< فهرست دروس

«درس طب در روایات»

استاد تبریزیان

95/02/27

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: ادامه بحث سلامتی در خواب – معرفی داروی مدر(ادرار آور)

 

زمان های مناسب و نامناسب برای خواب

صحبت راجع به خواب است. چه زمانی انسان باید بخوابد و چه زمانی نباید خوابید.

عرض شد انسان نباید تمام شب بخوابد و یک پاسی از شب را باید بیدار بود و اگر کسی تمام شب بخوابد زیاد خوابیدن است و موجب فساد بدن می‌شود.

در روایات آمده است که زیاد خوابیدن بدن را فاسد می‌کند و ضرر به همراه دارد.

چه زمانی برای بیدار بودن است؟ از مجموع روایات استفاده می‌شود انسان بعد از نیمه‌ی شب باید بیدار باشد و بیداری بعد از نیمه‌ی شب مطلوب نیست.

حداقل بیداری به مقدار پنج رکعت قبل از طلوع فجر است به مقدار خواندن دو رکعت شفع و یک رکعت وتر و دو رکعت نافله‌ی صبح است که زمانی معادل پانزده دقیقه می‌باشد.

بعد از طلوع فجر به اندازه‌ی دو رکعت نماز و تعقیبات آن باید بیدار بود.

بنابر نقلی که می‌فرماید اگر انسان نماز شب بخواند می‌تواند بعد از نماز صبح بخوابد حداقل بیداری بعد از نماز صبح به اندازه‌ی تعقیبات است.

اگر کسی نماز شب نخواند حداقل زمان بیداری مطلوب ما بین الطلوعین است. یعنی از طلوع فجر تا طلوع آفتاب است. یک ساعت و نیم باید بیدار باشد.

البته بهتر از این ها اندازه‌ی سیزده رکعت نماز شب قبل از طلوع فجر باید بیدار باشد و بین الطلوعین هم تماما بیدار باشد.

بیشترین حد بیداری از نیمه شب است.

در قرآن آمده است:

يَأَيهُّا الْمُزَّمِّل‌ قُمِ الَّيْلَ إِلَّا قَلِيلا نِّصْفَهُ أَوِ انقُصْ مِنْهُ قَلِيلا أَوْ زِدْ عَلَيْهِ وَ رَتِّلِ الْقُرْءَانَ تَرْتِيلا

یعنی در شب بیدار باش نصف شب بیدار باش یا یک مقدار کمتر بیدار باش یا یک مقدار بیشتر از نیمه شب بیدار باش و قرآن بخوان

بنابراین مقدار اعلی و بیشتر بیداری، از نیمه‌ی شب تا طلوع آفتاب است.

بیدار بودن قبل از نیمه‌ی شب مطلوب نیست و نهی شده است. کسی حق ندارد بعد از نماز عشاء و شام خوردن بیدار بماند.

به همین جهت در روایات نهی شده است:

لَا سَهَرَ بَعْدَ الْعِشَاءِ الْآخِرَةِ إِلَّا لِأَحَدِ الرَّجُلَيْنِ مُصَلٍّ أَوْ مُسَافِرٍ.[1]

یعنی بیداری بعد از عشاء نیست مگر برای دو مرد کسی که نماز می‌خواند یا مسافر است.

در روایت دیگری آْمده است:

لَا سَهَرَ إِلَّا فِي‌ ثَلَاثٍ مُتَهَجِّدٍ بِالْقُرْآنِ أَوْ طَالِبِ الْعِلْمِ أَوْ عَرُوسٍ تُهْدَى إِلَى زَوْجِهَا[2]

یعنی شب بیداری نیست مگر برای سه دسته کسی که درشب قرآن تلاوت می‌کند و کسی که طلب علم می‌کند یا عروسی که برای شوهر هدیه می‌آورند.

نفی در این روایت حداقل نفی مشروعیت و صلاحیت است. بیدار بودن به صلاح نیست مگر در آن سه مورد.

بنابراین انسان نمی‌تواند بعد از عشاء بیدار بماند ولی قبل از عشاء حتما باید بیدار باشد.

در روایت آمده است:

كَرِهَ‌ النَّوْمَ‌ قَبْلَ‌ الْعِشَاءِ الْآخِرَةِ وَ كَرِهَ الْحَدِيثَ بَعْدَ الْعِشَاءِ الْآخِرَة[3]

یعنی خوابیدن قبل از عشاء مکروه است و صحبت کردن بعد از عشاء مکروه است.

راجع به فائده‌ی بیدار بودن بعد از نصف شب:

بیدار بودن بعد از نصف شب فوائدی دارد زیرا هوا صاف می‌شود و صداها می‌خوابند و محل آرام می‌شود که اگر انسان بیدار شود برای او منافعی دارد.

انسان اگر هوای بعد از نیمه شب را تنفس کند و فعالیت های مطلوب مانند قرآن خواندن و نماز خواندن را انجام بدهد برای سلامتی او مفید است.

در روایت آمده است:

قِيَامُ اللَّيْلِ مَصَحَّةٌ لِلْبَدَن‌[4]

یعنی زنده داری شب و نماز شب موجب سلامتی بدن است.

بنابراین شب زنده داری در بهداشت و سلامتی دخل دارد.

اگر بیدار بودن برای طلب علم نباشد مفید نیست اگرچه حدیث و صحبت مفید باشد.

همه‌ی انواع گفتگو و صحبت صلاحیت ندارد و روایت شامل آن می‌شود مگر اینکه نوعی علم آموزی باشد.

خواب قیلوله

خواب قیلوله در روایات مدح شده است و برای سلامتی و ذهن خوب است. انسانی که قرار است پاسی از شب را بیدار باشد و بین الطلوعین را هم بیدار باشد و از اول صبح شروع به فعالیت کرده است، نیاز به خواب دارد و بدن خسته می‌شود.

خواب قیلوله حیاتی است هرچند کم باشد.

«قیلوله» از قلیل گرفته شده است و اندک خواب و کمترین خواب در وسط روز برای انسان حیاتی است و نیروهای از دست رفته را برمی‌گرداند و نشاط انسان را برمی‌گرداند و ذهن انسان را فعال می‌کند.

در روایت آمده است:

وَ أَتَى‌ أَعْرَابِيٌ‌ إِلَى النَّبِيِّ ص فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنِّي كُنْتُ ذَكُوراً وَ إِنِّي صِرْتُ نَسِيّاً فَقَالَ أَ كُنْتَ تَقِيلُ قَالَ نَعَمْ قَالَ وَ تَرَكْتَ ذَاكَ قَالَ نَعَمْ قَالَ عُدْ فَعَادَ فَرَجَعَ إِلَيْهِ ذِهْنُه‌[5]

یعنی یک بادیه نشین نزد پیامبر(ص) آمد و عرض کرد حافظه‌ی خوبی داشتم و فراموش کار شدم فرمود آیا خواب قیلوله انجام می‌دادی عرض کرد بله فرمود قیلوله را رها کرده ای؟ عرض کرد بله فرمود به همان روال برگرد و دوباره خواب قیلوله انجام بده او هم خواب قیلوله را انجام داد و حافظه‌ی او برگشت.

از روایات استفاده می‌شود این مسئله ارتباط به شیطان دارد و شاید خواب قیلوله مقاومت بدن را در مقابل شیطان زیاد می‌کند. اگر انسان این مسائل را رعایت کند آسیب و آزار شیطان به او نمی‌رسد.

در روایت آمده است:

قِيلُوا فَإِنَّ الشَّيْطَانَ لَا يَقِيل‌[6]

یعنی قیلوله کنید زیرا شیطان قیلوله ندارد.

معلوم می‌شود چون شیطان قیلوله شما بخوابید. خواب وسط روز آسیبی به شیطان می‌زند که پیامبر(ص) امر به قیلوله می‌کند یا جلوی آسیب شیطان را می‌گیرد و از انسان مقابل شیطان و میکروب و ویروس مقاوم می‌کند.

شیطان نخوابد چرا ما باید بخوابیم، معلوم می‌شود خوابیدن ما شیطان و میکروب را ضعیف می‌کند.

مسائل مربوط به شیطان و میکروب و ویروس نیاز به کار زیادی دارد و هنوز بشر این چیزها را نمی‌شناسد.

هنوز نقاط ضعف و قوت انسان در مقابل آسیب ها شناخته شده نیست.

بله، البته ارتباط خواب به مزاج سرد و گرم شاید خالی از اشکال نباشد به جهت اینکه امکان دارد شرائط گرما و سرما را عوض با وسائل امروزی عوض کرد. البته سرد بودن خواب هم نیاز به دلیل دارد. ما باید تابع دلیل باشیم. اگر دلیلی می‌گوید خواب سرد است و اگر هوا گرم شده است خواب منفعت دارد نفی نمی‌کنم ولی نیاز به اثبات دارد.

چون امر به خواب شده است حتما منفعتی در خواب وسط روز است و صرفا به جهت مخالفت با شیطان نیست. شیطان هم غذا می‌خورد معنای آن این نیست که ما نباید غذا بخوریم.

شیطنت غیر از شیطان است و شیطنت معلول غلبه‌ی صفراء است.

در روایت آمده است:

النَّوْمُ أَوَّلَ النَّهَارِ خُرْقٌ وَ الْقَائِلَةُ نِعْمَةٌ وَ النَّوْمُ بَعْدَ الْعَصْرِ حُمْقٌ وَ النَّوْمُ بَيْنَ الْعِشَاءَيْنِ يَحْرِمُ الرِّزْق‌[7]

یعنی .... خواب قیلوله نعمت است ....

خواب قیلوله نعمت است یعنی برای انسان منفعت و مصلحت دارد و اثرات خوبی دارد که جزء نعمات الاهی محسوب می‌شود.

زمانی چیزی نعمت محسوب می‌شود که اثر و نفع داشته باشد و مفید باشد.

زمان هایی است که خواب در آن ها مکروه است

ما بین الطلوعین

در روایات از خواب بین الطلوعین شدیدا نهی شده است و با زبان های مختلف و به انحاء مختلف نهی شده است.

بلکه از روایات استفاده می‌شود که خوابیدن بین الطلوعین صرفا نهی نشده است و سبب آسیب رسیدن به انسان می‌شود و سبب بیماری های مختلف و سبب ضعف است.

خواب بین الطلوعین انسان را از روزی محروم می‌کند.

در روایات آمده است خواب در این زمان شوم است و از آن شدیدا نهی شده است و این زمان برای تقسیم روزی است و کسی که در این زمان می‌خوابد روزی کمتری خواهد داشت و سبب زردی صورت می‌شود.

زردی صورت علل متعددی دارد و یکی از علل آن کم خونی است یعنی خواب بین الطلوعین سبب کم می‌خونی می‌شود. یکی از علل زردی صورت غلبه‌ی صفراء است پس سبب ابتلاء به صفراء می‌شود.

افرادی که مبتلا به صفراء هستند صبح می‌خوابند و شب نمی‌توانند بخوابند.

شاید از روایت استفاده شود که خواب صبح خودش صفراء زا است و صورت را زرد می‌کند و بنابر روایت امام صادق(ع) که می‌فرمود صورت بیمار را نگاه کنید اگر زرد بود بیماری از صفراء است معلوم می‌شود زردی صورت معلول صفراء است.

ممکن است خللی در پوست به وجود می‌آید مانند خشکی که منجر به زردی صورت می‌شود.

در قرآن آمده است:

فَالْمُقَسِّماتِ أَمْرا[8]

یعنی و سوگند به فرشتگانى كه كارها را تقسيم مى‌كنند

چرا از خوابیدن در این زمان ها نهی شده است و این در روایات ذکر شده است.

در روایت آمده است:

إِنَّ إِبْلِيسَ عَلَيْهِ لَعَائِنُ اللَّهِ يَبُثُ‌ جُنُودَ اللَّيْلِ‌ مِنْ حَيْثُ تَغِيبُ الشَّمْسُ وَ تَطْلُعُ فَأَكْثِرُوا ذِكْرَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِي هَاتَيْنِ السَّاعَتَيْنِ وَ تَعَوَّذُوا بِاللَّهِ مِنْ شَرِّ إِبْلِيسَ وَ جُنُودِهِ وَ عَوِّذُوا صِغَارَكُمْ فِي تِلْكَ السَّاعَتَيْنِ فَإِنَّهُمَا سَاعَتَا غَفْلَةٍ.[9]

یعنی ابلیس سربازهای شب را از زمان غروب آفتاب تا زمان شفق از بین رود پخش می‌کند و سربازان روز را از زمان طلوع فجر تا طلوع آفتاب پخش می‌کند و پیامبر(ص) فرمود در این دو ساعت خیلی خداوند را ذکر کنید زیرا این دو ساعت زمان غفلت است.

این مسئله‌ی خیلی مهمی است و شاید علم به بعضی از این ها پی برده باشد.

اوج فعالیت سربازان ابلیس که همان میکروب و ویروس است از غروب آفتاب تا غروب شفق است که زمانی است که خوابیدن در آن نهی شده است و اوج فعالیت آن ها در روز از طلوع فجر تا طلوع آفتاب است و انسان باید در این دو ساعت بیدار باشد و علاوه بر بیدار بودن باید زیاد خداوند را یاد کند و به یاد خداوند باشد.

امروزه در علم جدید یک فازش ثابت شده است و آن مسئله‌ی هیجان و حرکت میکروب ها در اول شب است. شب میکروب های ساحل دریاها به محل سکونت انسان حمله می‌کنند. امروزه من خودم خواندم و شنیده ام.

در طلوع فجر و آفتاب را هنوز نفهمیده اند.

از این روایت استفاده می‌شود که ابلیس و شیطان دو گونه سرباز دارد یکی سرباز شب و دیگری سرباز روز است و سرباز شب غیر از سرباز روز است.

دقیقا نمی‌دانم ولی این مقدار می‌دانم که میکروب و ویروس هر کدام در روز یا شب فعال هستند. به نظر می‌رسد که میکروب شب فعالیت می‌کند و تا وقتی آفتاب و نور آفتاب است فعالیت ندارد وشب حرکت می‌کند ولی ویروس روز به هیجان می‌آید و انسان را مبتلا می‌کند.

همچنین به دست می‌آید که انسان در این دو ساعت است. ابتلاء به بیماری در این دو زمان است و راه عدم ابتلاء به بیماری باید در این دو ساعت بیدار باشد و ذکر باشد.

بشر راه دفع میکروب و ویروس را در چیزهای دیگر مانند شوینده ها و آنتی ویروس ها و آنتی میکروب ها و آنتی باکتریال ها و مواد شیمیایی کشنده جستجو می‌کند ولی روایات ما می‌فرماید اگر می‌خواهید میکروب و اذیت و آزار آن را دفع کنید به یاد خداوند باشید.

این بهترین روش برای دفع میکروب و ویروس و آثار آن ها و جلوگیری از ابتلاء به بیماری ها است.

ساعت غفلت یعنی انسان غفلت می‌کند و از ناحیه‌ی میکروب و ویروس ضربه می‌خورد بدون اینکه توجه داشته باشد. انسان از جهت میکروب و ویروس غافلگیر می‌شود و آسیب می‌بیند.

ساعت غفلت است یعنی انسان در نقطه‌ی ضعف قرار دارد و ساعتی است که انسان توجه ندارد و آسیب می‌بیند به همین جهت می‌فرماید در این دو زمان غافل نباشید و ذکر بگویید.

تنها مسئله‌ی غافل بودن از ذکر خداوند نیست و مسئله‌ی آسیب دیدن از شیطان هم هست و سربازان شیطان در این ساعت ها فعال می‌شود و به انسان آسیب می‌زند.

اگر کسی در این دو ساعت غافل نباشد به راحتی مبتلا به بیماری نمی‌شود و شیطان و میکروب و ویروس نمی‌تواند به او آسیب برساند.

پیامبر(ص) می‌فرماید:

فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم ما كان الله ليسلطها على رسوله إنها همزة من الشيطان ولكنها من الاكلة التي أكلتها[10]

شیطان نمی‌تواند به من آسیب برساند چون خداوند شیطان را بر من مسلط نمی‌کند.

البته غفلت از یاد خداوند نیست بلکه آمده است ساعت غفلت است. یعنی انسان در این دو ساعت متوجه نیست که در معرض ابتلاء به بیماری است.

می‌فرماید خدا را یاد کنید زیرا ساعت غفلت است نه اینکه چون ساعت غفلت از خداوند است خداوند را یاد کنید زیرا این امکان ندارد زیرا دور لازم می‌آید.

شیطان هجوم می‌آورد و می‌خواهد انسان را بیمار کند ولی انسان توجه ندارد.

به همین جهت ما می‌بینیم که زمانی که شب می‌شود بیماری تشدید می‌شود.

به نظرم این روایت خود یک دانشگاه است و اگر کاوشی در اطراف این روایت بشود واقعا یک دانشگاه است. انسان بفهمد چه زمانی و از کجا آسیب می‌بیند و به چه علت آسیب می‌بیند و چگونه می‌تواند جلوی آسیب ها را بگیرد.

هنوز بشر این مسئله را نمی‌فهمد و درک نمی‌کند آنتی باکتریال حقیقی یاد خداوند است. ابلیس کاری کرده است که انسان در نقطه‌ی ضعف قرار بگیرد و این سلاح با ارزش را از دست بدهد تا بتواند بر او مسلط بشود.

بهترین سلاح یاد خداوند است که خود علمی است و فنی است و تا به حال هرچه غرب بررسی کرده است یک آنتی ریروس و آنتی باکتریال شیمیایی درست کرده است که آن هم محدود است و کاری نمی‌تواند بکند.

ذکر اگر واقعا آنتی باکتریال و آنتی ویروس است انسان می‌تواند به راحتی جلوی آسیب ها و مشکلات را بگیرد.

این روایت از عوالمی به ما خبر می‌دهد که موجودات ریزی هستند که در این دو زمان به ما آسیب می‌رسانند. مشکل ما مسلمانان این است که سوال و بررسی نکردیم که این ها چیست.

چه اتفاقی اول شب و اول صبح می‌افتد؟ شاید خارجی ها در این مسائل از ما جلوتر باشند. در این ساعات بررسی می‌کنند و نگاه می‌کنند و تحقیق می‌کنند و با میکروسکوپ نگاه می‌کنند.

با وجود امکانات امروزی ما می‌توانیم این مسائل را بررسی کنیم و به شکل مشاهده و دیدن اتفاقات را بررسی کنیم که چه اتفاقاتی برای انسان و اطراف او می‌افتد که انسان صحیح و سالم یک مرتبه بیمار می‌شود.

این اتفاقات حتما میکانیزم و راه و ورش دارد که حتما باید بدست بیاوریم که در اینصورت در پیشگیری از بیماری ها موفق خواهیم بود.

در این روایت می‌فرماید در این دو ساعت خوابیدن ممنوع است زیرا ساعت غفلت است.

روایت چند سفارش دارد. یک سفارش این است که در این دو ساعت در خانه ها باید بسته باشد و بچه ها را از خیابان کوچه جمع کنید و داخل خانه بیاورید و چهارپایان را در آغل قرار بدید و درب آن را ببندید.

شیطان می‌آید ولی قدرت باز کردن درب را ندارد. درب ظرف ها ببندید و سر مشک ها را گره بزنید به خصوص در این ساعت ها انجام دهید.

علت ممنوعیت خواب بین الطلوعین

چرا انسان در این دو ساعت نباید بخوابد که اگر بخوابد آسیب می‌بیند؟ شاید تنها چیزی که بدست بیاوریم این است که اگر انسان بخوابد دیگر به یاد خداوند نیست و چیزی که آسیب میکروب و ویروس را دفع می‌کند وجود نخواهد داشت.

ولی از روایات استفاده می‌شود که خود خواب هم نقطه‌ی ضعف است و انسان اگر بیدار باشد قوی تر است.

البته فقط مسئله‌ی یاد خداوند نیست زیرا در روایات خواندیم که سفارش می‌کنند بچه ها و چهارپایان را جمع کنید. بله هم یاد خداوند مراد است و هم مسائل دیگری که ذکر شد.

اگر انسان نشسته باشد سرما نمی‌خورد ولی اگر بخوابد بدون اینکه پتو بیندازد سریع سرما می‌خورد.

بنابراین خود خواب یک نقطه‌ی ضعفی در مقابل میکروب و ویروس است.

به نظر می‌رسد فعالیت شیطان در این دو زمان شدید است و در دیگر زمان ها ضعیف تر است.

در روایت آمده است:

أَكْثِرُوا ذِكْرَ اللَّهِ‌ عَزَّ وَ جَلَّ فِي هَاتَيْنِ السَّاعَتَيْنِ وَ تَعَوَّذُوا بِاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ شَرِّ إِبْلِيسَ وَ جُنُودِهِ وَ عَوِّذُوا صِغَارَكُمْ فِي هَاتَيْنِ السَّاعَتَيْنِ فَإِنَّهُمَا سَاعَتَا غَفْلَة[11]

یعنی در این دو ساعت زیاد خداوند را یاد کنید زیرا ساعت های غفلت است و به خداوند تبارک و تعالی پناه ببرید از شر ابلیس و سربازان او و فرزندان خود را تعویذ کنید زیرا این دو ساعت، ساعت غفلت است.

تعویذ کنید یعنی این را برای فرزندان بخوانید

رَقَى النَّبِيُّ ص حَسَناً وَ حُسَيْناً فَقَالَ أُعِيذُكُمَا بِكَلِمَاتِ‌ اللَّهِ التَّامَّاتِ وَ أَسْمَائِهِ الْحُسْنَى كُلِّهَا عَامَّةً مِنْ شَرِّ السَّامَّةِ وَ الْهَامَّةِ وَ مِنْ شَرِّ كُلِّ عَيْنٍ لَامَّةٍ وَ مِنْ شَرِّ حاسِدٍ إِذا حَسَدَ ثُمَّ الْتَفَتَ النَّبِيُّ ص إِلَيْنَا فَقَالَ هَكَذَا كَانَ يُعَوِّذُ إِبْرَاهِيمُ- إِسْمَاعِيلَ وَ إِسْحَاقَ ع.[12]

چرا می‌فرماید بچه ها را تعویذ کنید؟ زیرا مسئله‌ی غفلت از یاد خداوند نیست بلکه مسئله‌ی محافظت و جلوگیری از بیماری است.

راجع به خواب بین الطلوعین عجیب ترین روایتی که آمده است این است که پیامبر(ص) می‌فرماید:

مَا عَجَّتِ‌ الْأَرْضُ‌ إِلَى رَبِّهَا عَزَّ وَ جَلَّ كَعَجِيجِهَا مِنْ ثَلَاثٍ مِنْ دَمٍ حَرَامٍ يُسْفَكُ عَلَيْهَا أَوِ اغْتِسَالٍ مِنْ زِنًى أَوِ النَّوْمِ عَلَيْهَا قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْس‌[13]

یعنی زمین زجه و ناله نمی‌کند مانند ناله کردنش برای سه چیز خون حرامی که روی زمین ریخته می‌شود یا شستن بدن از زنا کردن یا خوابیدن روی زمین قبل از طلوع آفتاب یعنی خوابیدن بین الطلوعین

خوابیدن صبح در ردیف خون حرام و کشتار و زنا کردن قرار داده شده است.

ناله‌ی زمین چیست؟ بشر هنوز نمی‌داند. حداقل این است که زمین از این کار تحت تاثیر قرار می‌گیرد و ممکن است به زمین آسیب برسد و سبب زجه و ناله زمین به سوی خداوند می‌شود.

حقیقت ناله‌ی زمین چیست؟ زمین زبان و صبحت ندارد. آیا ناله‌ی زمین به شکل فرکانس و امواج یا بشکل دیگری است؟ این مسئله نیاز به بررسی دارد.

مگر زمانی که انسان بین الطلوعین می‌خوابد چه اتفاقی می‌افتد؟ این ها نیازمند بررسی هستند.

 

معرفی داروی مُدِر

افرادی که ادرار آن ها به هرجهتی نمی‌آید و کمتر ادرار می‌کنند و چه بسا پاهای آن ها ورم کند و کلیه قدرت تخلیه‌ی ادرار ندارد یا بر اثر بیماری کلیه کم کار و تنبل شده است.

مواردی است که نیاز است کلیه زیاد کار کنند مانند زمانی که فشار خون بالا می‌رود. زمانی که فشار خون بالا برود در طب جدید به شخص مدر می‌دهند.

زمانیکه ادرار زیاد بشود و آب خوردن زیاد بشود مواد اضافی و نمک اضافی از راه ادرار خارج می‌شود و فشار خون پایین می‌آید.

داروی مدر ترکیب مفصلی دارد.

     اساروون چوب های گره دار است دو واحد

     انیسون دو واحد که همان بادیان رومی است و شبیه به رازیانه است ولی ریز است.

     ابهل میوه‌ی درخت ارز است سه واحد این گیاه شدیدا مدر است. گفته می‌شود این گیاه به قدری مدر است که اگر کسی بخورد به همراه ادرار خون می‌آید.

     بابونه یک واحد گل بابونه مراد است

     بلسان (حب البلسان یا عود و چوب البلسان) یک واحد

     جاوشیر یک واحد

     شقاقل یک واحد کلیه را گرم می‌کند

     دارچین یک واحد

     اگیر ترکی یا همان وج یک واحد

     مقل ازرق یک واحد

     سداب که به آن فیجن می‌گویند دو واحد

     سنبل الطیب یک واحد

     سلیخه یک واحد سلیخه‌ی مقشره

     دانه‌ی انار سه واحد

آسیاب شود و الک شود و صبح و شب یک قاشق مربا خوری مصرف شود.

در کل جایی که بخواهند آب بدن را تخلیه کنند استفاده از مدر مفید است.


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo