< فهرست دروس

درس خارج اصول استاد رضازاده

93/08/24

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: خلاصه/حجیت ظن/خبر واحد/ادله حجیت خبر واحد/آیه نفر
خلاصه
9- برای کلمه لعل چند معنا ذکر شده است:
الف: معنای لعل شک و احتمال می باشد کما عن الجوهری و الاصفهانی و المنتقی و استادنا المیلانی
ب: ترجی محبوب یعنی امیدوار بودن به حصول چیزی که آن را دوست دارد.
ج: ترجی محبوب انشاءا کما عن الکفایه
د: ترجی چیزی که انتظار حصول آن را دارد چه محبوب باشد و چه مبغوض کما عن محقق الرضی
10- حذر یا به معنای خوف نفسانی است یا اجتناب از شیء بخاطر مضره ای که در آن می باشد.
11- ما کان المومنون لینفروا کافة یا جمله خبریه می باشد و حکایت می کند از عدم نفر عمومی یعنی در خارج همه نفر نمی کنند و یا اینکه جمله خبریه در مقام انشاء نفی وجوب می باشد یعنی نباید همه نفر کنند.
12- مختار ما این شد مراد از حذر در آیه، حذر عملی می باشد نه خوف و ترس نفسانی بدلیل اینکه اولا خوف نفسانی هیچ تناسبی با اینکه آیه برای بیان وظیفه همه مومنین بالنسبه با تعلم دین می باشد، ندارد این آیه وظیفه را برای همه بیان می کند پس باید خوف عملی باشد تا با این وظیفه عمومی تناسب داشته باشد و ثانیا نفر نافرین برای تفقه برای تحصیل خوف نفسانی نبود بلکه برای یادگرفتن و عمل کردن به آن بود پس باید حذر غائبین هم به معنای عمل باشد چون وظیفه غائبین و نافرین هر دو یکی می باشد و در خصوص دین می باشد.
13- غیر نافرین از سه حالت خارج نیستند:
الف: مهمل باشند وا صلا تکلیفی نداشته باشند.
ب: غیر نافرین هم از پیامبر سوال کنند.
ج: به قول نافرین عمل کنند.
گفتیم متعین احتمال سوم است زیرا احتمال اول خلاف ضرورت دین است و احتمال دوم خلاف ظاهر است لذا متعین احتمال سوم می باشد.
14- لغةً معنای انذار تخویف می باشد لکن معنای عرفی انذار تخویف نیست زیرا انذار در مواردی که خوف هم وجود ندارد صدق می کند لذا شاید تخویفی که از انذار فهمیده می شود خوف شانی است یعنی در کلام منذر جای این است که ترسیده شود چه مخاطب بترسد و چه نترسد.
15- انوار و تبیان فرمودند که «لولا» ترغیب به عدم نفر عمومی است و ترغیب به تجزیه در نفر می باشد. نه اینکه ترغیب به نفر یک طائفه به تفقه و انذار یک طائفه دیگر باشد.
در نتیجه طبق این فرمایش بین حجیت خبر و مفاد آِیه بون بعید است.
16. اوصاف نفسانیه مورد تکلیف واقع نمی شود، یعنی اگر معنای حذر، حذر نفسانی باشد، تکلیف به آن تعلق نمی گیرد و متعلق تکلیف افعال می باشند.
17. از آیه وجوب انذار فهمیده شد، حال غایت انذار چیست؟ چند احتمال است:
الف: غایت انذار، تحذر نفسانی است. (انذار کنند تا منذَرین بترسند)
ب: غایت انذار، تحذر فعلی و تعبدی است. (انذار کنند تا منذَرین در عمل اجتناب کنند) کما عن المصباح.
ج: غایت انذار، تحذر عملی است، اما بعد از حصول علم برای منذرین. (انذار می کنند تا برای منذَرین علم حاصل شود و بعد عمل بیاید) کما عن الکفایه
د: غایت انذار، آماده شدن برای تحذر است، نه اینکه غایت تحذر فعلی باشد. (با انذار مردم کم کم آماده می شوند برای تحذر فعلی) کما عن المنتقی
18. المیزان می فرماید از آیه استفاده می شود که جهاد بر طالب علم واجب نیست و یا اینکه مرحوم میلانی فرموده است که تحصیل علم یک نوع از جهاد است.
19. منتقی فرموده اند: حذر در آیه حذر از عقاب است نه اینکه حذر از عقاب یا خوف ترک مصلحت باشد. چون در صدر اسلام، مخاطبین و عامه مردم توجه به مصالح نداشته اند.

التقرير العربي:
9. کلمة «لعل» معناها:
الف: الشک و الاحتمال: اختاره جوهری من اللغویین، و محقق الاصفهانی و المیلانی و صاحب المنتقی؛
ب: ترجی المحبوب؛
ج: ترجی المحبوب انشاء: کفایة؛
د: الترجی ای انتظار مشکوک الحصول محبوبا او مبغوضا فیکون جامعا بین المحبوب و المکروه لاخصوص المحبوب: اختاره نجم الملة محقق الرضی و هو المختار.درس اصول – استاد رضازاده، 14 مهر 1393
10. الحذر لغة:
الف: بمعنی الخیفة؛
ب: الاجتناب من الشیئ مما فیه من المضرة. درس اصول – استاد رضازاده، 15 مهر 1393
11. «ما کان المومنون لینفروا کافة»:
الف: جملة خبریة حاکیة عن عدم نفر العمومی؛
ب: خبریة فی مقام انشاء نفی الوجوب. درس اصول – استاد رضازاده، 15 مهر 1393
12. المختار هو ان المراد بالحذر فی الآیة هو الحذر العملی لا النفسانی، لعدم تناسب النفسانی مع کون الآیة لبیان وظیفة جمیع المومنین بالنسبة الی تعلم الدین، و لان نفر النافرین الی التفقه، لم یکن لتحصیل الخوف النفسانی فلیکن تحذر القاعدین کذلک. درس اصول – استاد رضازاده، 19 مهر 1393
13. غیر النفارین لایخلو عن حالات ثلاثة:
الف: مهملین؛
ب: الموظفین بالرجوع الیه؛
ج: قبول قول النافرین تعبدا.
المتعین الثالث. درس اصول – استاد رضازاده، 19 مهر 1393
14. الانذار لغة هو التخویف و لکن المفهوم العرفی منه لیس ذلک لصدقه و لو لم یکن تخویف فعلی فلعله بمعنی تخویف شانی. درس اصول – استاد رضازاده، 27 مهر 1393
15. انوار و تبیان: لولا التحضیضیة ترغیب الی عدم نفر العمومی و التجزیة فیه لا الی نفر طائفة الی التفقه و الحذر النفسانی. درس اصول – استاد رضازاده، 29 مهر 1393
16. اوصاف النفسانیة لایقع موردا للتکلیف. درس اصول – استاد رضازاده، 29 مهر 1393
17. غایة وجوب الانذار ما هو:
الف: تحذر النفسانی (انوار).
ب: تحذر الفعلی العملی تعبدا (مصباح)
ج: تحذر العملی بعد و لکن بعد حصول العلم للمنذرین (کفایة)
د: الاعداد للتحذر لا التحذر الفعلی (منتقی) درس اصول – استاد رضازاده، 18 آبان 1393
18. المستفاد من الآیة عدم وجوب الجهاد علی طالب العلم (المیزان) و ان تحصیل العلم نحو من الجهاد. (محقق المیلانی).
19. منتقی: الحذر هو الحذر عن خصوص العقاب لا منه و من فوت المصلحة لعدم التفات اذهان العامة فی الصور الی المصالح.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo