< فهرست دروس

درس خارج فقه آیت الله مرتضوی

کتاب الحج

94/01/26

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: افعال عمره/ طواف/قسم ثانی از واجبات یا شرائط طواف
القسم الثاني- ما عد جزءا لحقيقته، و لكن بعضها من قبيل الشرط، و الأمر سهل. [1]
اینکه می فرمایند و الامر سهل به این خاطر است که فقهاء رضوان الله تعالی علیهم از جهات متعدده ای در این امور اختلاف دارند.
یک اختلاف از این جهت است که چه کسانی عدد گفته اند و چه کسانی عدد نفرموده اند شهید و محقق و مستند و جماعت کثیره ای عدد ذکر کرده اند و لکن جماعتی از فقهاء واقع را ذکر کرده اند ولی عدد را ذکر نکرده اند.
دومین اختلاف در این جهت است که کسانی که عدد را ذکر کرده اند مثل محقق هفت عدد و امام سیزده و شهید در دروس دوازده و بعضی یازده و بعضی پانزده عدد ذکر کرده اند که باز هم و الامر سهل.
سومین اختلاف از این جهت است که در شیء واحد اختلاف وجود دارد بعضی آن را از واجبات طواف ذکر کرده اند و بعضی ها از شرائط طواف ذکر کرده اند به عنوان مثال مرحوم نراقی می فرمایند واجبات طواف اولش نیت است ولی سیدنا الااستاذ نیت را از شرائط ذکر کرده است.
کما اینکه شخص واحد از بعضی از این امور گاهی تعبیر به جزء و گاهی تعبیر به شرط کرده است مثلا مرحوم حضرت امام در تحریر نسبت به البداه و الختم می فرمایند جزء واجبات است لکن بعد فرموده است هذان الشرطان.
اساسا به نظر می رسد که تقسیم به جزء و شرط از زمان محقق در نافع صورت گرفته است اگر چه ممکن است در کلام متقدمین هم فی الجمله به این مطلب اشاره شده باشد.
کیف کان سیدنا الاستاذ در شرائط شش عدد ذکر کرده است و در اجزاء هفت عدد ذکر کرده است.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo