< فهرست دروس

درس خارج فقه آیت الله مرتضوی

کتاب الحج

93/02/03

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: محرمات احرام/ محرم شانزدهم/ ازاله مو/کفاره ازاله موی ابطین
مطالبی که تا کنون بیان شده است:
مطلب اول:
مناقشه اول: بین صحیحه حریز وعلی طریق شیخ وصحیحه زراره
مناقشه دوم: تعارض بین صحیحه زراره و ح 2 باب 11
مطلب دوم:
نتیجه مناقشه اول تساقط ودرمناقشه دوم تساقط نیست.
کما اینکه مناقشه اول تعارض بالذات است و مناقشه دوم بالعرض است.

در مناقشه اول چون بالذات است نیاز به ملاحظه نسبت است. که این نسبت عموم من وجه است. ازاین جهت که مفهوم صحیحه حریز که می گویدکه درغیر دو ابط کفاره نیست و غیردو ابط، دو فرد دارد:
1- اصلا نتفی صورت نگرفته باشد.
2- نتف احدالابطین صورت گرفته باشد.
پس مفهوم اطلاق دارد یعنی می گوید هم در فرض اول و هم در فرض دو کفاره ندارد.
کما اینکه صحاح زراره نیز باطلاقه دم شاة را هم در ابطین لازم می داند و هم در ابط واحد به اعتبار اینکه ابط اسم جنس است هم بر مفرد واحد صادق است وهم بر دو ابط.

ماده افتراق از ناحیه مفهوم فرض اول است(کسی که نتف نکرده است.)
ماده افتراق در صحاح فرض اول است(کسی که نتف فیهما محقق شده است.)

مرکز تعارض: ابط واحد است که مفهوم می گوید کفاره ندارد ولی صحاح می گوید کفاره دارد.
با نبودن مرجحات، هر دو ساقط می شوند در نتیجه درابط واحد نه مفهوم داریم ونه صحیحه زراره و باید به اصول عملیه شود و در اصول عملیه برائتی شویم یا احتیاطی، محل بحث است.

جواب از این اشکال:
اولا: ما گفتیم که روایت مفهوم ندارد زیرا مفهوم عدد حجت نیست.
و ثانیا: ابطین مورد غالب وارد شده است.

فرع دوم از مساله 30
و إذا مس شعره فسقط شعرة أو أكثر فالأحوط كف طعام يتصدق به.[1]
در اینکه اگر به موی خود دست بکشد و مویی ساقط شود کفاره دارد یا نه اختلاف است.
آیا مرکز بحث سر و ابط یا سر و ریش وشکم یا....می باشد.
مرکز خود سر است. حدائق و مستند مرکز بحث را راس دانسته اند و تحریر مطلق بدن را مرکز بحث قرار داده اند.
إن نتف المحرم من شعر لحيته أو غيرها- سوى الإبط- شيئا قليلا أو كثيرا،أو مسّ رأسه أو لحيته أو غيرهما فسقطت منه شعرة أو شعرات، فعليه أن يتصدّق بكفّ من طعام أو سويق أو كفّين، أو يشتري تمرا بدرهم فيتصدّق به، مخيّرا بينهما.[2]
کما اینکه در مقدار کفاره نیز اختلاف می باشد دم یا یک کف یا کفین یا...
کما اینکه در جنس کف یا کفین هم می باشد آیا باید گندم باشد یا تمر یا چیز دیگر یا چیز دیگر.
اختلاف روایت منشاء این اختلاف است.
در بعضی روایات اثبات کفاره می کند و در بعضی روایت نفی کفاره می کند.
اختلاف دیگری هم در این فرع وجود دارد که سقوط درحال وضوء ملاک است یا در غیر وضوء هم محل بحث است.
با نبود اجماع، برای رفع کل این اختلافات باید روایات بررسی شودکه اولا کفاره دم است یا کف یا کفین؟


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo