< فهرست دروس

«درس طب در روایات»

استاد تبریزیان

96/01/27

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: ادامه‌ی بحث شکار – غذاهای نافع – معرفی بیماری تومور ریه(نئوپلاسم ها)

 

شکار با سلاح(تیر و تفنگ)

ملاک شکار با سلاح، ایجاد زخم توسط سلاح در بدن حیوان است. اگر بدون ایجاد زخم، حیوان از بین برود درست نیست. قانون این است که حداقل یک مقدار خون باید از بدن حیوان خارج بشود تا خوردن حیوان ضرر نداشته باشد.

مثلا اگر با خوردن سنگ به سر، حیوان تلف بشود کافی نیست. سلاح، مانند تیر و تفنگ باید زخم ایجاد کند و سبب تلف شدن باید زخمی باشد که توسط سلاح ایجاد شده است. مثلا اگر تیر اصابت کند و حیوان از کوه پرت شود و بر اثر پرت شدن از کوه تلف بشود، خوردن آن به صلاح نیست.

«بُندُق» به معنای دستگاهی است مانند تفنگ که سنگ پرتاب می‌کند. «معراض» چیزی شبیه «سنگ قلاب» که سنگ پرتاب می‌کند.

در روایت آمده است:

وَ لَا تَأْكُلْ مَا قَتَلَهُ الْحَجَرُ وَ الْبُنْدُقُ وَ الْمِعْرَاضُ‌ إِلَّا مَا ذَكَّيْت‌[1]

یعنی از آنچه سنگ و بندق و معراض کشته است نخورد مگر اینکه تذکیه شده باشد.

در قانون طبی، ملاک خروج خون است. شکار با طناب و خفه شدن و گیر کردن در طور شکار مجوز استفاده از حیوان نمی‌شود.

سلاح اگر زخم ایجاد کند کافی است.

هنگامی که حیوان شکار شده زنده است باید ذبح بشود یعنی اگر زخمی در بدن حیوان بر اثر تیر ایجاد شده است و هنوز زنده است باید ذبح بشود. رها شدن حیوان برای تلف شدن بر اثر زخم ایجاد شده توسط سلاح کافی نیست.

از نظر پزشکی و طب اسلامی، هرچند شکار با سلاح مجوز استفاده از حیوان است ولی سلاح کار ذبح را انجام نمی‌دهد. سلاح جایگزین ذبح نیست. به همین جهت هرچند حیوان با سلاح زخم شده است و مشرف به مرگ است ولی باید ذبح بشود.

بنابراین ذبح کردن، برای گوشت غیر مضر و نافع، ملاک اکمل است.

 

توصیه ها

پرنده ای که پرواز نمی‌کند و هنوز جوجه است نباید با سلاح شکار کرد.

شتر و گاو و گوسفند اهلی با شکار تذکیه نمی‌شوند.

استفاده می‌شود از لحاظ سلامتی، ذبح کردن مصداق اکمل و قدر متیقن است و شکار کردن با سلاح در مرتبه‌ی دوم بهداشتی قرار دارد. به همین جهت خوردن گوشت شکار مکروه است.

گاهی شتر و گاو یا گوسفند وحشی می‌شوند، گاهی شتر رم می‌کند و فرار می‌کند که در این مواقع می‌توان آن ها را شکار کرد.

استفاده از گوشت شکار سبب کندی ذهن و بی عقلی می‌شود.

اگر حیوانی که شکار می‌کنیم از نظر غائب شود و ندانیم که مرگ حیوان به سبب تیر بوده است یا نه، خوردن آن حیوان درست نیست مگر اینکه بدانیم مرگ حیوان به سبب سلاح بوده است.

در روایت آمده است:

لَا يُرْمَى‌ الصَّيْدُ بِشَيْ‌ءٍ هُوَ أَكْبَرُ مِنْه‌[2]

یعنی وسیله‌ی شکار از خود حیوان بزرگتر نباشد.

مثلا گنجشک را نمی‌توان با تیر یک متری شکار کرد. یا اینکه با نیزه نمی‌توان گنجشک شکار کرد.

در روایت آمده است:

لَا تَأْتُوا الْفِرَاخَ‌ فِي‌ أَعْشَاشِهَا وَ لَا الطَّيْرَ فِي مَنَامِهِ حَتَّى يُصْبِحَ فَقَالَ لَهُ رَجُلٌ وَ مَا مَنَامُهُ يَا رَسُولَ اللَّهِ فَقَالَ اللَّيْلُ مَنَامُهُ فَلَا تَطْرُقْهُ فِي مَنَامِهِ حَتَّى يُصْبِحَ وَ لَا تَأْتُوا الْفَرْخَ فِي عُشِّهِ حَتَّى يَرِيشَ وَ يَطِيرَ فَإِذَا طَارَ فَأَوْتِرْ لَهُ قَوْسَكَ وَ انْصِبْ لَهُ فَخَّكَ[3]

یعنی ... در محل خواب پرندگان نروید تا اینکه صبح بشود ...

در روایت دیگر آمده است:

نَهَى رَسُولُ اللَّهِ ص عَنْ إِتْيَانِ الطَّيْرِ بِاللَّيْلِ وَ قَالَ ع إِنَّ اللَّيْلَ‌ أَمَانٌ‌ لَهَا[4]

یعنی پیامبر(ص) از شکار پرندگان در شب نهی کرد و فرمود شب امان برای پرندگان است.

ملاک روایات در مورد شکار، زخم شدن و خروج خون است.

 

غذاهای مفید و نافع

غذاهای نافع به غذاهای حیوانی و غذاهای نباتی تقسیم می‌شود.

 

غذاهای حیوانی

آیا گوشت برای بدن مضر است؟ امروزه خام خواری را تبلیغ می‌کنند. آیا خام خواری مناسب است؟

به طور کلی انسان موجودی است که تغذیه‌ی دوگانه دارد. انسان هم از گیاهان استفاده می‌کند و هم از گوشت حیوانات استفاده می‌کند. گاو و گوسفند نباتی هستند و درندگان تنها از گوشت استفاده می‌کنند ولی انسان از هردو غذای حیوانی و گیاهی تغذیه می‌کند.

در روایات آمده است که هابیل دامدار بوده است و مشغول پرورش گوسفند بوده است و کار او به چرا بردن گوسفندان بوده است. هابیل گوسفندی به عنوان قربانی تقدیم کرد و از او قبول شد و قابیل کشاورز بوده است و مقداری گندمی با کیفیت پایین آورد و از او قبول نشد.

انسان از روز اول گوشتخوار بوده است و اینگونه نیست که انسان در اصل گیاهخوار بوده است و به مرور زمان گوشتخوار شده باشد.

غذای اصلی انسان گوشت نیست و گیاه و دانه ها مانند گندم و برنج و جو است. زیرا در تغذیه‌ی انسان یک عنوان طعام به معنای نان جو و برنج و حبوبات و امثال آن هست و یک عنوان «ادام» داریم به معنای چیزی که با نان خورده می‌شود که می‌تواند گوشت یا برنج یا غیر آن باشد.

غذای اساسی و مهم انسان گیاه است و گوشت غذای دوم انسان است.

در طب اسلامی روی مصرف گوشت تاکید شده است و به عنوان بهترین ادام و بهترین خورشت و بهترین چیزی است که انسان می‌تواند با نان مصرف کند.

تبلیغات امروزی که تاکید زیادی بر خامخواری می‌کند بر خلاف تاکیدات اسلامی است. به هر دکتری مراجعه می‌کنیم می‌گوید گوشت قرمز نخورید و به جای آن گوشت سفید مانند مرغ و ماهی بخورید در حالیکه در روایات هم از خوردن مرغ و هم از خوردن ماهی نهی شده است.

شاید صد و پنجاه یا دویست مورد باشد که بنده در مورد تضاد بین روایات و سفارشات طب امروزی جمع کرده ام. یک عده عمدا این موارد را مطرح می‌کنند. مثلا می‌گویند نمک نخنورید و و آب زیاد بخورید و شام نخورید و پنج وعده غذا بخورید و مانند این ها که از جمله‌ی آن ها نخوردن گوشت است.

هم و غم یک عده مریض کردن ما است زیرا بیمار بشویم تا داروها به فروش برود.

در روایت آمده است:

إِيَّاكَ وَ الْإِكْثَارَ مِنْ شُرْبِ الْمَاءِ فَإِنَّهُ مَادَّةُ كُلِ‌ دَاء[5]

یعنی زیاد آب ننوش زیرا آب ماده‌ی تمام بیماری ها است.

آب ریشه‌ی هر بیماری است. قرآن می‌فرماید:

﴿كُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لا تُسْرِفُوا﴾[6]

یعنی بخورید و بیاشامید ولی اسراف نکنید.

زیاده روی نباید کرد. چون پیامبر(ص) گفت نمک بخورید، این افراد در مقابل می‌گویند نمک نخورید. ما به تقلید صهیونیست ها و غربی ها سفارشات اهل بیت (ع) را رها کرده ایم.

قرآن و روایات تاکید بر مصرف گوشت دارند.

﴿وَ لَحْمِ طَيْرٍ مِمَّا يَشْتَهُون‌﴾[7]

یعنی و از گوشت پرندگانی که میل دارند

در مورد شتر آمده است:

﴿فَمِنْها رَكُوبُهُمْ وَ مِنْها يَأْكُلُون‌﴾[8]

یعنی هم مركب آنان از آن است و هم از آن تغذيه مى‌كنند

در روایات آمده است:

اللَّحْمُ سَيِّدُ الطَّعَامِ‌ فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ[9]

یعنی گوشت سید غذاها در دنیا و آخرت است.

با این روایت معلوم می‌شود گوشت از گندم و برنج هم بهتر است زیرا گوشت در بین طعام ها نیز بهترین است. بنابراین گوشت می‌تواند غذای اساسی برای انسان باشد.

بیشترین غذای پیامبر(ص) گوشت بوده است:

إِنَّا مَعْشَرَ قُرَيْشٍ قَوْمٌ‌ لَحِمُون‌[10]

یعنی ما قومی هستیم که گوشت زیاد مصرف می‌کنیم.

در روایت آمده است:

سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ سَيِّدِ الْإِدَامِ‌ فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ فَقَالَ اللَّحْمُ أَ مَا تَسْمَعُ قَوْلَ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى‌ وَ لَحْمِ طَيْرٍ مِمَّا يَشْتَهُونَ‌[11]

یعنی از امام صادق(ع) در مورد سید غذاها در دنیا و آخرت پرسیدم فرمود گوشت آیا قول خداوند را نشنیده ای که فرمود وَ لَحْمِ طَيْرٍ مِمَّا يَشْتَهُونَ‌.

با اینکه گوشت بز سرد است ولی بعد از گوشت گوسفند، گوشت بز قرار دارد.

افرادی که می‌گویند گوشت برای آن ها ضرر دارد، با رعایت کردن دستورات اسلامی در مورد نحوه‌ی خوردن غذا مانند دو وعده بودن غذا، می‌توانند گوشت مصرف کنند.

در روایات آمده است که در بهشت حتی گوسفند هم پرواز می‌کند. بنابراین طیر به معنای کوتر نیست بلکه همه چیز در بهشت پرواز می‌کند.

در روایت آمده است:

لَوْ أَنَّ النَّاسَ أَقَلُّوا مِنْ شُرْبِ الْمَاءِ لَاسْتَقَامَتْ‌ أَبْدَانُهُم‌[12]

یعنی اگر مردم از شرب آب کم می‌کردند بدن های آن ها مقاوم تر می‌شد.

در قرآن هم آمده است بخورید و بنوشید ولی اسراف نکنید.

خوردن هشت لیوان آب، سه لیتر آب به صلاح نیست.

در روایت آمده است:

سَيِّدُ إِدَامِ‌ الْجَنَّةِ اللَّحْم‌[13]

یعنی سید غذاهای بهشت گوشت است.

با این روایات و بیانات شکی در مورد خوب بودن گوشت نمی‌ماند.

مرغ در روایات به عنوان خوک پرندگان معرفی شده است و ماهی هم لاغر می‌کند و موجب غلبه‌ی بلغم و گودی چشم می‌شود.

در روایت آمده است که امام صادق(ع) مرغ خورده است. یک یا دو مورد مانعی ندارد ولی به عنوان بهترین غذا نیست.

 

فوائد گوشت

گوشت فوائد زیادی دارد.

چاق می‌کند

عَلَيْكُمْ بِاللَّحْمِ فَإِنَّهُ يُنْبِتُ‌ اللَّحْم‌[14]

یعنی بر شما باد گوشت زیرا گوشت می‌رویاند.

روایات زیادی در این زمینه وارد شده است.

عَلَيْكُمْ بِاللَّحْمِ فَإِنَّ اللَّحْمَ يُنْمِي‌ اللَّحْمَ‌ وَ مَنْ مَضَى لَهُ أَرْبَعُونَ صَبَاحاً لَمْ يَأْكُلْ لَحْماً سَاءَ خُلُقُهُ وَ مَنْ سَاءَ خُلُقُهُ فَأَطْعِمُوهُ اللَّحْمَ وَ مَنْ أَكَلَ شَحْمَةً أَنْزَلَتْ مِثْلَهَا مِنَ الدَّاء[15]

یعنی بر شما باد گوشت زیرا گوشت گوشت می‌رویاند ...

 

تقویت شنوایی

افرادی که شنوایی ضعیف دارند، زیاد گوشت بخورند.

 

تقویت بینایی

گوشت جلوی ضعف بینایی به خصوص در سنین بالا را می‌گیرد.

در روایت آمده است:

اللَّحْمُ مِنَ اللَّحْمِ مَنْ تَرَكَهُ أَرْبَعِينَ يَوْماً سَاءَ خُلُقُهُ كُلُوهُ فَإِنَّهُ يَزِيدُ فِي‌ السَّمْعِ‌ وَ الْبَصَر[16]

یعنی ... گوشت بخورید زیرا شنوایی و بینایی را تقویت می‌کند.

صهیونیست ها اصلا می‌خواهند ما نباشیم، چگونه می‌خواهند به ما دارو و درمان بدهند؟ خود رئیس صهیونیستی اعلام کرد که به تمام دنیا تراریخته داده ایم ولی خودمان استفاده نمی‌کنیم.

چاقی کاذب به عنوان بیماری است و بدن شل می‌شود. در چاقی درست بدن سفت و پرتوان است.

 

تقویت کننده‌ی بدن

در روایت آمده است:

إِذَا أَرَدْتَ الْقُوَّةَ فَكُلِ‌ اللَّحْمَ‌ فَإِنَّ الْكَعْكَ لَا قُوَّةَ فِيه‌[17]

یعنی هنگامی که خواستی نیرو بگیری گوشت بخور ...

در روایت دیگر آمده است:

أَكْلُ اللَّحْمِ يَزِيدُ فِي‌ السَّمْعِ‌ وَ الْبَصَرِ وَ الْقُوَّة[18]

یعنی خوردن گوشت، شنوایی و بینایی و نیرو را زیاد می‌کند.

 

تقویت کننده‌ی قلب

مَنْ أَصَابَهُ ضَعْفٌ‌ فِي قَلْبِهِ‌ أَوْ بَدَنِهِ فَلْيَأْكُلْ لَحْمَ الضَّأْنِ بِاللَّبَن‌[19]

یعنی کسی که مبتلا به ضعف قلب یا ضعف بدن شد گوشت با شیر بخورد.

 

گوشت دارو است

در روایت آمده است:

وَ قَدْ ذُكِرَ عِنْدَهُ‌ اللَّحْمُ‌ وَ الشَّحْمُ لَيْسَ مِنْهُ بَضْعَةٌ تَقَعُ فِي الْمَعِدَةِ إِلَّا أَنْبَتَتْ فِي مَكَانِهَا شِفَاءٌ وَ أَخْرَجَتْ مِنْ مَكَانِهَا دَاء[20]

یعنی نزد پیامبر(ص) از گوشت و شحم یاد شد لقمه ای از آن ها نیست که وارد معده بشود مگر اینکه درمانی در آنجا می‌رویاند و بیماری را خارج می‌کند.

امروزه می‌گویند اگر گوشت بخورید مبتلا به سرطان معده می‌شوید. در حالیکه اگر گوشت به معده برسد، معده را درمان می‌کند و گوشت درمان سرطان معده است.

 

گوشت تقویت کننده‌ی کمر

اگر گوشت به شکل حلیم با گندم پخته بشود تقویت کننده‌ی کمر و تقویت کننده‌ی جنسی است که بحث آن مفصلا خواهد آمد.

 

گوشت عقل را زیاد می‌کند

در روایت آمده است:

اللَّحْمُ‌ يُنْبِتُ‌ اللَّحْمَ‌ وَ يَزِيدُ فِي الْعَقْلِ وَ مَنْ تَرَكَ أَكْلَهُ أَيَّاماً فَسَدَ عَقْلُه‌[21]

یعنی گوشت، گوشت می‌رویاند و عقل را زیاد می‌کند و اگر کسی مدتی گوشت نخورد عقلش فاسد می‌شود.

ترک گوشت باعث فساد عقل است. خوردن گوشت تقویت کننده‌ی عقل است.

کسی حق ندارد بیش از چهل روز گوشت نخورد. اگر شخصی چهل روز گوشت نخورد باید در گوش او اذان گفته بشود.

در روایت آمده است:

عَلَيْكُمْ بِاللَّحْمِ فَإِنَّ اللَّحْمَ يُنْمِي اللَّحْمَ وَ مَنْ مَضَى بِهِ أَرْبَعُونَ صَبَاحاً لَمْ‌ يَأْكُلِ‌ اللَّحْمَ‌ سَاءَ خُلُقُهُ وَ مَنْ سَاءَ خُلُقُهُ فَأَطْعِمُوهُ اللَّحْمَ وَ مَنْ أَكَلَ شَحْمَةً أَنْزَلَتْ مِثْلَهَا مِنَ الدَّاءِ[22]

یعنی ... کسی که چهل روز بگذرد و گوشت نخورده باشد اخلاقش بد می‌شود ...

روایات در این مورد متواتر است بنابراین مسئله‌ی مهمی است.

افرادی که خامخواری هستند اشتباه می‌کنند و باید بلافاصله گوشت بخورند.

در روایت آمده است:

مَنْ أُتِيَ عَلَيْهِ أَرْبَعُونَ‌ يَوْماً وَ لَمْ‌ يَأْكُلِ اللَّحْمَ فَلْيَسْتَقْرِضْ عَلَى اللَّهِ وَ لْيَأْكُلْه‌[23]

یعنی اگر کسی چهل روز گوشت نخورد قرض کند خداوند ضامن قرض او است و گوشت بخورد.

در روایت آمده است:

كُلُوا اللَّحْمَ فَإِنَّ اللَّحْمَ مِنَ اللَّحْمِ وَ اللَّحْمُ يُنْبِتُ اللَّحْمَ وَ مَنْ لَمْ يَأْكُلِ اللَّحْمَ أَرْبَعِينَ يَوْماً سَاءَ خُلُقُهُ وَ إِذَا سَاءَ خُلُقُ أَحَدِكُمْ مِنْ إِنْسَانٍ أَوْ دَابَّةٍ فَأَذِّنُوا فِي‌ أُذُنِهِ‌ الْأَذَانَ كُلَّه‌[24]

یعنی کسی که چهل روز گوشت نخورد اخلاقش بد می‌شود و هنگامی که انسان بد خلق شد در گوشش اذان کامل بگویید.

پیامبر(ص) و ائمه(ع) گوشت را دوست داشتند، بنابراین کسی که گوشت را دوست داشته باشد انسان خوبی است. شاید انسان های عارف مسلکی باشند که به خاطر رعایت مسائل معنوی گوشت را دوست نمی‌دارند.

امام باقر(ع) گوشت دوست می‌داشت و هنگام فوت فقط سیصد درهم داشت که برای خرید گوشت کنار گذاشته بود.

مصرف گوشت گاو حرام نیست، در صورتیکه انسان ناچار باشد می‌تواند از گوشت گاو استفاده کند. گوشت گاو حلال است ولی از نظر طبی بیماری است.

البته امروزه فهمیده اند که گوشت گاو سبب «کرم کدو» و سبب سرطان است.

گاو جنس است و شامل گوساله هم می‌باشد.

 

تومور ریه(نئوپلاسم ها)

این بیماری در داخل ریه به وجود می‌آید و بیشتر آقایان مبتلا می‌شوند. خانم ها بیشتر به سرطان سینه و آقایان بیشتر به سرطان ریه مبتلا می‌شوند. به خصوص افرادی که در معرض گرد و خبار هستند و سیگار می‌کشند و یا در معدن کار می‌کنند.

سرطان پروستات اختصاص به آقایان دارد و سرطان رحم و تخمدان اختصاص به خانم ها دارد.

سرطان ریه دو نوع خوش خیم و بد خیم دارد.

 

علائم

سرفه کردن، تنگی نفس، درد ناحیه‌ی قفسه‌ی سینه، لاغر شدن، تب، تنفس صدا دار، جمع شدن قفسه‌ی سینه، عدم انبساط کافی قفسه‌ی سینه، ضعیف شدن صداهای تنفسی، گاهی خون همراه با خلط، یکی از نشانه‌ی کل سرطان های بد خیم، خشک شدن و پوست پوست شدن لب است.

 

درمان

داروی ثفا با آب رازیانه زیرا رازیانه حمال ثفا به ریه است، داروی پیامبر(ص) که باید با آب رازیانه مصرف بشود، جامع امام رضا(ع) با آب رازیانه، داروی بلغم، و چون افراد نوعا مبتلا به کم خونی می‌شوند قرص خون هم می‌دهیم،

کاشم برای پالایش ریه است شاید مفید باشد ولی نفع آن برای تومور ریه محرز نیست.


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo