< فهرست دروس

درس خارج اصول استاد رضازاده

91/02/30

بسم الله الرحمن الرحیم

 موضوع: حرمت شرعی تجری
 طائفه سوم:
 روایاتی که ظاهرشان این است که نیت مومن از عمل مومن بهتر است و نیت کافر از عمل کافر بدتر می باشد از این روایات استفاده شده است که نیت تنها و بدون عمل حسن و قبح دارد در نتیجه متجری هم که عملش قبیح نیست اما نیتش قبیح می باشد بخاطر نیتش مستحق عقاب می باشد.
 منها: الكافي ج : 2 ص : 84 و وسائل‌الشيعة ج : 1 ص : 50 «عَلِيٌّ عَنْ أَبِيهِ عَنِ النَّوْفَلِيِّ عَنِ السَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص نِيَّةُ الْمُؤْمِنِ خَيْرٌ مِنْ عَمَلِهِ وَ نِيَّةُ الْكَافِرِ شَرٌّ مِنْ عَمَلِهِ وَ كُلُّ عَامِلٍ يَعْمَلُ عَلَى نِيَّتِهِ»
 حضرت فرمودند نیت مومن بهتر از عملش می باشد و نیت کافر بدتر از عملش می باشد و عمل هر کسی منشأش نیتش می باشد یعنی حرکت انسان نوعا بر طبق نیت می باشد.
 مرحوم آقای خوئی بر این روایات هم اشکال سندی کرده اند و هم دلالی.
 می فرمایند غیر این روایت بقیه روایاتی که مضمونشان با این روایت یکی می باشد ضعف سندی دارند (بنابر اینکه نوفلی در کامل الزیارات وجود دارد لذا ثقه می باشد در نتیجه این حدیث صحیح السند می باشد)
 اما اشکال دلالی
 مراد از نیت قصد متعارف نیست بکله مراد از نیت در این روایت ایمان مومن و کفر کافر می باشد نیت مومن خیر من علمه یعنی ایمان مومن از عملش بهتر است زیرا ایمان اصل است و عمل فرع بر ایمان می باشد اگر ایمان نبود مومن کار خوب انجام نمی داد و اگر کفر نبود کافر عمل بد را انجام نمی داد لذا این روایات می فرمایند اصل از فرع مهمتر است.
 در ادامه می فرمایند مراد از عملی که روایات می فرمایند نیت از آن بهتر است یا مراد، عمل بدون نیت می باشد و یا عمل با نیت و هر کدام که باشد مراد از نیت، قصد نیست زیرا اگر مراد عمل بدون نیت باشد این عمل بدون نیت حسن و قبحی ندارد مثل انسانی که در خواب کاری انجام دهد و اگر مراد عمل با نیت باشد چگونه می شود که نیت بدون عمل بهتر از عمل با نیت باشد.
 اقول:
 از سه جهت در مورد روایات باید بحث شود.
  • از حیث الفاظی که در این روایات نیت، برای تقدم نیت بر عمل بیان شده است.
 در این روایات به سه عنوان تقدم نیت بر عمل بیان شده است.
 الف: با کلمه «خیر»
 ب: با کلمه «افضل»
 ج: با کلمه «ابلغ»
 روایتی که در آن کلمه خیر آمده است اشاره شد
 اما روایتی که در آن کلمه افضل آمده است مانند:
 وسائل الشيعة، ج‌1، ص: 54 «نیة المومن افضل من عمله»
 و اما روایتی که در آن کلمه ابلغ آمده است مانند:
 المصدر ص 56 «نیة المومن ابلغ من عمله و کذا نیة الفاجر»
  • برای نیت دو اثر بیان شده است یک اثر آن دنیوی است و دیگری اخروی.
 به عنوان شاهد از امام صادق علیه اسلام نقل شده است که فرمودند: وسائل ج 1 ص 55 «من صدق لسانه زکی عمله و من حسنت نیته زاد الله فی رزقه و من حسنت بره باهله زاد الله فی عمره»
 در این روایت اثر دنیوی نیت خوب را توسعه رزق بیان کرده است.
 و ایضا از امام صادق نقل شده است که فرمودند: وسائل ج 1 ص 58 « ان المون لینوی الذنب فیحرم رزقه»
 مومن نیت گناه می کند و با همین نیت روزی اش کم می شود.
 اما روایاتی که اثر اخروی برای نیت خوب بیان می کنند مانند:
 وسائل ج 1 ص 56 باب 6 از ابواب مقدمه عبادات ح 25 «امیر المومنین علیه السلام فرموده اند:«.. إِنَّ اللَّهَ بِكَرَمِهِ وَ فَضْلِهِ يُدْخِلُ الْعَبْدَ بِصِدْقِ النِّيَّةِ وَ السَّرِيرَةِ الصَّالِحَةِ الْجَنَّة»
 خدا با کرم و فضل خودش بنده را بخاطر نیت خوبش وارد بهشت می سازد.
 در این دسته از روایات اثر نیت، یک اثر اخروی می باشد.
  • در این روایات به دو علت بر برتری نیت بر عمل اشاره شده است.
 مانند این روایت که از اما باقر علیه السلام نقل شده است که حضرت می فرمودند: وسائل ج 1 ص 54 و ص 50 باب 6 از ابواب مقدمه عبادات ح 17«انه کان یقول: نِيَّةُ الْمُؤْمِنِ أَفْضَلُ مِنْ عَمَلِهِ وَ ذَلِكَ لِأَنَّهُ يَنْوِي مِنَ الْخَيْرِ مَا لَا يُدْرِكُهُ وَ نِيَّةُ الْكَافِرِ شَرٌّ مِنْ عَمَلِهِ وَ ذَلِكَ لِأَنَّ الْكَافِرَ يَنْوِي الشَّرَّ وَ يَأْمُلُ مِنَ الشَّرِّ مَا لَا يُدْرِكُه‌ »
 حضرت مکرر می فرمودند نیت مومن افضل از عملش می باشد زیرا گاهی مومن اعمال زیادی را نیت می کند ولی نمی تواند آن را انجام دهد و نیت کافر بدتر از عملش می باشد زیرا وی هم اعمالی را نیت می کند که نمی تواند همه آنها را انجام دهد.
 منها: وسائل ج 1 ص 53 باب 6 ح 15 « عَنْ زَيْدٍ الشَّحَّامِ قَالَ قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع إِنِّي سَمِعْتُكَ تَقُولُ نِيَّةُ الْمُؤْمِنِ خَيْرٌ مِنْ عَمَلِهِ فَكَيْفَ تَكُونُ النِّيَّةُ خَيْراً مِنَ الْعَمَلِ قَالَ لِأَنَّ الْعَمَلَ رُبَّمَا كَانَ رِيَاءً لِلْمَخْلُوقِينَ وَ النِّيَّةُ خَالِصَةٌ لِرَبِّ الْعَالَمِينَ ف فَيُعْطِي عَزَّ وَ جَلَّ عَلَى‌ النِّيَّةِ مَا لَا يُعْطِي عَلَى الْعَمَل»
 زید شحام می گوید به امام صادق عرض کردم من از شما شنیدم که فرمودید نیت مومن بهتر از عملش می باشد چگونه نیت بهتر از عمل می تواند باشد؟ حضرت فرمودند زیرا گاهی عمل ریائا می باشد اما در نیت ریائی در کار نیست لذا خداوند بر نیت خالص پاداشی عطا می کند که به عمل همراه با ریاء عطا نمی کند.
 فنقول: از این مطالب استفاده می شود که کلام مرحوم آقای خوئی صحیح نیست و سیاتی بیانه انشاء الله
 العنوان: حرمة التجری شرعا
 و اما الطائفة الثالثة ما تدل علي ان النية خير او شر من الفعل-
 منها:ما في الكافي ج : 2 ص : 84 باب النية - و وسائل‌الشيعة ج : 1 ص : 50 باب 6 من ابواب مقدمة العبادة ح3:«عَلِيٌّ عَنْ أَبِيهِ عَنِ النَّوْفَلِيِّ عَنِ السَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص نِيَّةُ الْمُؤْمِنِ خَيْرٌ مِنْ عَمَلِهِ وَ نِيَّةُ الْكَافِرِ شَرٌّ مِنْ عَمَلِهِ وَ كُلُّ عَامِلٍ يَعْمَلُ عَلَى نِيَّتِهِ».
 و اورد عليها المحقق الخوئي
 اولاً بضعف السند في غير ما ذكر آنفاً بأن النوفلی، مضبوط في كامل الزيادة.
 و ثانياً بانها في مقام بيان الفرق بين الايمان و الكفر و ان الايمان خير من العمل لأن العمل فرع و الايمان اصل و كذلك كفر الكافر فالمراد من نيته المؤمن هو ايمانه و المراد من نية الكافر هو الكفر.
 بيان ذلك ان كون النية خيراً من العمل اما يكون المراد العمل الخالي عن النية و اما العمل مع النية فان كان الاول فلايكون ذاك العمل خيراً و لاشراً حتي يقال:ان النية خير منه او شر منه ، و ان كان الثاني فلا معني لكون النية الخالية عن العمل خيراً او شراً من العمل الذي كان مع النية و علي اي تقدير لايكون وجه لكون النية خيراً او شراً من العمل فلاترتبط هذه الروايات بالتجري و اثبات حرمت التجري شرعاً.
 اقول النظر في الروايات النية من جهات متعددة :
  • من حيث الالفاظ الدالة علي تقدم النية علي العمل مختلفة او بعضها متضمنة لكلمة خير مثل ما ذكر آنفاً و يعضها لكلمة ‹‹ افضل›› مثل ما عن ابي جعفر ع: وسائل الشيعة، ج‌1، ص: 54 «نیة المومن افضل من عمله».
 ياتي قريباً و بعضها لكلمة ‹‹ ابلغ›› مثل ما عن رسول الله ص
 المصدر ص 56 قال:«نیة المومن ابلغ من عمله و کذا نیة الفاجر».
 2- من حيث ذكر الاثر فيها :
 الف- دنيوي
 ب- اخروي
 من الاولي ما عن الي عبدالله ع : وسائل ج 1 ص 55 «قال: من صدق لسانه زکی عمله و من حسنت نیته زاد الله فی رزقه و من حسنت بره باهله زاد الله فی عمره».
 و من الاولي ايضاً بالنسبة الي نية الشر ما عن ابي عبدالله ع وسائل ج 1 ص 58 قال:« ان المون لینوی الذنب فیحرم رزقه».
 و من الثانية اثر الاخروي- ما عن امير المؤمنين عليه السلام في حديث:
 وسائل ج 1 ص 56 باب 6 از ابواب مقدمه عبادات ح 25 قال:«...إِنَّ اللَّهَ بِكَرَمِهِ وَ فَضْلِهِ يُدْخِلُ الْعَبْدَ بِصِدْقِ النِّيَّةِ وَ السَّرِيرَةِ الصَّالِحَةِ الْجَنَّة».
 3- و من حيث ذكر العلة فيها لتقدم النية علي العمل مثل ما عن ابي جعفر ع : وسائل ج 1 ص 54 و ص 50 باب 6 از ابواب مقدمه عبادات ح 17«انه کان یقول: نِيَّةُ الْمُؤْمِنِ أَفْضَلُ مِنْ عَمَلِهِ وَ ذَلِكَ لِأَنَّهُ يَنْوِي مِنَ الْخَيْرِ مَا لَا يُدْرِكُهُ وَ نِيَّةُ الْكَافِرِ شَرٌّ مِنْ عَمَلِهِ وَ ذَلِكَ لِأَنَّ الْكَافِرَ يَنْوِي الشَّرَّ وَ يَأْمُلُ مِنَ الشَّرِّ مَا لَا يُدْرِكُه‌ ».
 و مثل وسائل ج 1 ص 53 باب 6 ح 15 « عَنْ زَيْدٍ الشَّحَّامِ قَالَ قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع إِنِّي سَمِعْتُكَ تَقُولُ نِيَّةُ الْمُؤْمِنِ خَيْرٌ مِنْ عَمَلِهِ فَكَيْفَ تَكُونُ النِّيَّةُ خَيْراً مِنَ الْعَمَلِ قَالَ لِأَنَّ الْعَمَلَ رُبَّمَا كَانَ رِيَاءً لِلْمَخْلُوقِينَ وَ النِّيَّةُ خَالِصَةٌ لِرَبِّ الْعَالَمِينَ فَيُعْطِي عَزَّ وَ جَلَّ عَلَى‌ النِّيَّةِ مَا لَا يُعْطِي عَلَى الْعَمَل»
 فنقول المستفاد من هذه الروايات وجهاتها المختلفة هو عدم تمامية ما افاده المحقق الخوئي.‌

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo