< فهرست دروس

درس خارج اصول استاد رضازاده

91/12/09

بسم الله الرحمن الرحیم

 موضوع: خلاصه
 خلاصه آنچه در بحث موافقت التزامیه بیان شد:
  1. در وجوب موافقت التزامیه دو قول بود 1- وجوب 2- عدم وجوب و مختار ما عدم وجوب می باشد.
  2. برای جریان اصول عملیه در اطراف علم اجمالی سه محذور وجود دارد 1- عدم المقتضی یعنی ادله اصول عملیه شامل اطراف علم اجمالی نمی شوند 2- وجود مانع که اگر در همه اطراف اصل جاری شود موجب مخالفت قطعیه خواهد شد(این مانع در فرضی است که دوران بین محذورین نباشد) 3- وجود مانع که موافقت التزامیه می باشد در صورتی که دوران بین محذورین باشد مثل اینکه نمی دانیم جهر در نماز جمعه حرام است یا واجب است در این صورت مانع جریان اصول، لزوم موافقت التزامیه می باشد زیرا در این فرض مخالفت قطعیه عملیه معنا ندارد اما اگر ما اصل را جاری کردیم و گفتیم مثلا جهر خواندن واجب نیست با وجوب موافقت التزامیه مخالفت شده است.
  3. کسانی که قائلند موافقت التزامیه در دوران بین محذورین مانع جریان اصل عملی می شود باید دو مطلب را اثبات کنند 1- وجوب موافقت التزامیه 2- وجوب موافقت التزامیه با جریان اصل در اطراف علم اجمالی تنافی دارد و گفتیم هیچ یک از این دو ثابت نیست نه وجوب موافقت التزامیه ثابت می شود چون دلیلی نداریم و برفرضی هم که واجب باشد تنافی نیست بخاطر اینکه هم می توان اصل را جاری کرد و هم می توان قصد جامع کرد.
  4. موافقت التزامیه بر فرض اینکه واجب باشد اختصاص به احکام الزامیه دارد چه عبادی باشد و چه توصلی و بحث از موافقت التزامیه مربوط به علم اصول می باشد زیرا ممکن است موافقت التزامیه از جریان اصول عملیه در اطراف علم اجمالی بین محذورین منع کند.
  5. مراد از موافقت التزامیه عقد قلب است بر ثبوت حکم الزامی علاوه بر اتیان این حکم الزامی مثلا علاوه بر انفاق بر واجب النفقه مکلف ملتزم باشد که انفاق بر او واجب است یا در حالیکه شرب خمر را ترک می کند ملتزم شود که شرب خمر بر او حرام است.
 العنوان: الخلاصة
 و قد ذکر فی هذا البحث من المطالب المهمة:
 1- ان فی المسالة قولان:1- عدم وجوب الموافقة الالتزامیة 2- وجوبها و المختار هو عدم الوجوب.
 2- محاذیر عدم جریان اصول العملیة فی اطراف العلم الاجمالی ثلاثة 1- عدم المقتضی 2و 3- وجود المانع و تقدم ان المانع الثانی ای وجوب الموافقة القطعیة لایکون مانعا عنه.
 3- القائل بمانعیة وجوب الموافقة عن جریان الاصل لابد له من اثبات امرین:1- اثبات اصل وجوبها 2- اثبات منافات هذا الوجوب مع جریان الاصل، تقدم ان کلاهما مخدوش.
 4- موافقة الالتزامیة علی تقدیر وجوبها تختص بالاحکام الالزامیة عبادیا کان او توصلیا و یکون بحثها مربوط بالاصول لمنعها علی تقدیر الوجوب عن جریان الاصول العملیة فی اطراف العلم بین المحذورین.
 5- و المراد بها عقد القلب علی ثبوت هذا الحکم الالزامی مضاف الی اتیانه.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo