< فهرست دروس

درس خارج فقه استاد رضازاده

کتاب النکاح

90/07/20

بسم الله الرحمن الرحیم

 موضوع: احکام عقد انقطاعی
 15- در صورتی که اجل منفصل از عقد باشد نسبت به ازدواج در این مدت دو قول بود.
 16- مختار ما در این فرع عدم جواز بود و بر تقدیر تنزل می گوییم که احتیاط لازم، عدم ازدواج می باشد.
 17- اگر در عقد متعه شرط ارث شود-بنابر صحت چنین شرطی- و مرد در فاصله بین عقد و اجل فوت کرد آیا زن ارث می برد یا نه؟ گفتیم ارث می برد لکن احتیاط در این است که با وراث مصالحه کند.
 18- اگر زمان عقد را مطلق بیان کرد در صحت عقد دو قول بود 1- عقد صحیح است و حکم زمانی را دارد که اجل متصل به عقد باشد 2- این عقد باطل است بخاطر جهل به اتصال و انفصال اجل.
 19- مختار ما در صورت اجل مطلق این بود که عقد صحیح است بخاطر انصراف به اتصال.
 20- بعد چهارمی که در مقام دوم بود این بود که اگر زمان به کنایه بیان شد مانند مرة و مرات آیا این عقد صحیح است یا نه؟ دو قول بود 1- به عقد دائم منقلب می شود 2- عقد باطل است.
 21- اگر مرة و مرات را مقید به زمان کرد مثلا گفت ده مرتبه در یکماه در این صورت عقد صحیح است و عقد انقطاعی می باشد
 22- در فرضی که با مرة و مرات مدت را مشخص کند بدون ذکر زمان، مختار ما این شد که این عقد باطل است و بر تقدیر تنزل احتیاط این است که این زن را طلاق دهد و دوباره با تعیین زمان او را عقد کند.
 احکام عقد متعه
 تا حال بحث در ارکان متعه بود. اکنون بحث در احکام متعه است.
 جواهر متناً ج30 ص183 :‹‹ و اما احكامه فثمانية››
 صاحب شرایع هشت حکم بیان می کنند و صاحب جواهر یک حکم دیگر به آن اضافه می کنند.
 شرایع:
 « إذا ذكر الأجل و المهر صح العقد و لو أخل بالمهر مع ذكر الأجل بطل العقد و لو أخل بالأجل حسب بطل متعة و انعقد دائما»
 در این مساله سه فرع بیان شد:
 1- مهر و اجل هر دو ذکر شود در این صورت شرایع فرمودند این عقد انقطاعی است.
 صاحب جواهر می فرمایند: «بلاخلاف و لا اشکال»
 2- اجل ذکر شود و مهر ذکر نشود، صاحب شرایع فرمودند اصل عقد باطل است.
 جواهر، ج 30، ص 183 در مقام دلیل این حکم می فرماید:
 «لا خلاف و لا اشکال... لما عرفته من كون ذكر المهر شرطا في صحة هذا العقد، و المشروط عدم عند عدم شرطه»
 می فرمایند اولا خلافی در بطلان نیست و ثانیا مهر یکی از ارکان می باشد و از شرائط صحت عقد انقطاعی می باشد و با نبود شرط مشروط هم معدوم خواهد بود.
 3- مهر بیان شود و ا جل بیان نشود.
 در این فرض دو قول می باشد یک قول قائل به بطلان بودند و یک قول می گفتند به عقد دائم منقلب می شود.
 صاحب جواهر در مقام دلیل قول اول می فرمایند:
 «ان الاجل شرط فی المتعة و المشروط عدم عند عدم شرطه و...»
 می فرمایند چون ذکر اجل شرط عقد انقطاعی می باشد با نبود شرط مشروط هم معدوم است.
 مختار ما این شد که با توجه به وقوع خارجی اظهر بطلان است و با قطع نظر از وقوع خارجی اقوی قول اول است. نهایت احتیاط لازم طلاق زن و عقد مجدد با ذکر اجل است.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo