< فهرست دروس

درس خارج اصول استاد رضازاده

91/03/02

بسم الله الرحمن الرحیم

 موضوع: خلاصه
  1. سید قطب فرمودند از جمله کسانی که در داستان افک شرکت کرده بودند مسطح از بستگان ابی بکر و حسان بن ثابت شاعر صدر اسلام و در صدر آنها عبدالله بن ابی می باشند.
  2. سید قطب فرمودند حدیث افک بزرگترین خطری است که از ناحیه این جمعیت به اسلام وارد شد.
  3. ممکن نیست جمع کرد بین داستان حدیث افک و داستان نماز جمعه پیامبر و رفتن صحابه از نماز بخاطر تجارت و یا گوش دادن به صدای طبل و فرارشان در جنگ احد و نظیر این مواقف، با عقیده به عدالت صحابه پیامبر که اهل سنت قائلند.
  4. مختار ما این شد که طائفه دوم از روایات ایضا دال بر حرمت شرعی تجری نیستند.
  5. مراد از نیت در روایاتی که به آنها استدلال شد ایمان و یا کفر نیست کما عن المحقق الخوئی بلکه مراد نیت به معنای قصد و عزم می باشد.
  6. مختار ما این شد که نه اجماع و نه آیات شریفه قرآن و نه روایات با هر سه طائفه ای که بیان شد هیچ کدام حرمت شرعیه را در تجری اثبات نمی کنند.
  7. کثرت روایات ربما یوجب الوثوق بهم و با وثوق روایت حجت است و اگر چه سند ضعیف باشد.
  8. حدیث نبوی «اذا التقی المسلمان بسیفهما» شاهد جمع شیخ می باشد نه جمعی که آقای خوئی اختیار فرموده اند و ناظر به معصیت هم نمی باشد که بگوییم مشاهری به سیف در ملا عام حرام است و این روایات ناطر به این حرام می باشد و ارتباطی به تجری ندارد این قول هم صحیح نیست.
  9. سید قطب فرمود عصبه در آیه افک یک نفر یا افراد بدون برنامه ای نبودند عصبه یعنی افرادی که با برنامه کاری را انجام می دهند و هدف واحد داشته اند و آن هدف از بین بردن اسلام بوده است و وقتی که احساس کردند به هدفشان نمی رسند به ظاهر مسلمان شدند تا بتوانند به هدفشان برسند.
  10. فخر رازی در تفسیر کبیر در ذیل ‹‹وَ إِذا رَأَوْا تِجارَةً أَوْ لَهْوا...›› سه مطلب بیان کرند 1- همه بزرگان اتفاق دارند بر اینکه این حرکت صحابه که دنبال لهو و تجارت رفته اند در زمان خطبه نماز جمعه بوده است 2- این عمل سه بار تکرار شده است 3- در مسجد کسانی که باقی ماندند هشت یا دازده یا چهل نفر بودند و حضرت فرمودند اگر همین افراد نبودند سنگ و عذاب بر این فراد نازل می شد صحیح بخاری هم فرمود دوازده نفر باقی ماندند و بعد آیه اذا مذکور نازل شد.
  11. بخاری فرمود در جنگ احد نیز همه فرار کردند و فقط دوازده نفر باقی ماندند و وقتی که فرار می کردند حضرت به دنبال آنها فریاد می زد که برگردید ولی آنها گوش به فریاد پیامبر فرا ندادند.
  12. بخاری می گوید پیامبر فرمود: «قال انا على حوضي انتظر من يرد علي فيؤخذ بناس من دوني فأقول أمتي فيقول لا تدري مشوا على القهقري›› من روز قیامت منتظر امتم هستم در این حال عده ای که به پیش من آمدند را به جهنم می برند من عرض می کنم اینها امت من هستند گفته می شود اینها در ظاهر امت تو بودند و برگشتند اظهری فرمود معنای حدیث این است که اینها مرتد شدند یا بخاری می گوید وقتی پیامبر می گوید امت من هستند ندا می رسد اینها بعد از تو کارهایی کردند که باید به جهنم بروند.
  13. جامع ترمذی ج 5 ص 656 می گوید پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرموده اند: «ان رسول الله ص قال لعلي و فاطمة و الحسن و الحسين : انا حرب لمن حاربتم و سلم لمن سالمتم›› هر که با شما در جنگ باشد با من در جنگ است و هر کس با شما در صلح باشد من هم با او در صلح هستم.
  14. فخر رازی در ذیل سوره انا انزانا می گوید پیامبر فرمود: «لمبارزة علی مع عمرو بن عبدود افضل من عمل امتی الی یوم القیامة»
  15. تفسیر المیزان در سوره نور ذیل آیه 57 مرحوم علامه طباطبایی می فرمایند لیت شعری این ذهب منافقوا اهل النبی این منافقین کجا رفتند بعد از رحلت پیامبر و شواهد الکتاب العزیر و التاریخ از کتاب و تاریخ شواهدی زیادی است که انهم ما کانوا اقل من ثلث اهل مدینه و معظهم بها یک سوم اهل مدینه منافق بودند و از بزرگان مدنیه بودند آیا مسلم حقیقی شدند یا شکل عوض کردند.
  16. گفتیم خبری حجت است که موثوق به باشد و عده از بزرگان مانند مرحوم آقای خوئی در دراسات و مرحوم فیرزآبادی در عنایة الاصول و مرحوم ایروانی در نهایة النهایة و کفایه می فرمایند خبر موثوق به حجت است اگر چه ظاهر کفایه در بعضی موارد این است که خبر ثقه حجت است.
  17. مختار ما این است که خبر موثوق به حجت است نهایت اسباب وثوق مختلف می باشد گاهی از عدالت راوی و گاهی از کثرت روایات وگاهی از قرائن.
 العنوان: خلاصه
 9-ذكر السيد القطب ان من الذين اقدموا علي الافك مسطح الذي كان من المهاجرين و قريبا لابي بكر و حسان بن ثابت.10- ذكر ايضا السيد القطب ان حديث الافك اعظم خطر علي الاسلام و كان هذا الحديث احدي مكائد عصبة، التي جائو بالافك.11- لا يمكن الجمع بين الحديث الافك و ترك النبی صلی الله عله و آله و سلم في حال الصلوة عند الاستماع.12- المختار، عدم دلالة طائفة الثانية من الروايات ايضا علي حرمت الشريعة في التجري.13- المراد من النية في الروايات، نيته المومن ليس هو الايمان و الكفر كما افاده محقق الخوئي، بل النية بمعني القصد و العزم.14- المختار-عدم دلالة طائفة الثالثة من الاخبار ايضا علي حرمت التجري شرعا مثل عدم دلالة طائفي الاولي و الثانية و مثل عدم دلالة الآيات و الاجماع.15- كثرت الروايات هو بما يوجب الوثوق بها فتكون حجة لحصول ملاك الحجية و هو الوثوق بالصدور و ان كان السند فيها ضعيفا.
 16- قلنا ان النبوي « اذا التقي المسلمان بسيفها...»شاهد جمع الشيخ، لا جمع السيد الخوئي و لا داخلا في باب المعصية و هي المشاهرة بالسيف في سوق المسلمين كما افاده السيد الخوئي الليلة اللاحقة بالنجف.17- السيد القطب:« العصبة في آية افك انما هم عصبة مجتمعة ذات هدف واحد و لما عجزوا عن حرب الاسلام لله جهرة تواردوا تحت ستار الاسلام ليكيدوا الاسلام خفية»18- تفسير الكبير ذيل آيه ‹‹وَ إِذا رَأَوْا تِجارَةً أَوْ لَهْوا...›› الف) اتفقوا علي ان هذا القيام كان في الخطبة للجمعة،ب) فعلوا ذلك ثلاث مرات،ج) لم يبق الا ثمانية او اثنا عشر او اربعين رجل و قال عليه السلام: ‹‹ لَوْ لَا هَؤُلَاءِ لَسُوِّمَتْ لَهُمُ الْحِجَارَة ›› و بخاري: ‹‹ فثار الناس الا اثنا عشر رجل›› فانزل الله: ‹‹ وَ إِذا رَأَوْا تِجارَةً أَوْ لَهْوا...›› 19- بخاري: ‹‹يوم احد فاقبلوا منهزمين فذاك و اذ يدعوهم الرسول في أٌخريهم و لم يبق اثنا عشر»20- بخاري: قال النبي عليه السلام:‹‹ انا علي الحوض انتظر من يرد علي فيوخذ بناس من دوني فاقول: امتي ، فيقال: لا تردري مشوا علي القهقهري ››قال الازهري تعليقا: معني الحديث الارتداد عما كانوا عليه، او يقال: لا تدري ما احدثوا بعدك.21- "جامع الترمزي" حديث3870-كتاب المناقب- حدثنا... ان رسول الله قال:‹‹ لعلي و فاطمة و الحسن و الحسين انا حرب لمن حاربتم و سلم لمن سالمتم›› و رواها مسند احمد ابن حنبل به سند آخر صحيح.22- "تفسير الكبير" سوره انا انزلناه... كقوله عليه السلام: ‹‹ المبارزة علي مع عمروبن عبدود افضل من عمل امتي الي يوم القيامة ››23- تفسير الميزان سوره نور آيه57: اقول:‹‹ ليت شعري اين ذهبوا منافقوا عهد النبي و شواهد الكتاب العزير و التاريخ، تدل علي انهم ما كانوا بأقل من ثلث اهل المدينة و معظم بها؟اصدقوا الاسلام يوم رحلته ام تغیرت آراؤهم في تربصهم الدوائر و تقليبهم الامور››
 24- قلنا: كيف يمكن الجمع بين القول بعدالة جميع الصحابة حتي الذين اشتركوا في حرب علي عليه السلام و الحسن و الحسين عليهما السلام و بين ما ذكر في كتب المعتبرة من اهل السنة تفسيرا و حديثا،آنفا و كيف يكون عملهم حجة لنا كما يقول سلفيه25- الخبر الحجة هو ما كان موثوقا به عند جمع من الاعظم مثل دراسات،عناية، الرافد ، عناية النهاية، كفاية في بعض الصفحات مثل ج2،ص116 و ان كان ظاهر بعض صفحاته الآخر حجيته خبر الثقة مثل ص98، ج2.26- و المختار هو حجیة خبر الموثوق به و من اسباب الوثوق به، ثقة الراوي.27- المختار عدم دلالة الاجماع و الآيات و الروايات مطلقا علي حرمت التجري شرعا.
 

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo