< فهرست دروس

درس طب استاد تبریزیان

94/10/20

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: قرص مفاصل – درمان با دعا

معرفی داروی شیطرج (قرص مفاصل)

داروی بسیار موثر و مفید است که اثر معجزه آسا دارد. برای زانو درد و درد مفصل و آب آوردن مفاصل و ورم مفاصل و دیگر مشکلات مفاصل و بخصوص زانوها بسیار مفید است. برای ساییدگی و آرتروز هم مفید است.

این دارو در تجربه نشان داد که اثر بسیار خوبی دارد. اصل این دارو گیاه شیطرج است که ما با دیگر گیاهان مفید در این زمینه ترکیب می‌کنیم تا اثر بیشتری داشته باشد.

 

     شیطرج ده مثقال

     اَنجدان رومی ده مثقال

     فلفل سیاه یا قرمز دو مثقال

     دارچین دو مثقال

 

فلفل درد را ساکت می‌کند. دارچین هم خوب است که به این دارو اضافه بشود چون گردش خون را زیاد می‌کند و سبب تنظیم مفصل و زانو می‌شود.

آسیاب شوند و باهم مخلوط بشوند به صورت قرص تهیه بشود و اندازه یک قرص (یک فندق) یکی در صبح ناشتا و در شب بعد از غذا مصرف بشود.

خوب است که به این دارو عسل اضافه کنید تا به شکل قرص در بیاید چون فلفل دارد و قابل جویدن نیست.

شیطرج چوب درختان است. امروزه شیطرجی که در بازار به دلیل تقاضای زیاد، هست نوعا تقلبی است. شاخه های نازکی که از درختان حرص می‌شود را به عنوان شیطرج می‌فروشند. اما نشانه شیطرج این است که در صورت آسیاب شدن به پشمک تبدیل می‌شود مگر اینکه خیلی کهنه باشد.

انجدان رومی با انجدان ایرانی تفاوت دارد. انجدان رومی سفید است و طعم و عطر هم ندارد. وسط آن یک دانه ای است شبیه زیره و قهوه ای رنگ است. انجدان ایرانی زرد رنگ است و وسط آن قهوه ای رنگ است. در صورت نبودن انجدان رومی، می‌شود از انجدان ایرانی نیز استفاده کرد.

انجدان رومی با گلپر تفاوت دارد. گلپر گیاهی است که شاید ارتفاع آن به یک متر هم برسد ولی انجدان یک گیاه کوتاهی اندازه یک وجب است.

فلفلی که در روایات وارد شده است بیشتر فلفل سیاه است اما فلفل قرمز هم امتحان شده است و موثر است.

اگر این دارو به مرکب یک مفاصل و پماد مفاصل استفاده بشود صد در صد تاثیر دارد.

 

درمان با صدقه

 

این نوع درمان در هیچ طبی مطرح نیست. این درمان اختصاص به اسلام دارد. ائمه می‌فرمایند صدقه دارو است:

الصَّدَقَةُ دَوَاءٌ مُنْجِح[1] یعنی صدقه داروی موفق و موثر است.

نکته اول در این روایت این است که صدقه دارو است. و نکته دوم این است که موثر است.

روایت دیگری داریم می‌فرماید:

دَاوُوا مَرْضَاكُمْ‌ بِالصَّدَقَة[2] یعنی بیماران خود را با صدقه درمان کنید.

شاید روایت اول این مفاد را دارد که صدقه دارویی برای روح و روان و اعتقاد باشد اما در این روایت معلوم می‌شود که صدقه برای افرادی است که مریض هستند.

در روایت دیگر می‌فرماید:

الصَّدَقَةُ تَدْفَعُ الْبَلَاءَ الْمُبْرَمَ فَدَاوُوا مَرْضَاكُمْ‌ بِالصَّدَقَة[3] یعنی صدقه بلائی که محکم شده است را دفع می‌کند پس بیماران خود را با صدقه درمان کنید.

در روایت بعدی می‌فرماید:

دَاوُوا مَرْضَاكُمْ‌ بِالصَّدَقَةِ وَ ادْفَعُوا الْبَلَاءَ بِالدُّعَاءِ[4] یعنی با صدقه بیماران خود را درمان کنید و بلاء را با دعا دفع کنید.

در روایت دیگر می‌فرماید:

أَنَّ رَجُلًا شَكَا إِلَيْهِ إِنَّنِي فِي (عَشَرَةِ نَفَرٍ) مِنَ الْعِيَالِ كُلُّهُمْ‌ مَرِيضٌ‌ فَقَالَ لَهُ مُوسَى ع دَاوِهِمْ بِالصَّدَقَةِ فَلَيْسَ شَيْ‌ءٌ أَسْرَعَ إِجَابَةً مِنَ الصَّدَقَةِ وَ لَا أَجْدَى مَنْفَعَةً لِلْمَرِيضِ‌ مِنَ الصَّدَقَةِ[5]

یعنی مردی به امام کاظم(ع) شکایت کرد که همه ده نفر از خانواده من مریض هستیم امام فرمود با صدقه آن ها را درمان کنید و چیزی سریع تر از صدقه اجابت شود و اثر کند. و چیزی از صدقه برای بیمار مفید نیست.

درمان با صدقه باید زنده بشود البته روش مخصوص دارد.

 

انسان برای درمان چگونه باید صدقه بدهد؟

 

درست است که در صدقه ریا یا منت نباید باشد اما روش هایی برای صدقه‌ی درمانی وجود دارد که نشان می‌دهد با صدقه عام تفاوت دارد.

صدقه ای که برای درمان بیماری داده می‌شود سه شرط دارد: اول اینکه خود شخص باید با دست خودش صدقه بدهد. شرط دوم این است که صدقه باید غذا باشد و شرط سوم این است که باید از فقیر بخواهد برای او دعا کند.

کلینی از عبدالله بن سنان که از اصحاب اجماع است نقل می‌کند:

يُسْتَحَبُّ لِلْمَرِيضِ أَنْ يُعْطِيَ‌ السَّائِلَ‌ بِيَدِهِ‌ وَ يَأْمُرَ السَّائِلَ أَنْ يَدْعُوَ لَه[6] یعنی مستحب است برای بیمار که با دست خود به فقیر بدهد و به او امر کند که برای او دعا کند.

روایت دیگری می‌فرماید:

أَنَّ بَعْضَ أَهْلِ بَيْتِهِ ذَكَرَ لَهُ‌ أَمْرَ عَلِيلٍ‌ عِنْدَهُ فَقَالَ لَهُ ادْعُ بِمِكْتَلٍ‌ فَاجْعَلْ فِيهِ بُرَّاً وَ اجْعَلْهُ بَيْنَ يَدَيْهِ وَ مُرْ غِلْمَانَكَ إِذَا جَاءَ سَائِلٌ أَنْ يُدْخِلُوهُ إِلَيْهِ فَيُنَاوِلُ مِنْهُ بِيَدَيْهِ وَ يَأْمُرُهُ أَنْ يَدْعُوَ لَهُ فَقَالَ أَ فَلَا أُعْطِيَ دَرَاهِمَ وَ دَنَانِيرَ فَقَالَ اصْنَعْ مَا أَمَرْتُكَ فَكَذَلِكَ رُوِّينَا فَفَعَلَ فَرُزِقَ الْعَافِيَةَ [7]

یعنی یکی از اهل بیت امام برای او حال یک بیمار را ذکر کرد امام فرمود یک ظرفی تهیه کن در آن گندم قرار بده و ظرف را روبروی آن بیمار قرار بده و به خادم ها امر کن که اگر فقیری بیاید او را به سمت بیمار بخوانند و آن بیمار از آن ظرف گندم با دست خود به آن فقیر بدهد و به او امر کند که برایش دعا کند. راوی می‌گوید درهم و دینار ندهم؟ امام فرمود آنچه من گفتم انجام بده. برای ما به این شکل از پیامبر(ص) نقل شده است. این کار را انجام بدهد و عافیت روزی آن بیمار می‌شود.

در روایت دیگری می‌فرماید:

إِذَا كَانَ عِنْدَكَ مَرِيضٌ قَدْ أَعْيَاكَ مَرَضُهُ فَخُذْ رَغِيفاً مِنْ خُبْزِكَ فَاجْعَلْهُ فِي مِنْدِيلٍ أَوْ خِرْقَةٍ نَظِيفَةٍ فَكُلَّمَا دَخَلَ سَائِلٌ فَلْيُعْطَ مِنْهُ كِسْرَةً وَ يُقَالُ لَهُ أُدْعُ لِفُلَانٍ فَإِنَّهُمْ‌ يُسْتَجَابُ لَهُمْ فِيكُمْ وَ لَا يُسْتَجَابُ لَهُمْ فِي أَنْفُسِهِم[8]

یعنی اگر بیماری داشتی که مرض او خسته ات کرده است پس مقداری از نان خودت در یک پارچه تمیز بگذار و به هر فقیری که بر تو وارد می‌شود از آن بده و به او بگو برای فلانی دعا بکن زیرا دعای آن ها در حق شما مستجاب است و در حق خودشان مستجاب نمی‌شود.

بعضی به من می‌گویند که فقراء نون نمی‌پذیرند. پیشنهاد من این است که به محله های فقیر نشین رفته بشود و با نانوایی های آنجا هماهنگ بشود که با دست خود نان به افراد داده شود.

خداوند می‌خواهد با درمان ما یک نفر نیز سیر بشود. این مهر و مودت به ارمغان می‌آورد.

اگر کسی از من بپرسد که آیا کباب بدهم؟ بنده می‌گویم نه چون در روایت آمده بود که همانطور که گفته شده است باید عمل کرد.

خود بیمار به دست فقیر بدهد مگر اینکه خود بیمار نتواند این کار را انجام بدهد.

ظاهرا این روایات معتبر است بنابراین خوب است که شخص به این روایات عمل کند.

اگر در یک شهر بیمار نان ارزشی نداشته باشد یا اینکه کسی در آن شهر نان نمی‌خورد چه بکند؟ باید در شهر دیگر این کار را انجام بدهد. چون صدقه دارو است و اگر در شهری دارو پیدا نشود، در شهر دیگر به دنبال آن دارو رفته می‌شود. نبابراین در شهر دیگر باید برود و نان را با دست خود صدقه بدهد.

از روایات استفاده می‌شود که صدقه ای که برای آخرت است خوب است که در شب داده بشود اما صدقه ای که برای درمان داده می‌شود خوب است که در روز داده بشود.

در روایت آمده است:

إِنَّ صَدَقَةَ اللَّيْلِ تُطْفِئُ غَضَبَ الرَّبِّ وَ تَمْحُو الذَّنْبَ الْعَظِيمَ وَ تُهَوِّنُ الْحِسَابَ وَ صَدَقَةَ النَّهَارِ تُثْمِرُ الْمَالَ وَ تَزِيدُ فِي الْعُمُر[9] یعنی صدقه دادن در شب غضب رب را خاموش و گناه را پاک و حساب را آسان می‌کند و صدقه دادن در روز حال انسان را بهتر و عمر را زیاد می‌کند.

در روایت دیگر آمده است:

صَدَقَةُ السِّرِّ فَإِنَّهَا تُطْفِئُ الْخَطِيئَةَ وَ تُطْفِئُ غَضَبَ الرَّب وَ صَنَائِعُ الْمَعْرُوفِ فَإِنَّهَا تَدْفَعُ مِيتَةَ السَّوْءِ وَ تَقِي مَصَارِعَ الْهَوَانِ أَلَا فَتَصَدَّقُوا فَإِنَّ اللَّهَ مَعَ مَنْ تَصَدَّق[10]

یعنی صدقه دادن پنهانی گناه را پاک و غضب پروردگار را خاموش می‌کند و کارهای نیک مرگ بد را دفع می‌کند و مرگ در حال پست و در جای پست را دفع می‌کند. پس صدقه بدهید که خداوند به همراه کسی است که صدقه می‌دهد.

زمان قدیم فقیر زیاد بود و درب خانه می‌آمد اما الان اینطور نیست بنابراین شاید باید به دنبال فقیر رفت.

روایت معتبر دیگری از امام صادق(ع) آمده است:

الصَّدَقَةُ بِاللَّيْلِ تَدْفَعُ‌ مِيتَةَ السَّوْءِ وَ تَدْفَعُ سَبْعِينَ نَوْعاً مِنَ الْبَلَاءِ[11]

یعنی صدقه دادن در شب مرگ بد را دفع می‌کند و هفتاد نوع بلاء را دفع می‌کند.

بنابراین روایت صدقه ای که بلاء را دفع می‌کند اختصاص به صدقه روز ندارد.

روایت دیگری داریم می‌فرماید صدقه برای ارحام باشد:

سُئِلَ رَسُولُ اللَّهِ ص أَيُّ الصَّدَقَةِ أَفْضَلُ قَالَ عَلَى ذِي‌ الرَّحِمِ‌ الْكَاشِح[12] یعنی از پیامبر(ص) سوال شد که چه صدقه ای بهتر است فرمود صدقه ای که بر رحمی که شکم او از فقر گود افتاده است.

کاشح به معنای گود افتادن شکم است.

روایاتی هم داریم که می‌فرماید صدقه را به همه فقراء بده:

أَعْطِ مَنْ لَا تَعْرِفُهُ‌ بِوَلَايَةٍ وَ لَا عَدَاوَةٍ لِلْحَقِّ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ- وَ قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً وَ لَا تُطْعِمْ مَنْ نَصَبَ لِشَيْ‌ءٍ مِنَ الْحَقِّ أَوْ دَعَا إِلَى شَيْ‌ءٍ مِنَ الْبَاطِل[13] یعنی صدقه بده به کسی که نمی‌دانی محب اهل بیت است یا دشمن آن ها خداوند می‌فرماید با مردم به نیکی سخن بگو و به کسی که ناصبی باشد صدقه نده یا اینکه اگر به باطل دعوت کند صدقه نده.

بنابراین بهترین شخص برای صدقه رحم فقیر است.

کسی که صدقه می‌دهد قیدی ندارد یعنی اگر مومن یا غیر مومن صدقه بدهد درمان می‌شود:

كَانُوا يَرَوْنَ أَنَّ الصَّدَقَةَ تُدْفَعُ بِهَا عَنْ الرَّجُلِ‌ الظَّلُوم[14] یعنی صدقه بلاء را از ظالم دفع می‌کند.

 

سوال: آیا با وجود کیست تخم دان امکان بارداری وجود دارد؟

جواب: با وجود کیست تخم دان امکان بارداری وجود دارد در حالیکه دکترها می‌گویند امکان بارداری نیست. قرآن هم در این مسئله تصریح دارد. درباره حضرت زکریا یا درباره حضرت ساره آمده است که با وجود فرتوتی باردار شده اند.

درمان کیست تخم داد استفاده از نشستن در تباشیر هندی با آب اذخر یا خوردن تباشیر با آب شاهی است.

 

سوال: درمان بیماری «هایپوس پادیاس» (یک نوع مشکل تناسلی) چیست؟

جواب: اخیرا این مشکل شایع شده است و درمان آن استفاده از مالیدن خولنجان مخلوط شده با روغن زیتون که کجی یا مشکل دیگر در آلت را درمان می‌کند.

 

سوال: کودک نه ماهه ای مبتلا به لفوس مثانه است درمان آن چیست؟

جواب: در طب جدید برای این حالت درمانی نیست و عمل می‌کنند که شاید هم جواب ندهد اما در طب اسلامی داروی مرکب سه درمان آن است.


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo