< فهرست دروس

درس خارج اصول استاد رضازاده

91/07/05

بسم الله الرحمن الرحیم

 موضوع: امکان منع از حجیت قطع
 در جلسه قبل گفته شد اشکال انوار الهدایة مرحوم حضرت امام رحمة الله علیه بر مرحوم نائینی رحمة الله که انقسامات ثانویه دو قسم می باشند قابل خدشه می باشد.
 توضیح ذلک: قصد قربت و علم به حکم هر دو از انقسامات ثانویه می باشند و فرقشان این است که اولی در متعلق امر و دومی در موضوع حکم اخذ شده است کسانی که قائل به نتیجة الاطلاق و نتیجة التقیید می باشند می فرمایند حکم ثبوتا مهمل می باشد لذا تقیید حکم به قصد امر و علم به حکم ممکن نیست لذا اطلاق آن هم نسبت به این دو جهت ممکن نیست لذا حکم مهمل می شود شارع مقدس برای رفع ابهام با امر دوم که متمم الجعل نامیده می شود این ابهام را از بین می برد در نتیجه فرقی بین قصد امر و علم نیست و مشکل دور در هر دو با متمم الجعل حل می شود.
 تا کنون بحث در جهت دوم از اقسام قطع- غرض از تقسیم- بود و گفتیم که غرض تقسیم برسی کلام اخباریین بود.
 در این بحث گفته شد در سه مقام بحث صورت می گیرد:
 مقام اول بحث از صغری بود آیا اخباریین چنین اعتقادی دارند که قطع از غیر کتاب و سنت حاصل می شود یا نه؟
 در مقام اول گفتیم که اخباریین می گویند که از غیر کتاب و سنت قطع حاصل می شود واخباری چنین عقیده ای ندارد و صغری ثابت است.
 اما مقام دوم بحث از کبری بود که آیا منع حجیت قطع ممکن است یا نه؟
 در این مقام گفتیم که منع از عمل به قطع ممکن نیست.
 و اما مقام سوم بحث در مقام اثبات بود.
 در این مقام گفتیم با توجه به اینکه در مقام دوم گفتیم ثبوتا منع از قطع ممکن نیست لذا نوبت به بحث از صحت ادله اخباریین بر منع از حجیت قطع حاصل از غیر کتاب و سنت نمی رسد.
 نکنة:
 مرحوم آقا ضیاء عراقی بین منجزیت و معذریت قطع تفکیک قائل شده اند و فرموده اند قطع قطاع و همچنین به قول اخباریین قطعی که از غیر کتاب و سنت حاصل می شود منجز است اما معذر نیست.
 العنوان: امکان منع حجیة القطع
 تمت کلامنا فی الجهة الثانیة فی اقسام القطع -اعنی الغرض من التقسیم- و تقدم ان الکلام فیها فی مواضع ثلاث 1- صغری اعتقاد الاخباری بحصول القطع من غیر الکتاب و السنة 2- کبری ثبوتا اعنی امکان المنع عن هذا القطع 3- الدلیل علیه اثباتا.
 و تبین ان المختار هو ثبوت الصغری جلسة 21/6/91 و عدم امکان المنع عنه جلسة 1/7/91 و عدم موقع لمقام الاثبات لعدم وصول النوبة الیه جلسة 4/7/91
 یاتی کلام محقق العراقی و التفکیک بین منجزیة القطع و معذریته و نفی الثانی عن قطع القطاع دون الاول و حمله کلام الاخباریین علی ذلک ایضا.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo