< فهرست دروس

درس تفسیر استاد ری شهری

94/01/27

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: ادامه تفسیر آیه شریفه "غیر المغضوب علیهم:

 

خلاصه درس تفسیر آیه شریفه ﴿غیر المغضوب علیهم﴾:

تبیین جمله ای نورانی از سوره مبارکه حمد :در نمازهای پنج گانه از خداوند می خواهیم، خدایا ما را به راه کسانی هدایت کن که نعمت یافتگان هستند. به ما توفیق بده که در زندگی راهی را انتخاب نکنیم که کسانی انتخاب کرده اند که مورد خشم تو هستند.

عوامل خشم الهی: مقصود از غضب الهی، مجازات اوست. تاکنون شش عامل از این عوامل غضب را توضیح داده ایم. هفتمین عامل غضب الهی دوستی با کفار است. کسانی که با خدا ارتباطی ندارند. از نظر قرآن و اسلام دوستی با کفار گناه است و عامل غضب الهی است. دوستی با کفار تنها مسئله تفسیری نیست؛ بلکه یک موضوع اخلاقی، سیاسی و اجتماعی است.احکام دوستی : دوستی واجب، حرام، مستحب، مکروه و مباح داریم. دوستی واجب اول با خود خداست. دوست داشتن پیغمبر(ص) و اهل بیت(ع) واجب است. دوست داشتن مقدمات دارد اگر آن حاصل شد دوستی حاصل می شود و اگر مقدمات حاصل نشد دوستی تحقق پیدا نمی کند. اگر کسی خدا را بشناسد نمی تواند دوستش نداشته باشد.

دوستی با برادر دینی خودش و هم دین خودش مستحب است. دوستی با علما و خیرخواهان، نیکوکاران و کسانی که انسان را به یاد خدا می آورند، بینوایان و تهی دستان مستحب است. مستحب است زن و شوهر یکدیگر را برای خدا دوست داشته باشند، همچنین است دوست داشتن فرزند. انسان برای خدا زن و فرزندش را دوست داشته باشد.

دوستی با انسان دروغ گو، حسود، طمع کار، احمق، بی وفا مکروه است. دوستی با کفار، دشمنان خدا و ستمگران گناه است. خداوند در سوره مائده آیه ۸۰ می فرماید: ﴿تَرَى کَثِیرًا مِّنْهُمْ یَتَوَلَّوْنَ الَّذِینَ کَفَرُواْ لَبِئْسَ مَا قَدَّمَتْ لَهُمْ أَنفُسُهُمْ أَن سَخِطَ اللّهُ عَلَیْهِمْ وَفِی الْعَذَابِ هُمْ خَالِدُونَ﴾[1] ، این آیه درباره یهودیان است ولی شامل تمام کسانی می شود که مدعی پیروی از یکی از ادیان الهی هستند، شامل ما هم می شود. اگر با دروغ با کفار دوستی کنیم. می فرماید: بسیاری از بنی اسرائیل را می بینید که با کسانی که کافر هستند دوستی می کنند، این به راستی برای آن چیزی که برای معاد خود پیش می فرستند بد است. دوستی با کافر موجب مجازات است. این سبب غضب الهی است.

کافر دشمن خداست. دوستی با دشمن خدا، در واقع دشمنی با خداست. در حدیث است از امیرالمؤمنین(ع) که انسان سه دسته دوست دارد و سه دسته دشمن دارد. دوستت و دوست دوستت و دشمن دشمنت، دوست تو هستند. دشمنت، دشمن دوستت و دوست دشمنت، دشمنت حساب می شوند. در مورد دوستی با کفار هم همین است اگر کسی با دشمن خدا دوست شد در واقع دشمن خدا شده است.

آیه اول سوره ممتحنه، ﴿لَا تَتَّخِذُوا عَدُوِّی وَعَدُوَّکُمْ أَوْلِیَاء﴾[2] ، مسلمانان با دشمن من و دشمن خودتان دوستی نکنید. اینها کافر هستند. اینها آنچه از حق بر شما نازل شده است را قبول ندارند. اگر کسی با دشمن خدا دشمنی کرد واقعاً مؤمن است . حزب الهی واقعی نمی تواند با دشمن خدا دوست باشد.

یکی دیگر از کسانی که محبتش حرام است، ظالمان و جباران هستند. تملق گویی از سران ستمگر برای اینکه از دنیای آن ها نصیبی ببرند حرام است. حالا بگویند فرض کنید اوبوما بماند تا توافق هسته ای انجام شود، همین که انسان بخواهد کافر حتی یک لحظه بماند این حرام است. توافق و عدم توافق دست خداست. اینکه انسان بخواهد کافر حتی یک لحظه روی زمین باشد، این موجب غضب الهی است.

[1] سوره ماعده، آیه 80.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo