< فهرست دروس

درس تفسیراستاد محمد مروارید

91/03/09

بسم الله الرحمن الرحیم

 برای طهارت کتابی تمسک شده بود به آیه الْيَوْمَ أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّباتُ وَ طَعامُ الَّذينَ أُوتُوا الْكِتابَ حِلٌّ لَكُمْ وَ طَعامُكُمْ حِلٌّ لَهُمْ... [1]
 استدلال بردومقدمه شده بود که بیان مقدمه دوم گذشت و آن را پذیرفتیم. اما مقدمه اول که مراد از طعام چیست؟ سه احتمال بود1.مراد طعام باشد2.ذبیحه کتابی3. مراد از طعام نه غذای آماده ونه ذبیحه باشد بلکه مراد گندم وجو ومطلق حبوبات. اگر این احتمال داده شود دیگر نمی توان از آیه استفاده نمود برای طهارت اهل کتاب. جون معنای آیه این می شود که گندم وجوی گرفته شده از اهل کتاب رابطه اش رابطه مالک با مملوک است.بنابر این از آیه پاک بودن کتابی استفاده نمی شود.
 سوال: آیا از روایات و قول اهل لغت می توان این سه احتمال را به دست آورد؟ در پاسخ باید گفت: روایات واهل لغت همه دلالت دارند بر این مطلب که مراد از طعام همان ماده است.(گندم و جو،و...) در بعض کتب لغت آمده مراد ماده طعام است. [2] روایات: وَ عَنْهُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فِي قَوْلِ اللَّهِ تَعَالَى وَ طَعامُ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتابَ حِلٌّ لَكُمْ فَقَالَ الْعَدَسُ وَ الْحِمَّصُ وَ غَيْرُ ذَلِك‌. [3]
 نتیجه اینکه از این آیه طهارت اهل کتاب استفاده نمی شود. همچنان که از آیه انما المشرکون نجس..برداشت نجاست اهل کتاب نشد.
 تذکر: اگر چه از خود آیه استفاده نمی شود ولی عمده علما، از این آیه(انما المشرکون..) برداشت نجاست نمودند. از مرحوم سید مرتضی تا مرحوم امام همه الا عده محدودی از آیه برداشت نجاست نمودند. مثلا در شرح ناصریات سید مرتضی می فرماید: سئور مشرک نجس بر هر کافری نجس است که یکی از آنها اهل کتاب است. ابن زهره در کتاب غنیه می فرماید: الکافر نجس بدلیله یعنی اجماع ودلیل قوله تعالی انما المشرکون نجس.....
 شیخ طوسی در تهذیب می فرماید: اجمع المسلمون علی نجاسه المشرکین والکفار....
 مرحوم علامه در تذکره: الکافر عندنا نجس لقوله تعالی انما المشرکون نجس....
 مرحوم وحید بهبهانی ادعا کرده در حاشیه مدارک ضرورت مذهب را بر نجاست هر کافری. انا الحکم لنجاسه الکافر شعار الشیعه یعرفون علما العامع بل عوامهم یعرفون...


[1] مائده /5
[2] فيومى احمد بن محمد،مصباح المنير، ج2، ص373
[3] حرّ عاملى، محمد بن حسن بن على‌، تفصيل وسائل الشيعة إلى تحصيل مسائل الشريعة،ج24،ص205

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo