< فهرست دروس

درس خارج فقه استاد رضازاده

کتاب النکاح

93/10/29

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: نفقه/ احکام اولاد/ نظر چهارم/ لواحق نفقه زوجه/ خلاصه
ادامه خلاصه
3. موضوع مساله دوم: نفقه زوجه از دو جهت: اول: بقاء نفقه بعد از انتفاع و عدم بقاء آن؛ دوم: از حیث تملیک و عدم تملیک که آیا زن مالک نفقه می شود یا اباحه تصرف است؟9 و 20/10/93
4. بحث در تقسیم اول، از دو جهت بود: اول: نفقه ای که بعد از انتفاع، عین آن هم از بین می رود مثل ماکولات؛ دوم: نفقه ای که بعد از انتفاع، عین آن از بین نمی رود مثل لباس. 9/10/93
5. در تقسیم دوم که نفقه ملک زن می شود یا خیر، گفتیم نفقه سه قسم است: اول: آنچه که به ملکیت زن در می آید مثل ماکولات؛ دوم: آنچه ملک زن نیست. مثل مسکن. سوم: آنچه که در آن اختلاف است و محل بحث است مثل کسوه. 3/10/93
6. در قسم اول اقسام نفقه شماره قبل، که به ملکیت زن هم در می آید، مربوط به قسم اول شماره 4 است که به ملیکت زن در می آید و قسم دوم و سوم که در شماره قبل گفته شد در جایی است که عین با انتفاع از بین نمی رود. پس این دو تقسیمی که ذکر کردیم به هم مربوط می شوند. و همچنین بحث در قسم سوم که اختلاف بود، بحث در مفاد ادله انفاق است که از ادله انفاق چه چیز برداشت می شود آیا از آنها برداشت می شود که زن مالک کسوه و... می شود یا اباحه فهمیده می شود که دو قول است. 20/10/93
7. نسبت به قسم سوم که امثال لباس بود، دو قول وجود دارد و قائلین هر قولی به دلایلی تمسک کرده اند و برای این اختلاف فروعی در ثمره ذکر شده است. و هم در ادله و هم در فروع خدشه شد. 21 و 23 و 28/10/93
8. بیان شد که اگر در کلام معطوف و معطوف علیه وجود داشت، این عطف اقتضاء دارد که معطوف و معطوف علیه در حکم مذکور در عبارت، مشارکت دارند اما در احکامی که در خارج برای آنها ثابت است، مشارکتی ندارند. 20/10/93
9. جواهر فرمودند که شان هر مطلقی این است که بر متعارف حمل شود، لذا در اقسام نفقه از حیث جنس (غذا نان باشد یا برنج)، کیفیت (غذای آماده بدهد یا مواد آن را) و همچنین در لباس و مسکن هم باید متعارف رعایت شود. در مشهد مثلا خوراکی نان و برنج است و در لباس هم لباسهای خاصی داده می شود و در جاهای دیگر هم حمل بر متعارف شهر خودشان می شود. 15/10/93
10. اقوی به تبع عدم خلاف و ظاهر روایت شهاب؛ این است که از اقسامی که برای نفقه بیان شد، زن در هر روز مالک قسم اول نفقه می شود به شرط اینکه تا شب، تمکین از شوهر کند.. 13/10/93

التقرير العربي
3. موضوع المسئلة الثانية: نفقة الزوجة و تقسيمها من جهتين: 1. البقاء بعد الانتفاع و عدمه؛ 2. التمليك و عدمه. 20/10/93
4. و البحث في تقسيمها الاول في مقامين: الف: ما لا بقاء له بعد الانتفاع مثل الطعام؛ ب: ما له بقاء بعده مثل المسكن. 9/10/93
5. و فی تقسیم الثانی اقسام ثلاثة: اما هو ملک لها مثل الماکول و المشروب؛ اما ما لیس بملک لها مثل المسکن و اما ما هو محل البحث مثل الکسوة. 3/10/93
6. و القسم الاول من اقسام النفقة هو الذی لا بناء له بعد الانتفاع و الثانی و الثالث مما اللذان لهما البقاء بعده و البحث فی القسم، الثالث انما هو فی مقتضی دلیل انفاقه بها و انه یقتضی تملیک الزوجة اسوة و اضرابها او امتاع و اباحة التصرف لها قولان. 20/10/93
7. و لکل من قولی التملیک و الامتاع دلیل و فروع و لکن ظهر النقاش فی الادلة و الفروع. 21 و 23 و 28/10/93
8. العطف یقتضی مشارکة المعطوف مع معطوف علیه فی خصوص الحکم المذکور فی العبارة له لا احکامه الثابت له خارجا. 20/10/93
9. جواهر: «شان کل مطلق، حمله علی المعتاد» و لذا قلنا اقسام النفقة الزوجة من حیث الجنس و الکفیة مواد الطعام او الطعام المهیا للاکل و کذا الکسوة و اضرابها و محل السکونة، مع رعایة شان الزوجیة محمول علی المتعارف فی البلد. 15/10/93
10. قلنا: الاقوی تبعا لما ادعی من عدم الخلاف، و ظاهر خبر الشهاب، ملکیة الزوجیة نفقة کل یوم فی صبیحته عند کونها متمکنة الی آخر الیوم. 13/10/93

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo