< فهرست دروس

«درس طب در روایات»

استاد تبریزیان

95/11/04

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: ادامه بحث سلامتی در زینت (مسکن) – معرفی بیماری های مادرزادی کودک (اختلالات قلبی و عروقی)

 

صحبت راجع به محل سکونت و کارهایی است که به محل سکونت ارتباط دارد. روایات بیشتری در مورد هندسه‌ی خانه وجود دارد ولی هدف ما مطالبی است که مربوط به سلامتی است.

 

تمییز بودن خانه

اطراف و حریم خانه و حیاط خانه باید تمییز باشد. تاکید بر پاک کردن و جارو کردن خانه است. این موارد مورد تایید عقلاء عالم است ولی اسلام علاوه بر تمییزی به امور پنهانی نیز اشاره دارد.

تمییزی فقط در ظاهر نیست بلکه تمییزی باطن نیز مراد است. زیر فرش مانند روی فرش باید تمییز باشد. پشت در هم باید تمییز باشد.

ندیدن کثیفی کافی نیست بلکه زیر قالی و پشت در هم باید تمییز باشد.

خاکروبه علاوه بر اینکه کثیف است، محل جمع شدن میکروب و ویروس است.

 

جارو کردن

در روایت آمده است:

اكْنُسُوا أَفْنِيَتَكُمْ‌ وَ لَا تَشَبَّهُوا بِالْيَهُود[1]

یعنی فضاهای داخل خانه و حیاط خانه را جارو کنید و شبیه یهود نباشید.

یهودیان خانه های خود را جاروب نمی‌کنند و غبار را دوست دارند.

در بیشتر روایات می‌فرماید جارو کردن خانه سبب زیادی رزق می‌شود.

باید در تمییزی دقت کرد و تمییزی ظاهری کافی نیست و تمییزی باید واقعی باشد و محل هایی که دیده نمی‌شود هم باید تمییز باشند.

 

پنهان نکردن خاکروبه

در روایت آمده است:

لَا تُؤْوُوا التُّرَابَ خَلْفَ الْبَابِ فَإِنَّهُ مَأْوَى الشَّيْطَان‌[2]

یعنی خاک را پشت در پنهان نکنید زیرا پناهگاه شیطان است.

در حقیقت در این روایت به سه چیز اشاره شده است. خاک یک کثیفی است و در زندگی و زیر قالی و پشت درهم نباید باشد. پشت در به عنوان مثال است. مراد هر جای پنهان است و خاک نباید در خانه باشد. حتی خاک گلدان هم نباید در خانه باشد. خاک و باغچه در حیات مطلوب است ولی در خانه به صلاح نیست. سومین مطلب، خاک پناهگاه شیطان است. مراد از شیطان میکروب و ویروس است. شیطان موجودی است که از راه پنهان به انسان آسیب می‌رساند. « وسواس خناس» در خاک پنهان نمی‌شود و میکروب و ویروس است که خود را در خاک پنهان می‌کند.

در فاصله‌ی خلقت تا مرگ نباید به خاک کاری داشت، خاک برای اول و آخر خلقت است. ﴿مِنْها خَلَقْناكُمْ وَ فيها نُعيدُكُمْ وَ مِنْها نُخْرِجُكُمْ تارَةً أُخْرى‌﴾[3] یعنی ما شما را از آن [زمين‌] آفريديم و در آن بازمى‌گردانيم و بار ديگر (در قيامت) شما را از آن بيرون مى‌آوريم‌.

شیطان در مرحله‌ی اول میکروب و ویروس و سربازان شیطان است و گاهی اعم از شیطان و جن اراده می‌شود ولی بعید است که جن مراد باشد زیرا جن موجود بزرگی است و تقریبا یک متر قد دارد.

از اطلاق روایات استفاده می‌شود که هر نوعی از خاک در خانه نباید در خانه باشد حتی در ظرف یا پلاستیک باشد و حتی خاکی که برای تیمم باشد ولی ظاهرا تربت امام حسین(ع) استثناء شده است.

از خاکروبه به «کناسه» تعبیر می‌شود ولی در روایت «تراب» آمده است. بنابراین هر نوع خاکی نباید در خانه باشد زیرا خاک پناهگاه شیطان است. به همین جهت باید روی دیوار گچ گرفته شود.

امر به گچ گرفتن دیوار خانه، ارشادی است زیرا برای آسیب ندیدن اهل خانه است.

در اول جلد یک در بحث «قذارت» خواندیم که یکی از کثیفی ها خاک است و یکی از نجاست های بهداشتی است.

درست است که با خاک تیمم انجام می‌شود، ولی مفهوم آن نگهداری خاک در خانه نیست مانند آب که طاهر است ولی استفاده نمی‌شود که می‌توان در خانه آب ریخت یا خانه را مانند دریاچه درست کرد.

هر چیزی باید در جای خود باشد، جای خاک همانند آب در خانه نیست.

خاک بد نیست، فقط نباید در خانه باشد، اینکه به حضرت امیر(ع) "ابوتراب" (پدر و صاحب خاک) گفته می‌شود دلیل بر خوب بودن خاک در خانه نیست.

در روایت آمده است، بزرگ ترین دام شیطان خاک است و به وسیله‌ی آن انسان را شکار می‌کند، به همین جهت خوردن خاک حرام است. در روایت آمده است کسی که خاک می‌خورد، یک نوع خود کشی کرده است.

برای بچه ها، بازی کردن با خاک باید بیرون از خانه باشد، خاک نباید داخل خانه باشد. مانند همان آبی است که مثال زدیم که نمی‌شود داخل خانه باشد و قالی ها خیسانده شود اگرچه آب طاهر است.

اگرچه خاک طهور است ولی آیا می‌توان آن را خورد؟ هر چیزی باید در جای خودش باشد نمی‌شود بگوییم چون طهور است پس می‌شود خاک خورد.

اسلام اشاره به امور ریز دارد، «خاکروبه» و «آشغال» نباید در خانه باشد.امروزه این مسائل را رعایت نمی‌کنند، یا پارچه ای که گوشت درون آن است نباید درون خانه باشد زیرا محل زیست شیطان است.

 

بیرون کردن دستمال گوشت

در روایت آمده است:

لَا تُؤْوُوا مِنْدِيلَ‌ اللَّحْمِ‌ فِي الْبَيْتِ فَإِنَّهُ مَرْبِضُ الشَّيْطَان‌[4]

پارچه ای که درون آن گوشت است را در خانه نگهداری نکن زیرا محل زیست شیطان است.

در روایت دیگر آمده است:

لَا تُؤْوُوا التُّرَابَ‌ خَلْفَ‌ الْبَابِ‌ فَإِنَّهُ مَأْوَى الشَّيْطَان‌[5]

یعنی خاک را پشت در پنهان نکنید زیرا پناهگاه شیطان است.

 

بیرون کردن آشغال از خانه

در روایت دیگر آمده است:

لَا تُبَيِّتُوا الْقُمَامَةَ فِي بُيُوتِكُمْ وَ أَخْرِجُوهَا نَهَاراً فَإِنَّهَا مَقْعَدُ الشَّيْطَان‌[6]

یعنی آشغال را شب در خانه نگه ندارید و آن را در روز خارج کنید زیرا محل نشستن شیطان است.

پیامبر(ص) و ائمه علیه السلام چقدر زیبا کشف کرده اند، امروزه نهایتا می‌خواهند بگویند آشغال و خاکروبه را در خانه نگه ندارید. تاکید فراوانی روی مسائل بهداشتی و میکروب و ویروس شده است. به جای کلمه‌ی شیطان، میکروب و ویروس گذاشته بشود هیچ تفاوتی نمی‌کند.

هرچیزی که از راه مخفی به انسان آسیب برساند شیطان محسوب می‌شود، خواه موجود وسواس خناس باسد و خواه میکروب و ویروس باشد. هردو به انسان نیروهای مخرب هستند و به انسان آسیب می‌رسانند.

بشر امروزه هنر خاصی ندارد زیرا کلمه «شیطان » را برداشته است و به جای آن کلمه «میکروب و ویروس» را گذاشته است. فقط اسم شیطان تغییر کرده است.

شاید اگر این روایات نبود، بشر این مسائل را نمی‌فهمید. غربی ها این کتاب ها را دیده اند و خوانده اند که به این مطالب رسیده اند زیرا انسان میکروب و ویروس را نمی‌بیند و دنبال آن گشت و با «میکروسکوپ» آن را پیدا کرد. بنابراین معلوم می‌شود یک چیزی وجود داشته است که دنبال آن می‌گشته است، از کجا این مطالب را می‌دانسته است؟ از همین روایات به این مطالب پی برده است.

یکی از علل برطرف کردن وسواس و هم و غم و افسردگی، لباس تمییز است. بنابراین شیطان وسواس و شیطان آلوده کننده و شیطان افسرده کننده همه از یک سنخ هستند.

در روایت آمده است، یکی از نوادگان ابلیس به پیامبر(ص) عرض کرده است:

أَفْهَمُ الْكَلَامَ وَ أَنْهَى عَنْ الِاعْتِصَامِ وَ أَطُوفُ الْآجَامَ وَ آمُرُ بِقَطِيعَةِ الْأَرْحَامِ وَ أُفْسِدُ الطَّعَام‌[7]

یعنی از کلام را می‌فهمم و از تقوا و گناه نکردن نهی می‌کنم و بر آب های راکد طواف می‌کنم و به قطع رحم امر می‌کنم و غذاها را فاسد می‌کنم.

بنابراین یک موجود واحدی است که هم غذاها را آلوده می‌کند و هم مردم را گمراه می‌کند. افساد و آلوده کردن و اضلال همه کار یک موجود است.

در اول کتاب خواندیم که لباس و خانه و بدن باید از خاک شسته بشود بنابراین خاک جزو کثافات است.

 

پاک کردن تارعنکبوت

در روایت آمده است:

بَيْتُ‌ الشَّيَاطِينِ‌ مِنْ بُيُوتِكُمْ بَيْتُ الْعَنْكَبُوت‌[8]

یعنی خانه شیطان ها(میکروب و ویروس) در خانه های شما تارعنکبوت است.

در روایت دیگر آمده است:

نَظِّفُوا بُيُوتَكُمْ مِنْ حَوْكِ‌ الْعَنْكَبُوتِ‌، فَإِنَّ تَرْكَهُ فِي الْبَيْتِ يُورِثُ الْفَقْر[9]

یعنی خانه های خود را از تار عنکبوت تمییز کنید زیرا رها کردن تارعنکبوت سبب فقر است.

کلمه‌ی «نظفوا» اشاره به مسئله‌ی بهداشتی دارد. یعنی تارعنکبوت خلاف تمییزی است.

 

بستن درب های خانه

شیطان و میکروب قدرت بازکردن درب خانه و ورود به خانه را ندارند. بنابراین یکی از راه های ورود میکروب، درب خانه ها است.

در روایت آمده است:

أَجِيفُوا أَبْوَابَكُمْ‌ وَ خَمِّرُوا آنِيَتَكُمْ وَ أَوْكُوا أَسْقِيَتَكُمْ فَإِنَّ الشَّيْطَانَ لَا يَكْشِفُ غِطَاءً وَ لَا يَحُلُّ وِكَاء[10]

یعنی درب ها را ببندید و ظرف ها بپوشانید و ظرف های آب را ببندید زیرا شیطان پرده ای را بر نمی‌دارد و درب ظرف را بر نمی‌دارد.

احتمال می‌دهیم شیطان یک موجود واحد بزرگ است و میکروب ها سلول های بدن او هستند.

در روایت دیگر آمده است:

لَا تَدَعُوا آنِيَتَكُمْ‌ بِغَيْرِ غِطَاءٍ فَإِنَّ الشَّيْطَانَ إِذَا لَمْ تُغَطَّ الْآنِيَةُ بَزَقَ فِيهَا وَ أَخَذَ مِمَّا فِيهَا مَا شَاء[11]

یعنی ظرف های خود را بدون روپوش و درب رها نکنید زیرا شیطان وقتی ظرف پوشیده نباشد در آن آب دهان می‌اندازد و از آن ظرف هرچه بخواهد برمی‌دارد.

امروزه همین حرف ها را با یک زبان دیگر می‌زنند. می‌گویند میکروب وارد غذا می‌شود و آنزیم ترشح می‌کند درحالیکه روایت فرموده است بزاق در غذا می‌اندازد. هر دو به یک مطلب اشاره می‌کنند بنابراین علم روز چیز جدیدی ندارد و همان حرف روایات را می‌زنند.

در داخل یخچال میکروب وجود دارد ولی فعالیت کمتری دارد.

آب دهان شیطان یا همین آنزیم ها هستند و یا میکروب ها هستند.

 

بسم الله گفتن موقع ورود به خانه

معصومین(ع) به اموری اشاره می‌کنند که بشر به این زودی ها نمی‌تواند بفهمد. بشر امروزه می‌فهمد «آنتی باکتریال» میکروب را می‌کشد و زد عفونی کننده ها میکروب کش است و وسیله‌ی جلوگیری از آسیب میکروب و ویروس قرار داده اند ولی معصومین(ع) علاوه بر این مسائل به چیزهای دیگری اشاره می‌کنند. مثلا بسم الله گفتن هنگام ورود به خانه مانع از آسیب زدن میکروب و ویروس می‌شود. موجب از دست دادن کارآیی برای میکروب و ویروس می‌شود و باعث فرار کردن و دور شدن میکروب و ویروس می‌شود.

این مسائل را هنوز بشر کشف نکرده است.

در روایت آمده است:

وَ إِذَا بَلَغَ‌ أَحَدُكُمْ‌ بَابَ‌ حُجْرَتِهِ‌ فَلْيُسَمِّ فَإِنَّهُ يَفِرُّ الشَّيْطَان ُ وَ إِذَا دَخَلَ أَحَدُكُمْ بَيْتَهُ فَلْيُسَلِّمْ فَإِنَّهُ يَنْزِلُهُ الْبَرَكَةُ وَ تُؤْنِسُهُ الْمَلَائِكَة‌[12]

یعنی هنگامی که به در اتاق رسیدد بسم الله بگویید زیرا شیطان فرار می‌کند و هنگامی که داخل خانه شدید سلام کنید زیرا برکت را نازل می‌کند و ملائکه انس می‌گیرند.

وجود نیروهای نیکی رسان نیز از مواردی است که معصومین (ع) به آن ها اشاره می‌کنند. دنیا به نیروهای مخرب که همان میکروب و ویروس هستند علم دارد ولی هنوز نیروهای آبادگر که همان ملائکه باشند را نمی‌شناسند.

اگر کسی در خانه است به اهل خانه سلام کند و اگر کسی در خانه نیست در روایات آمده است که به خودتان سلام کنید و سوره اخلاص بخوانید.

خاصیت سلام این است که برکت در خانه نازل می‌شود، بشر هنوز نمی‌داند برکت چیست.

 

وارد نشدن به اتاق تاریک

برای وارد شدن به اتاق تاریک باید یک چراغ همراه انسان باشد تا به انسان آسیب نرسد. امروزه در هندسه‌ی خانه، کلید چراغ را بیرون اتاق قرار می‌دهند.

چیزی که ما می‌فهمیم این است که شاید در اتاق دزد یا مار یا آسیب دیگری باشد ولی خیلی چیزهای دیگر وجود دارد که علم ما به آن ها نمی‌رسد که با روشن کردن چراغ، آن آسیب ها دفع می‌شود.

در روایت آمده است:

نَهَى رَسُولُ اللَّهِ ص أَنْ يَدْخُلَ‌ بَيْتاً مُظْلِماً إِلَّا بِمِصْبَاح‌[13]

یعنی پیامبر(ص) از وارد شدن به خانه‌ی تاریک نهی کرد مگر اینکه چراغی همراه باشد.

روایت دیگر آمده است:

كَرِهَ أَنْ يَدْخُلَ الرَّجُلُ الْبَيْتَ‌ الْمُظْلِمَ‌ إِلَّا أَنْ يَكُونَ بَيْنَ يَدَيْهِ سِرَاجٌ أَوْ نَار[14]

یعنی خداوند دوست ندارد مردی به خانه‌ی تاریک وارد شود مگر اینکه در پیش او چراغ یا آتشی باشد.

بنابراین کلید اتاق باید بیرون اتاق باشد که با روشنایی وارد اتاق شد. این هندسه‌ی خانه‌ی اسلامی است.

 

معرفی بیماری و ناهنجاری های مادرزادی کودک (قلب و عروق)

 

مشکلی یا خللی در قلب بچه وجود دارد که در نتیجه‌ی نقص کامل جنینی قلب و عروق بزرگ است.

یکی از این نقصان ها، نقص دیواره‌ی بین دو بطن است. قلب چهار قسمت یا دهلیز دارد و به آن ها «بَطنَین» یا در عربی به آن «بُطَین» می‌گویند. «البطین الایمن» و «الابطین الایسر» که به دو بطن دیگر در فارسی «دهلیز راست و دهلیز چپ» می‌گویند که در عربی به آن دو «اُذَین» می‌گویند. «الاذین الایمن و الاذین الایسر».

دیواره ای بین دو بطن وجود دارد همانطور که بین دو دهلیز نیز دیواره وجود دارد.

گاهی این دیواره در بچه های تازه متولد شده، یک یا چند سوراخ بزرگ یا کوچک دارد. این حالت سبب می‌شود خون های صاف با خون های تصفیه نشده مخلوط شوند.

یک طرف قلب برای خون هایی است که از شش ها می‌آیند و صاف هستند، و طرف دیگر قلب برای خون هایی است که از بدن برگشته اند. خونی که از شش آمده است اکسیژن دارد و خونی که از بدن برگشته است، دی اکسید کربن دارد و آلوده است. بنابراین کودک همیشه خون ناصاف دارد.

نوع دیگر مشکل قلبی مادرزادی، نقص دیواره‌ی بین دو دهلیز است. در جهت پایین دیواره، بین دو دهلیز سوراخ است یا در دریچه‌ی بیضی یا درست زیر این دریچه سوراخ وجود دارد.

گاهی هم خلل ها به شکل تنگی شریان ریوی و یا بزرگ شدن قلب کودک و سائر ضایعات است.

علت این ناهنجاری ها عدم رعایت نکات لازم هنگام همبستر شدن و انعقاد نطفه و بارداری، اعم از ساعت و حالت و مکان و شرائط دیگر مانند همبستری هنگام حیض و عدم مصرف سویق است.

نشانه های اولیه

وزن کم کودک، بچه وزن نمی‌گیرد، عرق کردن و خستگی بیش از اندازه هنگام شیرخوردن گویا کوه می‌کند.

نشانه های سخت تر

کبودی رنگ، بی اشتهایی، مشکل تنفسی و بیقراری که نشانه‌ی وجود ناهنجاری است.

درمان

قرص خون امام رضا(ع) فورا سوراخ قلب را پر می‌کند.

یادم است، زمان ابتدایی شروع درمان، سیدی آمد و گفت بچه ام تازه متولد شده است و دو سوراخ در قلب دارد و دکترها گفته اند باید عمل بشود و من از جیبم یک قرص خون به او دادم و بعد از مدتی او را دیدم. گفت یک سوراخ قلب او بسته شده است و یک سوراخ دیگر باقی مانده است. به او یک بسته دیگر از قرص خون دادم.

بعد از مدتی او را ندیدم تا چند ماه پیش که خانمی همراه او بود و گفت این همان خانمی است که قلبش سوراخ بود و ما او را عمل نکردیم.

البته، بچه‌ی کوچک باید کمتر و در حد توانش از قرص خون استفاده کند.


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo