< فهرست دروس

درس تفسیر استاد ری شهری

96/07/30

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: تفسیر آیه 5 سوره بقره:

 

تفسیر آیه ﴿اولئک علی هدی من ربهم و اولئک هم المفلحون﴾ [1] «این آیه در واقع دورنمایی از جامعه آرمانی اسلامی است.»

 

نقطه مطلوب جامعه ی اسلامی کجاست و جمهوری اسلامی چه موقع به هدف نهایی خودش که همان فلاح است خواهد رسید؟جامعه ی مفلحین، جامعه ای است که سیاست های اسلام صد در صد در آن پیاده شود و به مقصد مورد نظر اسلام رسیده باشد. فلاح بمعنای خیر و سعادت دنیا و آخرت است و اگر جامعه ای به بهترین نحو مدیریت شد و مردم به گونه ای در آن زندگی کردند که هیچ کمبودی از نظر مادی و معنوی نداشته باشند، آن جامعه، جامعه ی مفلح خواهد بود.

 

روش تفسیری قرآن به قرآن، در تفسیر کلمه ی "مفلح" :

 

مفلح به افرادی اطلاق می شود که هم در دنیا و هم در آخرت وضع خوبی دارند و به سعادت و کامیابی دنیوی و اخروی دست پیدا می کنند.

 

اشاره به آیه ۳۰ سوره مبارکه نحل :

﴿وَقِیلَ لِلَّذِینَ اتَّقَوْا مَاذَا أَنْزَلَ رَبُّکُمْ قَالُوا خَیْرًا لِلَّذِینَ أَحْسَنُوا فِی هَذِهِ الدُّنْیَا حَسَنَةٌ وَلَدَارُ الْآخِرَةِ خَیْرٌ وَلَنِعْمَ دَارُ الْمُتَّقِینَ﴾ [2] اسلام می خواهد انسان را به نقطه خیر برساند، بدین معنا که علاوه بر آخرت، به درد زندگی همین دنیا نیز می خورد و دنیا را برای انسان تبدیل به بهشت می کند.

 

اشاره به آیه ۳۰ سوره شوری ﴿وَ ما أَصابَکُمْ مِنْ مُصِیبَةٍ فَبِما کَسَبَتْ أَیْدِیکُمْ وَ یَعْفُوا عَنْ کَثِیرٍ﴾[3] :مشکلات و دردهای بشر ابدا از جانب پروردگار نیست، بلکه به دست خود انسان است و مقصر خود اوست.

 

پیامبر اسلام (ص) میفرماید: «اَلْقَلبُ ثَلاثَةُ اَنْوَاعٍ: قَلْبٌ مَشْغولٌ بِالدُّنْیا وَ قَلْبٌ مَشْغولٌ بِالْعُقْبَی وَ قَلْبٌ مَشْغولٌ بِالْمَوْلَی، وَ اَمَّا الْقَلْبُ الْمَشْغولُ بِالدُّنْیا لَهُ الشِّدَّةُ وَ الْبَلاءُ وَ اَمَّا الْقَلْبُ الْمَشْغولُ بِالْعُقْبَی فَلَهُ الدَّرَجَاتُ الْعُلَی وَ اَمَّا الْقَلْبُ الْمَشْغولُ بِالْمَوْلَی فَلَهُ الدُّنْیا وَ الْعُقْبَی وَ الْمَوْلَی»

 

قلب ها سه نوع اند: قلبی که مشغول و وابسته به دنیا است، قلبی که مشغول به آخرت است، قلبی که وابسته به خداست. اما آن قلبی که سرگرم و وابسته به دنیا است،‌ همیشه دچار سختی و گرفتاری است. و آن قلبی که وابسته به تنعّمات اخروی است، ‌به درجات و مراتب بالایی می رسد. و قلبی که دلبسته به مولا (خدا) است، هم دنیا دارد، ‌هم آخرت را دارد و هم خدا را دارد" . قلبی که در بند و عاشق خدا باشد، هم دنیا ، هم آخرت و هم خدا از آنِ اوست.

 

خداوند متعال، همه ی ما را دلبسته خود قرار دهد و ان شاءالله نظام ما مقدمه و زمینه ساز حکومت حضرت ولی عصر (عج) بوده و با ظهور و حکومت ایشان به جامعه ی آرمانی اسلامی که همان فلاح است، دست پیدا کنیم.


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo