< فهرست دروس

درس خارج فقه آیت الله مرتضوی

کتاب الحج

93/10/24

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: افعال عمره/ طواف/رکنیت طواف/ زمان فوت عمره بترک طواف
و وقت فوته ما إذا ضاق الوقت عن إتيانه و إتيان سائر أعمال العمرة و إدراك الوقوف بعرفات.[1]
بنابر رکنیت زمان بطلان عمره چه زمانی است؟
در این فرع دو مطلب است.
مطلب اول: این حکم در خصوص عمره تمتع می باشد زیرا بحث در ترک طواف در عمره تمتع بود.
توضیح ذلک:
تارة ترک طواف در عمره تمتع است و تارة در حج تمتع و تارة در حج قران و افراد و تارة در عمره مفرده می باشد.
زمان بطلان حج تمتع به ترک طوف اتمام ذی الحجه و شروع محرم است و در عمره تمتع تمام شدن سال است و در عمره مفرده اختلاف است که یک سال است یا یک ماه است صاحب جواهر احتمال داده است در همه فروض زمان بطلان زمان اعراض باشد.
این فروع در کتب فقهیه ذکر شده است.[2][3]
مطلب دوم:
جهت اول: این ضابطی که سیدنا الاستاذ در این مساله ارائه کرده است همان ضابطی است که در مساله 5[4] از تحریر با عبارتی اوضح ذکر کرده است(زیرا در مساله 5 تصریح به وقوف اختیاری کرده است) حاصل این دو مساله این است زمان بطلان، وقتی است که اگر این حاج خواسته باشد طواف را انجام بدهد و اعمال مترتبه را –لوقلنا- انجام بدهد، تمکن از احرام به حج و وقوف اختیاری نداشته باشد.
جهت دوم: ما افاد سیدناالاستاذ احد اقوال سبعه در این مساله می باشد.
منها: اگر مسمای وقوف در عرفات را درک نکند عمره اش باطل است.
منها: اگر وقوف در مشعر را درک نکند عمره اش باطل است.
در مساله 5 ما همه اقوال و روایات را بررسی کردیم و نظریه سیدنا الاستاذ را قبول نکردیم و گفتیم ملاک درک مسمی می باشد نه قوف اختیاری.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo