول: ماهیت احرام همان نیت است که حال نیت را عده ای از محققین نفس قصد حج یا عمره می دانند و بعضی نیت ترک محرمات و بعضی التزام به ترک محرمات می دانند.
 احتمال دوم: ماهیت احرام سه چیز است:
  1. نیت- به احد احتمالات متقدمه-
  2. تلبیه.
  3. لبس ثوب است.
 احتمال سوم: ماهیت احرام به دو چیز محقق می شود:
  1. نیت به احد احتمالات متقدمه.
  2. تلبیه. و لبس ثوب را جزء واجبات احرام می دانند و می گویند ربطی به ماهیت احرام ندارد.
 احتمال چهارم: ماهیت احرام توطین نفس بر ترک محرمات است این قول حکی عن المشهور کما ذهب الیه الشهید و تبعه مرحوم شیخ انصاری (ره) .
 احتمال پنجم: ماهیت احرام، خود ترک محرمات است.
 احتمال ششم: احرام حالت دخول در حج و یا عمره است. مانند زمانی که انسان وارد نماز می شود وقتی تکبیرة الاحرام نماز را گفت حالتی برای مصلی اعتبار می شود که دیگر نمی تواند بخورد یا قهقهه بزند از محدثین استر آبادی و مرحوم نراقی و مرحوم آقای خوئی و ... بر این نظریه اصرار دارند.
 این بحث در جواهر ج 18 ص 197 مستند در ج 11 ص 256 جامع المدارک محقق خونساری ج 3 ص 380 حکیم مستمسک ریاض ج 6 ص 207 تحریر ج 1 ص 378 حدائق ج 15 ص 28 تقریر ج 2 ص 480 مغنی ج 3 ص 119 مساله 2282 مطرح شده است

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo