< فهرست دروس

درس خارج فقه استاد مصطفوی

91/11/11

بسم الله الرحمن الرحیم

  بسم الله الرحمن الرحيم و به نستعين
  الحمدلله و سلام علي عباده الذين اصطفي
  والصلاة و السلام عليک يا مولای يا اباصالح المهدي و رحمة‌ الله و برکاته
 
 اهل بيت در قرآن
 عنوان بحث ما اهل بيت عليهم السلام در قرآن بود.
 تفسير آيات دال بر شأن ائمه (ع)
 تفسير آياتي كه در ولايت و امامت و فضيلت اهل بيت دلالت دارند. در اين پاره از گفتار، در حقيقت از مفاهيم و كليات مربوط به تفسير آيات ويژه اهل بيت بحث مي شود كه برجسته ترين آن كليات به اين شرح است: 1. تدوين قرآن براساس نص معتبر و تحليل علمي تاريخي توسط مولي اميرالمؤمنين عليه الصلاه و السلام صورت گرفته است. 2. محفوظ بودن قرآن از تحريف كه ادله آن بيان شد. 3. تفسير و معنا و اقسام آن.
 تفسير واقعي تفسير خود ائمه (ع) است
 4. تفسير واقعي عبارت است از تفسيري كه توسط ائمه اهل بيت صورت بگيرد كه گفتيم معناي قرآن اختصاص به من خوطب به دارد.
 بيان حاكم حسكاني در مورد مطلب فوق
  و در اين رابطه محقق حسكاني كه از علماي برجسته ابناء سنت هست نقل مي كند كه علي عليه السلام فرمود «ما نزلت آيه الا و قد علمت فيمن نزلت و علي من من نزلت و بمن نزلت» [1] . 5. انسان مفسر قرآن نيست بلكه قرآن مفسر انسان است.
 شناخت قرآن به عترت و شناخت عترت به قرآن است
  6. عترت رسول الله ائمه آل البيت مفسر قرآن هستند و قرآن مفسر عترت است كه اگر خوب بخواهيم قرآن را بشناسيم وعظمت و فضيلت قرآن را درك كنيم از عترت بشناسيم و اگر عترت را بخواهيم خوب بشناسيم، بايد از قرآن بشناسيم. اگر بگوييد كه دور مي شود، مي گوييم كتاب و كلام است. عترت كتاب الله است و قرآن كلام الله است كه چون هر دو يك چيز نيستند، مشكل دور را حل مي كند.
 قرآن و عترت با هم هدايتگر بشريت هستند
  7. ارتباط قرآن و عترت كه قرآن و عترت با هم متصل هستند و هر دو مجموعا هدايتگر كل بشريت است تا بلنداي ابديت كه گفته شد رمز خاتميت هم اين است و الا در هر زماني به پيامبري نياز و ضرورت وجود دارد. قرآن و عترت خاتميت را توجيه مي كند و ابديت را براي دين اسلام تامين مي كند كه برگرفته از حديث ثقلين است
 بيان تفسير عياشي در ارتباط قرآن و عترت
 عياشي در حديثي از حضرت رسول نقل مي كند: «فقال رسول الله في آخر خطبة خطبها: إني تارك فيكم الثقلين: الثقل‌ الأكبر، و الثقل‌ الأصغر، فأما الأكبر فكتاب ربي، و أما الأصغر فعترتي أهل بيتي فاحفظوني فيهما- فلن تضلوا ما تمسكتم بهما» كه هدايت و تلفيق قرآن و عترت در اين حديث ثقلين آمده است. آمده است اگر مي خواهيد من را حفظ كنيد يعني نبوت را به اين دو ثقل متمسك بشويد.
 منزل قرآن چه چيزهايي است؟
 8. منزل قرآن چه چيزهاست؟ يك محقق قدرتمند سني به نام حاكم حسكاني كل آياتي كه درباره ائمه اهل بيت آمده است را جمع كرده است تحت عنوان شواهد التنزيل كه در اين كتاب يك روايت را نقل مي كند عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ‌: مَا نَزَلَ‌ فِي‌ أَحَدٍ مِنْ كِتَابِ اللَّهِ مَا نَزَلَ فِي عَلِي [2] ‌. روايت ديگري را نقل مي كند از مجاهد كه راوي معروف ابناء عامه هست و از اعتبار بالايي برخوردار است، مي گويد: ما أَنْزَلَ اللَّهُ آيَةً فِي الْقُرْآنِ إِلَّا عَلِيٌ‌ رَأْسُهَا [3] . و عياشي نقل مي كند از امام باقر عليه السلام: «قال أبو جعفر يا خيثمة القرآن نزل‌ أثلاثا ثلث‌ فينا و في أحبائنا، و ثلث في أعدائنا و عدو من كان قبلنا و ثلث سنة و مثل» [4] ‌ منزل قرآن اجمالا معلوم شد كه ائمه و اطهار است از طريق شيعه و سني.
 ولايت قطب قرآن است
 9. ولايت قطب قرآن است. در تفسير عياشي از امام صادق نقل مي كند و روايت هم معتبره يا مقبوله است چون مسعده بن صدقه آمده و مسعده بن صدقه توثيق خاصش به طور كامل در اختيار ما نيست منتها روايتش مقبول قرار گرفته است. قال أبو عبد الله ع‌ إن الله جعل ولايتنا أهل البيت قطب‌ القرآن‌ خداوند ولايت ما اهل بيت را قطب قرآن قرار داده است. قطب يعني مركز پركار يك شكل مي شود قطب و هسته مركزي. 10. ارتباط فاتح الكتاب و كل قرآن با جهان و انسان. براساس تحقيق صاحبنظران و ارباب تفسير و سلوك آمده است و در مقدمه تفسير القرآن محقق اصفهاني هم اين مطلب آمده است كه البته اين مطلب با ايماء و اشاره كه توضيح از صاحنبظران و يك مقدار شرح و توضيح از بنده: گفته مي شود كه قرآن و جهان دو جلوه هستي است. جلوه آفرينش اگر در قالب كلام بيايد، قرآن است و جلوه هستي در قالب جسم،‌ جهان است. قرآن كلام الله است و جهان كتاب الله است. هر چيزي كه در قرآن هست،‌ در جهان وجود دارد و هر چيزي كه در جهان وجود دارد، در قرآن اشاره شده است كه همان و لا رطب و لا يابس الا في كتاب مبين كه رطب و يابس منظور واقعيتهاي جهاني است.
 ارتباط فاتحه الكتاب و كل قرآن
 مرحله بعد: جهان خلاصه دارد و قرآن هم خلاصه دارد. خلاصه جهان انسان است و تمامي عناصر مادي و طبيعي كه جهان هست در انسان به شكل فشرده گنجانده شده است. خلاصه قرآن سوره فاتحه است كه به آن مي گوييم ام الكتاب معناي ام الكتاب يعني آنچه در كتاب هست،‌ اين ام و مادرش هست. با تحقيقاتي كه به عمل آمده و يكي از كتاب مصري هم نوشته است و مرحوم بازرگان هم نوشته بود كه تمام آيات و سور قرآن به نحوي ارتباط دارد با فاتحه.
 ارتباط فاتحه الكتاب با بسم الله الرحمن الرحيم
 اين خلاصه جهان يك عصاره دارد و خلاصه قرآن هم عصاره دارد،‌ عصاره انسان كه خلاصه جهان بود، انسان كامل است و عصاره خلاصه قرآن كه ام الكتاب بود، «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم» است. اين بسم الله الرحمن الرحيم اسم اعظم است كه در روايت هست مي فرمايد: بسم الله الرحمن الرحيم فاصله اش با اسم اعظم مثل فاصله سياهي چشم با سفيدي چشم است [5] . گفته مي شود كه كلمه بسم الله از عبد مثل كلمه كن من الرب هست. و ائمه آل البيت هم اسماء اعظم الهي است كه محقق اصفهاني در منظومه خودش مي گويد اي مظهر اسم اعظم حق مجراي اتم و نور مطلق كه در روايت هم داريم اسماء حسني ائمه اطهار هستند كه اسماء حسني همان اسم اعظم است.
 رابطه بسم الله الرحمن الرحيم با باء بسم الله
 در تفسير محقق اصفهاني آمده كه تمام قرآن جمع شده است به سوره فاتحه و سوره فاتحه جمع شده است به بسم الله الرحمن الرحيم و بسم الله الرحمن الرحيم هم خلاصه شده به باي بسم الله و اميرالمؤمنين مي فرمايد انا نقطه تحت الباء.
 ائمه اسماء اعظم الهي هستند و بسم الله الرحمن الرحيم برابر 14 حرف است
 باء بسم الله رسول اعظم است و نقطه آن باء علي مرتضي است. اين مطلب در نصوص ابناء‌ عامه هم آمده است. همين بسم الله الرحمن الرحيم كه شنيده بوديد نوزده حرف است بلكه حروف اصلي چهارده تاست و الف و لام تعريف هيجده اش مي كند و الف و لام تعريف حروف اصلي نيست بنابراين بسم الله الرحمن الرحيم چهارده حرف كه اسم اعظم و عصاره جهان هستي و جلوه اتم كلامي اللهي و آن طرف كتاب اللهي و جلوه اتم چهارده معصوم است.
 ميم رحيم اشعار به امام مهدي (عج) دارد.
  بنابراين ميم رحيم مي شود نام مقدس امام مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف.
 باء بسم الله اشعار به الصاق رسولخدا (ص) واسطه فيض الهي است
 و باي بسم الله از يك سو به معناي الصاق كلام الله و جلوه به ذات مطلق از آن طرف باي بسم الله رسول الله الاعظم صلي الله عليه و آله و سلم حرف اول كتاب و عقل اول و مخلوق اول جهان اصلي و واسطه فيض مطلق است
 توضيح باء و نقطه زير آن
 باي بسم الله و نقطه باي بسم الله اين را بعضي از تفاسير تحمل توجيهات كرده اند كه اميرالمؤمنين مي گويد: انا نقطه تحت الباء كه معنا نمي شود تا از بالا الهام نشود. معنايش اين است كه انا نقطه تحت باء بسم الله يعني علي نفس پيامبر است. دو تعبير از يك حقيقت است. يك حقيقت و يك روح. گاهي مي گوييم محمد و گاهي مي گوييم علي. آن يك حقيقت را هم گاهي مي گوييم باء و گاهي مي گوييم نقطه. فرق بين نقطه و باء دربسم الله فرق بين پيامبر و علي است. نقطه تحت باء بسم الله ذوب شده در پيامبر است و جان پيامبر است. در يك مكاشفه اي آمد كسي در مدينه توسل كرد يا رسول الله مي خواهم مدينه و پيش تو باشد. جوابش پس از مكاشفه آمد برو نجف كه خودم اينجا هستم و جانم در نجف است. يادتان نرود هر روز در تعقيبات نماز صبح يازده بار بسم الله الرحمن الرحيم براي سلامتي آقا امام زمان با سه بار فالله خير حافظا و هو ارحم الرحمين تا بدانيم از اسم اعظم خبري هست و خبري هم مي رسد گاهي ممكن است عقل ما درك نكند.
 


[1] . شواهد التنزيل ، جلد 1 ، صفحه 44. 2. تفسير عياشي ، جلد 1 ، صفحه 5.
[2] 1. شواهد التنزيل ، جلد 1 ، صفحه52. 2. شواهد التنزيل ، جلد 1 ، صفحه 53.
[3] 3. تفسير عياشي ،‌ جلد 1 ، صفحه 10. 4. تفسير عياشي ،‌ جلد 1 ، صفحه 5.
[4] 5. سوره حمد ، آيه 1.
[5] 1. جامع الاخبار ، صفحه 49.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo