< فهرست دروس

درس خارج فقه استاد رضازاده

کتاب النکاح

93/07/09

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: نظر چهارم/ احکام اولاد/ نفقه
نفقات:
شرایع می فرماید: «النظر الخامس: في النفقات لا تجب النفقة إلا بأحد أسباب ثلاثة: الزوجية. والقرابة. والملك. القول: في نفقة الزوجة والكلام في: الشرط، وقدر النفقة، واللواحق».[1]
می فرمایند: نفقه بر کسی واجب نیست مگر با یکی از اسباب سه گانه: زوجیت، قرابت، مملوکیت. در مورد اول که زوجیت باشد چند بحث وجود دارد، شرایط، مقدار نفقه و لواحق آن.
نسبت به اینکه نفقه در سه مورد واجب می باشد، صاحب جواهر ادعای اجماع می کند و می فرماید: «باجماع الأمة كما عن جماعة الاعتراف به».[2]
می فرمایند: نفقه در سه موردی که شرایع فرمود، با اجماع امت ثابت شده است همانطور که بعضی به آن اعتراف کرده اند.
قواعد هم مثل شرایع فرموده و گفته:‌ «وأسبابها ثلاثة ( النكاح ) ( والقرابة ) ( والملك .[3]
می فرمایند: موجبات نفقه سه چیز است: نکاح، قرابت، ملکیت.

سبب اول: نکاح
مطلب اول: دلیل وجوب نفقه زوجه
الف: اجماع
جواهر و ایضاح ادعای اجماع کرده اند و ایضاح فرموده: «ظاهر أيضا ولا يحتاج إلى بيان ».[4]
می فرمایند: اجماع واضح است و نیازی به بیان ندارد.
ب: آیات قرآن:
مثل: «الرِّجالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّساءِ بِما فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلى‌ بَعْضٍ وَ بِما أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوالِهِم‌».[5]
ایضاح فرموده: «اتفقوا على أن قوله ( وبما انفقوا ) على سبيل الوجوب».[6]
می فرمایند: همه علما اتفاق دارند که از کلمه «بما انفقوا» وجوب انفاق استفاده می شود.
و مثل: «وَ عَلَى الْمَوْلُودِ لَهُ رِزْقُهُنَّ وَ كِسْوَتُهُنَّ بِالْمَعْرُوف‌».[7]
ایضاح می فرماید: «فدل على وجوبها حال تشاغلها بولدها عن استمتاع الزوج فدلالته حال عدم اشتغالها بولادة وولد أولى».[8]
می فرمایند: اینکه خداوند فرمود مولود له باید نفقه زن را بپردازد، در حالی که این زن فرزند دارد و وقتی زیادی را صرف نگهداری فرزند می شود و تمام وقت در اختیار شوهرش نیست، اما با این حال آیه قرآن می گوید که نفقه او بر شوهر واجب است، حال اگر زنی شوهر نداشت و تمام وقت در اختیار شوهرش بود، به طریق اولی نفقه اش واجب است.
و مثل: «فَانْكِحُوا ما طابَ لَكُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنى‌ وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُوا فَواحِدَةً أَوْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ ذلِكَ أَدْنى‌ أَلاَّ تَعُولُوا».[9]
ایضاح می فرماید: «معناه أن لا يكثر من تعولون فلولا وجوب النفقة لما كان لخشية كثرة العيال تأثير».[10]
می فرمایند: آیه می گوید عائله خود را زیاد نکنید که اگر زیاد کردید، نفقه آنها بر شما زیاد می شود و اگر وجوب نفقه نبود، دیگر در کثرت زن تاثیری نداشت و بیشتر هم اشکالی نداشت.
ج: روایات متعدد:
مثل: «منها ما روي أن هند امرأة أبي سفيان جاءت إلى رسول الله صلى الله عليه وآله فقالت: إن أبا سفيان شحيح لا يعطيني ما يكفيني وولدي إلا ما آخذ منه سرا وهو لا يعلم، فهل علي من ذلك شئ؟ فقال: خذي ما يكفيك وولدك بالمعروف».[11]
هند نزد پیامبر آمد و گفت ابوسفیان مرد خسیسی هست و به من و بچه ها کمک نمی کند مگر اینکه خودم از اموال او مخفیانه بردارم، آیا بر گردن من چیزی است؟ حضرت فرمودند: به اندازه موونه خودت و بچه هایت بردار.
و مثل: «الْفُضَيْلِ بْنِ يَسَارٍ جَمِيعاً عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع‌ فِي قَوْلِهِ تَعَالَى‌ وَ مَنْ قُدِرَ عَلَيْهِ رِزْقُهُ فَلْيُنْفِقْ مِمَّا آتاهُ اللَّهُ‌- قَالَ إِنْ‌ أَنْفَقَ‌ عَلَيْهَا مَا يُقِيمُ‌ ظَهْرَهَا مَعَ كِسْوَةٍ وَ إِلَّا فُرِّقَ بَيْنَهُمَا».[12]
راوی از امام صادق علیه السلام نقل می کند که حضرت در ذیل آیه فوق فرمودند: اگر فرد به بچه و زنش به اندازه کافی داد فبها و الا باید این زن را طلاق بدهد.
و مثل: «عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ أَنَّهُ سَأَلَ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ حَقِّ الْمَرْأَةِ عَلَى زَوْجِهَا قَالَ يُشْبِعُ بَطْنَهَا وَ يَكْسُو جُثَّتَهَا وَ إِنْ جَهِلَتْ غَفَرَ لَهَا الْحَدِيثَ».[13]
راوی می گوید از امام صادق سوال شد که حق زن بر گردن شوهرش چیست؟ حضرت فرمودند: شکم او را سیر کند و لباس به او بدهد و اگر اشتباه کرد او را ببخشد.
و روایات دیگر که دال بر این مطلب است.
حاصل مطلب: اشکلای نیست که از قرآن و روایات و اجماع استفاده می شود که نفقه زوجه بر زوجش واجب است.

التقریر العربی
شرایع: «النظر الخامس: في النفقات لا تجب النفقة إلا بأحد أسباب ثلاثة: الزوجية. والقرابة. والملك. القول: في نفقة الزوجة والكلام في: الشرط، وقدر النفقة، واللواحق».[14]
ادعی صاحب الجواهر اجماع الامة علی انحصار اسباب النفقة فی الثلاثة المذکورة نصه: «باجماع الأمة كما عن جماعة الاعتراف به».[15]
و مثله قواعد نصه علي ما في الايضاح: «وأسبابها ثلاثة ( النكاح ) ( والقرابة ) ( والملك .[16]

اما سبب الاول: ای النکاح
اما اصل وجوب نفقة، الزوجة تستفاده من:
الف: الاجماع المدعی الجوهر و الایضاح: «ظاهر أيضا ولا يحتاج إلى بيان».[17]
ب: آيات متعددة:
منها: «الرِّجالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّساءِ بِما فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلى‌ بَعْضٍ وَ بِما أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوالِهِم‌».[18]
صرح الایضاح: «اتفقوا على أن قوله ( وبما انفقوا ) على سبيل الوجوب».[19]
منها: قوله تعالي: «وَ عَلَى الْمَوْلُودِ لَهُ رِزْقُهُنَّ وَ كِسْوَتُهُنَّ بِالْمَعْرُوف‌».[20]
ايضاح: «فدل على وجوبها حال تشاغلها بولدها عن استمتاع الزوج فدلالته حال عدم اشتغالها بولادة وولد أولى».[21]
و منها قوله تعالی: «فَانْكِحُوا ما طابَ لَكُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنى‌ وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُوا فَواحِدَةً أَوْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ ذلِكَ أَدْنى‌ أَلاَّ تَعُولُوا».[22]
ایضاح: «معناه أن لا يكثر من تعولون فلولا وجوب النفقة لما كان لخشية كثرة العيال تأثير».[23]
ج: روایات: ادعی الجواهر[24] و الايضاح[25] تواترها:
منها: «منها ما روي أن هند امرأة أبي سفيان جاءت إلى رسول الله صلى الله عليه وآله فقالت: إن أبا سفيان شحيح لا يعطيني ما يكفيني وولدي إلا ما آخذ منه سرا وهو لا يعلم، فهل علي من ذلك شئ؟ فقال: خذي ما يكفيك وولدك بالمعروف».[26]
منها: «الْفُضَيْلِ بْنِ يَسَارٍ جَمِيعاً عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع‌ فِي قَوْلِهِ تَعَالَى‌ وَ مَنْ قُدِرَ عَلَيْهِ رِزْقُهُ فَلْيُنْفِقْ مِمَّا آتاهُ اللَّهُ‌- قَالَ إِنْ‌ أَنْفَقَ‌ عَلَيْهَا مَا يُقِيمُ‌ ظَهْرَهَا مَعَ كِسْوَةٍ وَ إِلَّا فُرِّقَ بَيْنَهُمَا».[27]
منها: «عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ أَنَّهُ سَأَلَ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ حَقِّ الْمَرْأَةِ عَلَى زَوْجِهَا قَالَ يُشْبِعُ بَطْنَهَا وَ يَكْسُو جُثَّتَهَا وَ إِنْ جَهِلَتْ غَفَرَ لَهَا الْحَدِيثَ».[28]
و روایات اخری.
والحاصل لاشبهة كتابا و سنة و اجماعا في وجوب نفقة الزوجة علي زوجها في الجملة انما الكلام في شرائطها و قدرها.


[11] کنزالعمال، ج8، رقم5171.
[26] کنزالعمال، ج8، رقم5171.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo