< فهرست دروس

«درس طب در روایات»

استاد تبریزیان

94/12/15

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: ادامه بحث بیماری های پوستی – زیبایی فرزند – زیبا شدن

 

ادامه بحث کَلَفْ

صحبت راجع به بیماری های پوستی است.

آخرین بیماری پوستی کلف است. لکه های تیره ای که در صورت یا بدن به وجود می‌آید.

برای پیشگیری و درمان این حالت فرموده اند بعد از عطسه سوره‌ی حمد را بخوانید و صورت را مسح کنید.

خشک کردن صورت بعد از شستن

در روایت آمده است:

مَسْحُ‌ الْوَجْهِ‌ بَعْدَ الْوُضُوءِ يَذْهَبُ بِالْكَلَفِ و يَزِيدُ فِي الرِّزْقِ.[1]

یعنی خشک کردن صورت بعد از شستن کلف و لکه های تیره را از بین می‌برد و روزی را افزایش می‌دهد.

«مسح» یعنی خشک کرد. «مسح یده» به معنای این است که دستش را خشک کرد. مسح کردن بعید است که مجددا با دست تر صورت را مسح کردن باشد.

مسح مطلق است و همه‌ی انواع مسح را شامل می‌شود.

سر اگر خیس باشد و مسح شود، معلوم نیست مسح محقق بشود.

وضوء به معنای شستن صورت است.

اذکار و اوقیه

یک سری اذکار و نوشته هایی برای این مشکل در کتاب مکارم الاخلاق طبرسی ذکر شده است که این کتاب خیلی قابل اعتماد نیست مگر اینکه تجربه اثر این روایات را ثابت کند.

خیلی از کلمات این اذکار و نوشته ها، عربی و مفهوم نیست.

تَخُطُّ عَلَيْهِ خَطّاً مُدَوَّراً ثُمَّ تَكْتُبُ فِي وَسَطِهِ بوتا بوتا برتاتا ادعني أصواتا وَ هِيَ تَمُرُّ مَرَّ السَّحابِ صُنْعَ اللَّهِ الَّذِي أَتْقَنَ كُلَّ شَيْ‌ءٍ إِنَّهُ خَبِيرٌ بِما تَفْعَلُون‌[2]

یعنی یک خط گرد رسم کنید و وسط آن بنویسید بوتا بوتا برتاتا ادعني أصواتا وَ هِيَ تَمُرُّ مَرَّ السَّحابِ صُنْعَ اللَّهِ الَّذِي أَتْقَنَ كُلَّ شَيْ‌ءٍ إِنَّهُ خَبِيرٌ بِما تَفْعَلُون

در روایت دیگر آمده است:

يَكْتُبُ عَلَيْهِ بُكْرَةً بِالرِّيقِ قَبْلَ أَنْ يَأْكُلَ شَيْئاً أَوْ يَشْرَبَ هريقة مريقة حتى يجب الطريقة[3]

یعنی صبح ناشتا قبل از اینکه چیزی خورده یا نوشیده شود بر بیمار نوشته شود هريقة مريقة حتى يجب الطريقة

شبیه به طلسمات و احراز است.

مورد دیگر آمده است:

يَكْتُبُ بُكْرَةً قهر يد قهر أبتد كسرهن كروهن سالاخسك باد بِحَقِّ الْمَلِكِ الْقُدُّوس‌[4]

یعنی صبح زود نوشته شود قهر يد قهر أبتد كسرهن كروهن سالاخسك باد بِحَقِّ الْمَلِكِ الْقُدُّوس

این ها در کتاب مکارم الاخلاق ذکر شده است ولی ما نمی‌توانیم به آن ها به عنوان روایت اعتماد کنیم و کتاب مکارم الاخلاق هم معتبر نیست.

البته بهترین درمان کک و مک اصتفاده از صاف کننده‌ی خون و استفاده از روغن بنفشه است.

 

زیبا کننده های انسان

این بحث دو قسم دارد.

کارهایی که پدر و مادر انجام باید بدهند تا فرزند زیبا باشد و کارهایی که انسان انجام می‌دهد تا خود او زیبا بشود.

اسباب زیبا شدن فرزند

به

در عربی به آن «سفرجل» می‌گویند. روایات به متعدد و زیاد است و خیلی روی به تاکید شده است که زیبا کننده‌ی فرزند است. اگر پدر و مادر به بخورند فرزند آن ها زیبا می‌شود.

شاید از روایات استفاده شود که نیاز به مصرف زیاد نیست بلکه اگر همان روزی که می‌خواهند انعقاد نطفه صورت بگیرد اگر یک عدد به مصرف کنند ممکن است سبب زیبایی فرزند بشود.

مصرف به برای زیبا شدن فرزند مداونت نمی‌خواهد و به طور مستمر مصرف کردن به نیازی نیست بلکه همین قدر یک بار در روز انعقاد نطفه کفایت می‌کند.

البته روایات به متعدد است و بیشتر این روایات از پیامبر(ص) است.

در روایت آمده است:

كَسَرَ رَسُولُ اللَّهِ ص سَفَرْجَلَةً وَ أَطْعَمَ‌ جَعْفَرَ بْنَ‌ أَبِي طَالِبٍ وَ قَالَ لَهُ كُلْ فَإِنَّهُ يُصَفِّي اللَّوْنَ وَ يُحَسِّنُ الْوَلَد[5]

یعنی پیامبر(ص) یک عدد به را نصف کرد و به حضرت جعفر بن ابیطالب داد و فرمود بخور زیرا رنگ رخسار را صاف می‌کند و فرزند را زیبا می‌کند.

کلمه‌ی اول «یصفی اللون» ظاهرا برای خورنده است یعنی اگر کسی به بخورد رنگ صورتش صاف و زیبا می‌شود و جمله‌ی بعدی «یحسن الولد» مربوط به فرزند است. یعنی فرزند را زیبا می‌کند.

در روایت دیگر از امام صادق (ع) آمده است:

مَنْ أَكَلَ سَفَرْجَلَةً عَلَى الرِّيقِ طَابَ مَاؤُهُ وَ حَسُنَ وَلَدُه‌[6]

یعنی کسی که ناشتا یک عدد به بخورد آب منی او طیب و طاهر و خوشبو می‌شود و فرزندش زیبا می‌شود.

شاید از این روایت استفاده کنیم، ملاک طیب بودن آب منی است. این طیب بودن یا به سبب به است و یا اگر به نتیجه رسیدیم که گلابی هم این کار را می‌کند یا میوه ها و یا غذاهای دیگر تفاوتی نمی‌کند و در زیبایی فرزند موثر واقع می‌شوند.

تجربه می‌تواند به ما کمک کند که چه چیزی می‌تواند سبب زیبایی فرزند شود.

این روایت فرموده است باید به ناشتا خورده شود.

طیب به معنای خوشبو و پا ک و شکیل می‌شود.

ملازمه‌ای بین خوردن به و زیبا شدن فرزند وجود دارد تا جائیکه اگر ببینیم شخصی به زیاد می‌خورد می‌توانیم بگوییم فرزندان او زیبا خواهند بود و اگر بچه‌ی زیبا ببینیم می‌توانیم بگوییم پدر و مادر به مصرف کرده اند.

تایید این مطلب در این روایت آمده است:

نَظَرَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع إِلَى غُلَامٍ جَمِيلٍ فَقَالَ يَنْبَغِي أَنْ يَكُونَ أَبَوَا هَذَا الْغُلَامِ أَكَلَا السَّفَرْجَلَ وَ قَالَ السَّفَرْجَلُ يُحَسِّنُ الْوَجْهَ وَ يَجُمُّ الْفُؤَاد[7]

یعنی امام صادق(ع)‌ به بچه‌ی زیبایی نگاه کرد فرمود حتما پدر و مادر این بچه به خورده اند

این کلام نشانه‌ی ملازمه است که انتقال از لازم به ملزوم صورت می‌گیرد.چون بچه زیبا است بنابراین پدر و مادر او به خورده اند.

از این روایت معلوم می‌شود اگر پدر و مادر هر دو بخورند بهتر است زیرا فرموده است هردو به خورده اند.

در روایت دیگر آمده است:

السَّفَرْجَلُ يُحَسِّنُ الْوَجْهَ وَ يَجُمُ‌ الْفُؤَاد[8]

یعنی به صورت را زیبا می‌کند و قلب را تقویت می کند.

ظاهر روایت این است که خورنده صورتش زیبا و قلبش قوی می‌شود ولی اگر مراد فرزند باشد، صورت فرزند را زیبا و قلبش را تقویت می‌کند.

اگر هم صورت زیبا نیست، بهتر می‌شود. زیبایی نسبی است مثلا افراد سیاه پوست هم زیبا و غیر زیبا هم دارند.

انار بدون تاثیر بر زیبایی نیست ولی به نظرم می‌رسد که روایتی داریم.

کاسنی

در روایت آمده است:

صَحِبْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع إِلَى مَوْلًى لَهُ يَعُودُهُ بِالْمَدِينَةِ فَانْتَهَيْنَا إِلَى‌ دَارِهِ‌ فَإِذَا غُلَامٌ قَائِمٌ فَقَالَ لَهُ غُلَامُ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ تَنَحَّ فَقَالَ لَهُ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع‌ مَهْ فَإِنَّ أَبَاهُ كَانَ أَكَّالًا لِلْهِنْدَبَا[9]

یعنی به همراه امام صادق(ع) برای عیادت یکی از اصحاب بودم به خانه‌ی او رسیدیم یک پسر بچه ای ایستاده بود غلام امام صادق(ع) به او گفت برو کنار امام(ع) فرمود دست نگه دار گویا پدر این پسر خیلی کاسنی می‌خورده است.

این روایت اشعار دارد که این فرزند زیبا بوده است و دلالت ندارد.

از این روایت استفاده می‌شود که برای زیبا شدن فرزند باید زیاد کاسنی خورده بشود.

از این روایات استفاده می‌شود زیبا شدن فرزند ممکن است انواع و اقسامی داشته باشد. یکی به سبب خوردن به زیبا می‌شود و مشخص است که پدرش به خورده است و یکی به سبب کاسنی زیبا می‌شود و مشخص است پدرش کاسنی خورده است.

زیبایی که به سبب آن است با زیبایی که کاسنی سبب آن است متفاوت است که امام(ع) می‌فرماید گویا پدر این فرزند زیاد کاسنی خورده است یا حتما پدر و مادر این بچه به خورده اند.

البته بعید نیست اگر صورت بچه صاف و شفاف و به گونه باشد معلول خوردن به باشد ولی اگر اندام های صورت همه یک اندازه و نرمال باشد زیبایی اصلی و ریشه ای است و به خاطر خوردن کاسنی است.

بله، اگر شکل یا حرکت یا مقدار و اندازه‌ی اسپرم فرق کرده باشد و به اشکال خورده باشد، شیر و عسل حل می‌کند.

روایت بعدی موید این مطلب است که این غلام زیبا بوده است:

عَلَيْكَ بِالْهِنْدَبَا فَإِنَّهُ يَزِيدُ فِي‌ الْمَاءِ وَ يُحَسِّنُ‌ الْوَجْه‌[10]

یعنی بر تو باد کاسنی زیرا آب مرد را زیاد می‌کند و صورت را زیبا می‌کند.

از روایت قبل فهمیدیم کسی که پدرش کاسنی زیاد خورده است می‌تواند یک امتیازی داشته باشد، آن امتیاز چه می‌تواند باشد،‌این روایت معنا می‌کند و می‌فرماید زیبایی صورت است.

شاید از این روایت ملازمه ای بین زیاد بودن آب مرد و زیبا شدن صورت باشد بعید نیست هرچه آب مرد را زیاد می‌کند، صورت را هم زیبا می‌کند.

در این روایت فرزند نیامده است ولی احتمال دارد که هم خورنده و هم فرزند را شامل بشود.

یکی از عوامل تغییر نگاه کردن به یک چیز است که به خصوص در فرزند موثر است بنابراین شاید زن و شوهر زشتی یا زیبایی را شاید با نگاه کردن از هم بگیرند.

روایتی داریم که راجع به نگاه کردن است و امروزه بعضی این کار را انجام می‌دهند و عکس یک بچه‌ی زیبا را در خانه قرار می‌دهند و مرتب به آن نگاه می‌کنند و فرزندشان زیبا می‌شود.

این کار دلیل هم دارد.

افرادی که ساکن خارج می‌شوند از بس صورت زیبا و موطلائی و چشم آبی می‌بینند بچه های آن ها هم زیبا می‌شوند. امکان دارد خودشان سیاه و زشت باشند ولی بچه های زیبا می‌آورند.

دلیل این مطلب این روایت است:

سال آخری که حضرت موسی(ع) می‌خواست از حضرت شعیب جدا بشود، چون سال های زیادی برای حضرت شعیب(ع) کار کرده بود، حضرت شعیب(ع) فرمود امسال این گوسفندان هرکدام بچه‌ی سفید به دنیا آورد، آن بچه برای تو باشد.

حضرت موسی(ع) پارچه‌ی سفیدی در آغل گوسفندان آویزان کرد که گوسفندان همیشه این پارچه را ببینند و در آن سال همه‌ی بره ها سفید متولد شدند.

بنابراین تاثیرات نگاه کردن هم مهم است. من میبینم که خانه هایی که گربه زیاد است، بچه های آن خانه شبیه گربه هستند زیرا مادر خیلی به گربه نگاه می‌کند.

حناء

حناء سبب زیبایی فرزند می‌شود.

در روایت آمده است:

الْحِنَّاءُ يَذْهَبُ‌ بِالسَّهَكِ‌ وَ يَزِيدُ فِي مَاءِ الْوَجْهِ وَ يُطَيِّبُ النَّكْهَةَ وَ يُحَسِّنُ الْوَلَد[11]

یعنی حناء سیاهی و کک صورت را بر طرف می‌کند و آب صورت را زیاد می‌کند و دهان را خوشبو می‌کند و فرزند را زیبا می‌کند.

انسان حناء به سر می‌مالد، فرزندش زیاد می‌شود.

حناء مستحب است که به کل بدن مالیده شود. سبب می‌شود کک و مک صورت شخص برطرف شود و فرزند هم زیبا می‌شود.

هم زن و هم مرد تفاوتی ندارد.

بله، حناء علاج قطع قاعدگی است و قاعده آور است.

دلیلی نداریم که بگوید حناء برای زن حامله بد است.

مستحب است اول نوره بمالند و از نوک سر تا نوک پا حناء بمالند و برای بیماری های پوستی مفید است.

اسباب زیبایی خود شخص

نماز شب

در روایت آمده است:

مَنْ صَلَّى بِاللَّيْلِ‌ حَسُنَ‌ وَجْهُهُ بِالنَّهَار[12]

یعنی کسی که در شب نماز بخواند صورتش در آن روز زیبا می‌شود.

این زیبایی موقت و یک روزه است. کسی که نماز شب بخواند در روز صورتش زیبا می‌شود.

در روایت دیگر آمده است:

صَلَاةُ اللَّيْلِ‌ تُحَسِّنُ‌ الْوَجْهَ وَ تُحَسِّنُ الْخُلُقَ وَ تُطَيِّبُ الرِّيحَ وَ تُدِرُّ الرِّزْقَ وَ تَقْضِي الدَّيْنَ وَ تَذْهَبُ بِالْهَمِّ وَ تَجْلُو الْبَصَر[13]

یعنی کسی که نماز شب بخواند صورتش زیبا می شود و اخلاق را نیکو می‌کند...

بیدار شدن و نماز خواندن از نیمه‌ی شب تا طلوع فجر، اگر کسی در این فاصله نماز بخواند صورتش در طول روز زیبا و نورانی خواهد بود.

در روایت دیگر آمده است:

سُئِلَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ع مَا بَالُ الْمُتَهَجِّدِينَ‌ بِاللَّيْلِ‌ مِنْ أَحْسَنِ النَّاسِ وَجْهاً قَالَ لِأَنَّهُمْ خَلَوْا بِاللَّهِ فَكَسَاهُمُ اللَّهُ مِنْ نُورِه‌[14]

یعنی از امام سجاد (ع) سوال شد چرا اهل نماز شب صورت های زیبا دارند فرمود آن ها با خداوند خلوت کردند پس خداوند از نور خودش به آن ها می دهد و می‌پوشاند.

مکانیزم این روایات را متوجه نمی‌شویم و این مطالب در فضای دیگری است.

کم خوردن

زیاد خوردن صورت را سِمِج و سیاه و نازیبا و نا صاف می‌کند. در روایتی آمده است که صورت را کهنه و پیر نشان می‌دهد.

در روایت پیامبر(ص) آمده است:

مَرَّ أَخِي عِيسَى ع بِمَدِينَةٍ وَ فِيهَا رَجُلٌ وَ امْرَأَةٌ يَتَصَايَحَانِ‌ فَقَالَ مَا شَأْنُكُمَا قَالَ يَا نَبِيَّ اللَّهِ هَذِهِ امْرَأَتِي وَ لَيْسَ بِهَا بَأْسٌ صَالِحَةٌ وَ لَكِنِّي أُحِبُّ فِرَاقَهَا قَالَ فَأَخْبِرْنِي عَلَى كُلِّ حَالٍ مَا شَأْنُهَا قَالَ هِيَ خَلَقَةُ الْوَجْهِ مِنْ غَيْرِ كِبَرٍ قَالَ يَا امْرَأَةُ أَ تُحِبِّينَ أَنْ يَعُودَ مَاءُ وَجْهِكِ طَرِيّاً قَالَتْ نَعَمْ قَالَ لَهَا إِذَا أَكَلْتِ فَإِيَّاكِ أَنْ تَشْبَعِينَ لِأَنَّ الطَّعَامَ إِذَا تَكَاثَرَ عَلَى الصَّدْرِ فَزَادَ فِي الْقَدْرِ ذَهَبَ مَاءُ الْوَجْهِ فَفَعَلَتْ ذَلِكَ فَعَادَ وَجْهُهَا طَرِيّا[15]

یعنی برادرم عیسی (ع) از شهری عبور می کرد و در آن مرد و زنی سر هم جیغ می‌زدند و دعوا می‌کردند حضرت عیسی (ع) گفت مشکل شما چیست؟ عرض کرد ای پیامبر خدا این زن من است و اخلاق خوب دارد ولی دوست دارم از او جدا بشوم فرمود مشکل او چیست؟ عرض کرد سنی ندارد ولی صورت کهنه دارد فرمود ای زن دوست داری طراوت صورتت برگردد؟ عرض کرد بله به او فرمود وقتی غذا خوردی سیر نشوی زیرا وقتی غذا زیاد بشود و سنگینی کند روی سینه و از حد و اندازه بیشتر شود آب صورت از بین می‌رود و آن زن آن کار را کرد و صورتش با طراوت و شاداب شد.

این روایت به ما یاد می‌دهد «ماء الوجه»‌به معنای طراوت و شادابی صورت است و این شادابی با کم خوری محقق می‌شود.

استفاده می‌شود که اگر انسان پرخوری کند صورتش کهنه می‌شود.

گرفتن موهای بینی

در روایت آمده است:

أَخْذُ الشَّعْرِ مِنَ‌ الْأَنْفِ يُحَسِّنُ الْوَجْهَ.[16]

یعنی گرفتن موی بینی صورت را زیبا می‌کند.

ممکن است مراد از گرفتن مو از بینی، موهایی است که روی بینی رشد می‌کند که این واضح است موجب زیبایی می‌شود.

ممکن است مراد، موهایی باشد که از داخل بینی رشد کردهو بیرون آمده است، معلوم است که این موها صورت را زشت می‌کند و کوتاه کردن آن ها موجب زیبایی می‌شود.

ممکن است مراد موهای داخل بینی باشد. این اگر مراد باشد خود یک مکانیزم و درمانی است.

البته ما در روایات خواندیم که موهای داخل بینی مفید است و جلوی بیماری هایی مانند جذام را می‌گیرد پس بودن موی داخل بینی لازم است و نباید گرفته شود مگر اینکه بگوییم اگر موی داخل بینی گرفته شود بیشتر رشد می‌کند.

به هر حال گرفتن موی بینی سبب زیبایی است. به نظر می‌رسد مراد موهایی است که دیده می‌شود نه موهایی که بودن آن ضروری است.

خوردن به

در روایتی از پیامبر(ص) نقل شده است:

مَنْ أَكَلَ‌ السَّفَرْجَلَ‌ عَلَى‌ الرِّيقِ طَابَ مَاؤُهُ وَ حَسُنَ وَجْهُه‌[17]

یعنی کسی که ناشتا به بخورد آبش پاک و صورتش زیبا می‌شود.

ظاهر روایت این است که خورنده زیبا می‌شود.

تاکید روی خوردن به در ناشتا است.

 

روغن مالی

 

پیامبر(ص) روی بحث روغن مالی تاکیدات زیادی دارد و مکررا به مسلمانان سفارش می‌کنند که از روغن استفاده کنند و اجازه ندهند صورت و موها ژولیده و زشت بشود و ظاهر به فقر و فلاکت شباهت پیدا کند.

به خصوص ساکنان جزیره العرب به جهت شرائط سخت و کم آبی، چهره های ناصاف داشتند و پیامبر(ص) خیلی به روغن مالی سفارش می‌کرد.

در روایت آمده است:

وَ كَانَ ص يُحِبُ‌ الدُّهْنَ‌ وَ يَكْرَهُ الشَّعَثَ وَ يَقُولُ: إِنَّ الدُّهْنَ يَذْهَبُ بِالْبُؤْسِ‌ وَ كَانَ يَدَّهِنُ بِأَصْنَافٍ مِنَ الدُّهْنِ وَ كَانَ إِذَا ادَّهَنَ بَدَأَ بِرَأْسِهِ وَ لِحْيَتِهِ وَ يَقُولُ إِنَّ الرَّأْسَ قَبْلَ اللِّحْيَةِ وَ كَانَ يَدَّهِنُ بِالْبَنَفْسَجِ وَ يَقُولُ هُوَ أَفْضَلُ الْأَدْهَانِ وَ كَانَ ص إِذَا ادَّهَنَ بَدَأَ بِحَاجِبَيْهِ ثُمَّ بِشَارِبَيْهِ ثُمَّ يُدْخِلُهُ فِي أَنْفِهِ وَ يَشَمُّهُ ثُمَّ يَدَّهِنُ رَأْسَهُ وَ كَانَ ص يَدَّهِنُ حَاجِبَيْهِ مِنَ الصُّدَاعِ وَ يَدَّهِنُ شَارِبَيْهِ بِدُهْنٍ سِوَى دُهْنِ لِحْيَتِه‌[18]

یعنی پیامبر(ص) روغن مالی را دوست داشت و از ژولیدگی موها خوشش نمی‌آمد و می‌فرمود روغن مالی بیچارگی و بی‌نوایی را از بین می‌برد پیامبر(ص) از همه‌ی انواع روغن ها استفاده می‌کرد و زمانیکه روغن مالی می‌کرد اول سر را روغن مالی می‌کرد و بعد محاسن را روغن می‌زد و با روغن بنفشه روغن مالی می‌کرد و می‌فرمود روغن بنفشه بهترین روغن ها است و روغن از او حتی در سفر جدا نمی‌شد

ظاهر مسلمان نباید به گونه ای باشد که بیانگر فقر و فلاکت و بیچارگی باشد.

کاری که جوان ها انجام می‌دهند یعنی موها را چرب می‌کنند و یا ژل می‌زنند کار خوبی است.

پیامبر(ص)‌ هر جا می‌رفتند روغن و سرمه همراه داشت.

البته مواد شیمیایی برای سر مضر است و روغن باید جایگزین مواد شیمیایی بشود.

ما ندیدیم که کسی روغن بزند و سرش گرد و خاکی بشود، شاید ژل گرد و خاک را جذب کند ولی روغن برعکس است و مو ها را براق می‌کند.

روغن جلوی کثیف شدن را می‌گیرد زیرا می‌فرماید «یذهب البئس» یعنی فقر و فلاکت را می‌برد.

روغن جذب می‌شود، مخصوصا اگر شب مالیده بشود.

وَ كَانَ ص لَا يُفَارِقُهُ فِي أَسْفَارِهِ قَارُورَةُ الدُّهْنِ‌ وَ الْمُكْحُلَةُ وَ الْمِقْرَاضُ وَ الْمِسْوَاكُ وَ الْمُشْط[19]

یعنی در سفرها شیشه‌ی روغن،‌ سرمه دان، ناخن گیر، مسواک و شانه از پیامبر(ص) جدا نمی‌شد.

مسلمان باید به پیامبر(ص) خود اقتداء کند و این وسائل همیشه همراه او باشد.

روغن جذب می‌شود و روغن مانع مسح نیست زیرا خود سر چرب می‌شود و چربی مانع مسح نیست.

صورت روغن مالی نمی‌شود، فقط موها روغن زده می‌شود زیرا باعث رشد مو در صورت می‌شود.

اگر کسی می‌پرسید پیامبر(ص) کدام است به او می‌گفتند شخصی که زیبا ترین موها را دارد و شانه کرده است همان پیامبر(ص)‌ است.

روغن بنفشه و روغن گل ها باید سرد تهیه بشود زیرا خود آن ها روغن ندارند. روی آن ها روغن ریخته می‌شود و بعد از یک ماه تبدیل به روغن بنفشه می‌شود.

ولی اگر هر ماه گل های آن عوض شود تا ده ماه خیلی بهتر می‌شود و معجزه می‌شود.

روغن برگ ها گرم تهیه می‌شود.

برای ماندن یک ماه زیر آفتاب مستقیم نباشد.

باید روغن تا روی گل ها بیاید.

مقدار کمی از روغن داخل گل ها می‌ماند.

وقتی می‌خواهید روغن از گل ها جدا بشود باید شب تا صبح شیشه کج باشد تا تمام روغن ها خالی بشود.

از بین بردن زبری صورت و زیبا کردن صورت

در روایت آمده است:

الدُّهْنُ يُلَيِّنُ الْبَشَرَةَ وَ يَزِيدُ فِي‌ الدِّمَاغِ‌ وَ يُسَهِّلُ مَجَارِيَ الْمَاءِ وَ يُذْهِبُ الْقَشَفَ وَ يُسْفِرُ اللَّوْن‌[20]

یعنی روغن مالی کردن پوست را نرم می‌کند و مغز را زیاد می‌کند و نیرو را زیاد می‌کند و مجاری آب(عرق) را باز می‌کند و خشکی صورت را برطرف می‌کند و رنگ رخسار را زیبا و سفید و روشن می‌کند.

«یسفر» یعنی سفید و روشن می‌کند.

بنابراین روغن مالی پوست را نرم می‌کند.

مخصوصا روغن شب که در روایت آمده است:

دَهْنُ اللَّيْلِ يَجْرِي فِي الْعُرُوقِ وَ يُرَوِّي الْبَشَرَةَ وَ يُبَيِّضُ‌ الْوَجْهَ‌.[21]

یعنی روغن مالی در شب در رگ ها جاری می‌شود و پوست را آبیاری می‌کند و صورت را سفید می‌کند.

مو روغن را به داخل بدن جذب می‌کند و از پوست چیزی جذب نمی‌شود.

قانون این است که چیزی از پوست جذب نمی‌شود حتی ویروس که خیلی ریز است از پوست جذب نمی‌شود و از دهان و زخم است و هیچ چیزی از پوست نفوذ نمی‌کند.


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo