< فهرست دروس

درس خارج اصول استاد رضازاده

97/02/16

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: مقام چهارم/ متباينين/ اصالت الاشتغال/ اصول عمليه

خلاصه آنچه که گذشت:

28. طبق ضابطي که براي غير محصوره اختيار کرديم، به تبع مرحوم آقاي ميلاني در شبهه غير محصوره، موافقت قطعيه لازم نيست و مخالفت قطعيه هم جايز است. چون شبهه غير محصوره بخاطر لازمي که داشت، تکليف از فعليت مي افتد و علم اجمالي ديگر منجز نيست و کان لم يکن است، پس مخالف قطعيه آن جايز است به خلاف شيخ انصاري که فرمودند مخالفت قطعيه جايز نيست.

29. مرحوم آقاي ميلاني فرمودند شبهه غير محصوره، طبق تمام مباني که در تعريف غير محصوره بيان شد، نسبت به وقايع ملاحظه مي شود نه نسبت به اجزاء، يعني اگر اطراف علم اجمالي با وقايع، غير محصوره بود، غير محصوره مي شود و اگر وقايع کم بود، محصوره مي شود اگرچه به لحاظ اجزاء غير محصوره مي شود. مثلا يک دانه برنج نجس، به حساب ده لقمه، شبهه محصوره است، اگرچه به حساب دانه هاي برنج، غير محصوره مي باشد.

30. مختار ما در زمان شک در محصوره و غير محصوره به تبع مرحوم آقاي ميلاني، رجوع به برائت است.

31. براي عدم احتياط در شبهه غير محصوره چند وجه بيان شده است:

الف: مرحوم وحيد بهبهاني مي فرمايند اجماع و عدم بناء مسلمين و عدم ريب بر عدم احتياط در شبهه غير محصوره در تمام امصار و اعصار.

ب: عسر و حرج.

ج: روايت جبن.

32. مرحوم آقاي ميلاني مي فرمودند عمده چيزي که مي توان به آن استدلال کرد که در شبهه غير محصوره احتياط لازم نيست، دو چيز است:

الف: چيزي که وحيد بهبهاني فرمودند که سيره مسلمين بر اين بوده است.

ب: آنچه که شيخ انصاري فرمودند که غالبا در شبهه غير محصوره، اطراف خارج از محل ابتلاء است.

33. مختار ما در جهت اول که تعيين ضابط محصوره و غير محصوره باشد، همان ضابط آخوند و مرحوم ميلاني مي باشد به اينکه غير محصوره، لازمي دارد که آن لازم باعث مي شود احتياط لازم نباشد و آن عسر و حرج و يا خروج بعضي از اطراف از محل ابتلاء باشد.

مختار ما در جهت دوم اين است که احتياط در شبهه غير محصوره لازم نيست. چون تکليف در شبهه غير محصوره از فعليت مي افتد و علم تفصيلي هم در اين صورت امتثال ندارد و از طرف ديگر بناء مسلمانان بر عدم احتياط در شبهه غير محصوره است و از طرف ديگر مرحوم شيخ فرمودند از مجموعه ادله اي که بيان شده استفاده مي شود احتياط واجب نيست.

مختار ما در جهت سوم اين است که زيادي اطراف دخالت در فعليت و عدم دارد.

مختار ما در جهت چهارم اين است که در نزد شک، به اصل عملي برائت رجوع مي کنيم و فرق ندارد که شک در اين باشد که بعضي از اطراف خارج است يا خير و يا اينکه عسر و حرج است يا خير.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo