< فهرست دروس

درس تفسیر استاد ری شهری

96/08/14

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع:تفسیر پنجمین آیه از سوره مبارکه بقره :

 

تبیین کلمه "فلاح"تبیین عوامل اصلی فلاح ، دسته بندی آیات مختلف در خصوص ایمان استناد به آیات ابتدایی سوره مؤمنون :

 

«خشوع در نماز» ، «پرهیز از حرف لغو و بیهوده» ، «پرداخت زکات» ، «کنترل شهوت در جای خود» ، «رعایت امانتداری» و «حفاظت بر نماز» از نشانه های مؤمن واقعی است که سعادت دنیا و آخرت نصیبش می گردد.

 

خاطره ای از آیت الله بهجت (ره) :

«در محضر آیت الله بهجت بودیم و ایشان ضمن طرح این سؤال که ارتباط دو آیه ﴿الذین هم فی صلاتهم خاشعون﴾[1] و ﴿والذین هم عن اللغو معرضون﴾[2] چیست؟ در جواب، حضور قلب را در عدم استفاده از سخن لغو دانست و افزودند: اگر انسان بخواهد در نماز حضور قلب داشته باشد، باید از حرف لغو و بیهوده، پرهیز و اجتناب کند.»

استناد به روایاتی از اهل بیت علیهم السّلام در زمینه اهمیت اهتمام به نماز اول وقت :

«امیر مؤمنان علی علیه السلام در روایتی می فرماید هرکس می خواهد ببیند شیعه واقعی ما هست یا خیر، ببیند چه مقدار مراقب اوقات نمازش است و به نماز اوّل وقت اهمیت می دهد.»

استناد به آیه ۲۷ سوره ابراهیم ﴿یُثَبِّتُ اللَّهُ الَّذینَ آمَنوا بِالقَولِ الثّابِتِ فِی الحَیاةِ الدُّنیا وَفِی الآخِرَةِ﴾[3] با عنوان آیه ای که صرفاً روی ایمان تأکید دارد:«خداوند متعال، فرد با ایمان را ثابت قدم می دارد. بنا براین کسی که اهل ایمان حقیقی باشد، هم در دنیا و هم در آخرت ثابت قدم می ماند و ارتباطش با خدا قطع نخواهد شد. در حقیقت ایمان حقیقی ، ویژگی هایی که در آیات مختلف قرآن برای اهل فلاح ذکر کرده است را به دنبال خواهد داشت.»

با توجه به آیه ۸۲ سوره انعام ﴿الَّذینَ آمَنُوا وَ لَمْ یَلْبِسُوا إیمانَهُمْ بِظُلْمٍ أُولئِکَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَ هُمْ مُهْتَدُونَ﴾[4] ، افرادی هم هستند که ایمانشان عاریه ای و موقت است و در آخر ایمانشان را از دست می دهند و آنها ظلم کنندگان هستند، بنابراین ایمانی که همراه با ظلم به دیگران باشد، ثابت نخواهد ماند و بزرگترین ظلم نیز، ظلم به نظام جمهوری اسلامی و رهبری است.

خداوند ایمان ما را تا آخرین لحظه زندگی در وجودمان ثابت بدارد و ما را سعادتمند در دنیا و آخرت بگرداند.


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo