< فهرست دروس

درس تفسیراستاد مروارید

91/07/19

بسم الله الرحمن الرحیم

 صحبت در ارتباط با آیات طلاق بود. در این جلسه دو آیه دیگر مرتبط با این موضوع را مورد بررسی قرار می دهیم.
 الطَّلاقُ مَرَّتانِ فَإِمْساكٌ بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْريحٌ بِإِحْسانٍ وَ لا يَحِلُّ لَكُمْ أَنْ تَأْخُذُوا مِمَّا آتَيْتُمُوهُنَّ شَيْئاً إِلاَّ أَنْ يَخافا أَلاَّ يُقيما حُدُودَ اللَّهِ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ يُقيما حُدُودَ اللَّهِ فَلا جُناحَ عَلَيْهِما فيمَا افْتَدَتْ بِهِ تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ فَلا تَعْتَدُوها وَ مَنْ يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَأُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ (229)
 فَإِنْ طَلَّقَها فَلا تَحِلُّ لَهُ مِنْ بَعْدُ حَتَّى تَنْكِحَ زَوْجاً غَيْرَهُ فَإِنْ طَلَّقَها فَلا جُناحَ عَلَيْهِما أَنْ يَتَراجَعا إِنْ ظَنَّا أَنْ يُقيما حُدُودَ اللَّهِ وَ تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ يُبَيِّنُها لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ (230)
 این دو آیه کریمه در ارتباط با طلاق رجعی و طلاق خلع (بائن) است.
 جهت دیگری که از آیه شریفه استفاده می گردد این است که در مجلس واحده دو و سه طلاق واقع نمی گردد.
 و جهت چهارمی که از آیه شریفه استفاده می گردد این است که اگر زنی با شرائطش سه طلاقه شد برای ازدواج مجدد با همان مرد، محلل نیاز دارد.
 بررسی تفصیلی آیات:
 الطلاق مرتان... این الطلاق مرتان به حکم سیاق و آیه ای که در بعد می آید مراد طلاقی است که قابل رجوع است.
 فامساک بمعروف... نگه دارد به خوبی... نگه داشتن دو مصداق دارد اگر عده تمام نشده مرد می تواند رجوع نماید به معروف اما گاهی زن طلاق داده شده و عده تمام شده و رجوعی صورت نگرفته که در این صورت مرد می تواند زن را به عقد جدید امساک نماید.
 او تسریح باحسان. .. یا اینکه آزاد نماید (طلاق دهد) به خوبی. البته این احکام در ارتباط با طلاق اول و دوم است اما در مرتبه سوم دیگر حق رجوع یا ازدواج ندارد، بلکه حکم جدیدی دارد که در آیه بعد می آید.
 ولا یحل لکم ان تأخذوا ... اگر طلاق دادید، برای شما حلال نیست که چیزهایی که به زن دادید از مهریه یا امثال ذلک از او پس بگیرید الا...
 الا ان یخافا ان لا یقیما حدود الله ... الا در موردی که خوف این هست که ادامه زندگی همراه باشد با عدم اقامه حدود الله (خوف این می رود که حقوق همسری رعایت نگردد). اگر چنین شد اشکالی ندارد که زن برای خلاصی خودش چیزی را به عنوان فدیه به مرد پرداخت نماید تا اینکه او را طلاق دهد.
 بنابراین در این فرض (که طلاق خلع است) گرفتن فدیه از جانب مرد بلا اشکال است.
 تلک حدود الله...
 فان طلقها فلا تحل له...
 در آیه بعد می فرماید:
 فان طلقها... (این جمله بازگشت به صدر آیه سابق می کند «الطلاق مرتان») یعنی اگر بعد از دو مرتبه طلاق، باز زن (برای سومین بار) طلاق داده شد دیگر امساک بمعروف جا ندارد.
 فلا تحل له ... دیگر زن سه طلاقه حلال نیست الا اینکه زن با مرد دیگری ازدواج نماید و طلاق داده شود. بعد از آن اگر گمان کردند که می توانند حدود خدا را رعایت نمایند اشکالی ندارد که با یکدیگر ازدواج نمایند (فَلا جُناحَ عَلَيْهِما أَنْ يَتَراجَعا إِنْ ظَنَّا أَنْ يُقيما حُدُودَ اللَّهِ).
 عرض شد مطلب دیگری هم از آیه قابل استفاده است و آن اینکه:
 گفته شده الطلاق مرّتان اشاره دارد به اینکه دو یا سه طلاق در مجلس واحد و به صیغه واحد جاری نمی گردد. بلکه باید طلاق تکرار گردد. تکرار به این است که بعد از طلاق یا رجوع نماید یا ازدواج جدید نماید.
 این مطلب را خاصه قائل گردیده اند. اما در میان عامه اختلاف وجود دارد.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo