< فهرست دروس

درس خارج اصول استاد رضازاده

90/08/23

بسم الله الرحمن الرحیم

 موضوع: خلاصه کلام مرحوم آقای خوئی رحمة الله علیه
 خلاصه کلام مرحوم آقای خوئی در مقام اول و دوم:
 اگر مفاد مطلق و مقید صرف الوجود باشد سه صورت دارد:
  1. احراز کنیم تکلیف واحد است چه از راه وحدت سبب و یا از غیر آن، در این صورت مطلق حمل بر مقید می شود.
  2. احراز کنیم تکلیف متعدد است مانند جائی که سب متعدد است مانند «ان افطرت فاعتق رقبة» و «ان ظاهرت فاعتق رقبة مومنة» در این صورت مطلق حمل بر مقید نمی شود.
  3. شک کنیم که تکلیف واحد است یا متعدد مانند جائی که سبب ذکر نشده باشد در این صورت نیز مطلق حمل بر مقید می شود.
 اما اگر مفاد مطلق و مقید مطلق الوجود باشد:
 اگر چنانچه بینشان تنافی باشد چه بالمطابقه و چه بالالتزام یا با قرینه خارجیه، مطلق حمل بر مقید می شود.
 اما اگر بین مطلق و مقید تنافی نباشد مثل جائی که مقید در جمله وصفیه باشد در این صورت اگر وصف در کلام سائل باشد حمل صورت نمی گیرد و همچنین اگر وصف در کلام امام علیه السلام باشد و داعی آوردن وصف برای رفع توهم باشد حمل صورت نمی گیرد.
 اما اگر وصف در کلام امام علیه السلام باشد و احترازی باشد در این صورت حمل مطلق بر مقید می شود و الا لازم می آید قید لغو باشد.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo