< فهرست دروس

درس خارج فقه آیت الله مرتضوی

کتاب الحج

94/02/09

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: افعال عمره/ طواف/قسم ثانی از واجبات یا شرائط طواف/شرط سوم/جعل البیت علی الیسار
مما ذکرنا یظهر بر فرض اینکه معنای حقیقی جعل البیت علی الیسار، محاذات حقیقی باشد به این معنا رجوع نمی شود للقرائن خمسة کما اینکه به عرف عام رجوع نمی شود زیرا در محاذات یسار ما حقیقت شرعیه داریم و شکی نیست تا بخواهیم به عرف مراجعه کنیم للقرائن الخمسة:
منها: عدم الدلیل لفظیا.
منها: کون معقد اجماع و سیره بلکه روایات ما هو الموجود می باشد.
منها: مقابله بین یسار و یمین و خلف و استقبال می باشد.
منها: عدم نقل تحول در این مکان از ائمه علیهم السلام خصوصا عن النبی صلی الله علیه و آله و سلم.
منها: این مساله از مسائل عام البلوی و کثیر الابتلاء می باشد.
اگر یقین حاصل شود که معصومین محاذات حقیقی را رعایت نکرده اند دیگر احتیاط هم مشکل است و ارحجیت محاذات حقیقی معلوم نیست.
ظاهرا اینکه سیدنا الاستاذ فرموده جهال این کار را نکنند بخاطر تقیة و وهن مذهب و مزاحمت است و اینکه فرموده برای علماء اشکال ندارد زیرا علماء ممکن است بگونه ای احتیاط کنند که این عناوین لازم نیاید.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo