< فهرست دروس

درس طب استاد ضیائی

88/07/08

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: آب مروارید و آپاندیسیت
عدسی چشم در حالت طبیعی کاملا شفاف است و بر اثر آب مروارید تار می شود. آب مروارید در افراد مسن شایع تر است. بیماری هایی نظیر دیابت نوع یک و دو یکی از عوارض آب مروارید در طول زمان است. همچنین است مصرف بعضی از داروها و در معرض نور شدید قرار گرفتن و در معرض اشعه ی ما وراء بنفش خورشید و یا لامپ های مهتابی و جوشکاری موجب آب مروارید می شود همچنین سوخت چوب و برگ که علاوه بر آب مروارید موجب سرطان ریه نیز می شود. همچنین است اگر به چشم ضربه بخورد. همچنین است بخارهای مسموم مانند سوخته ی روغن موتور، بخار آمونیاک، بوی ناشی از سیم لحیم و امثال آن.
آب مروارید گاه عامل ژنتیکی دارد و مادرزادی حاصل می شود.

بیماری آپاندیسیت: اگر آپاندیس ملتهب شود به آن آپاندیسیت می گویند. در سنین ده تا سی سالگی شیوع این بیماری بیشتر است. در دو سال اول زندگی، این بیماری یا دیده نمی شود و یا به ندرت اتفاق می افتد. اگر دردهای دور ناف، بخش تا خوردن ران پا و اطراف دست راست به طرف استخوان لگن چند بار درد بگیرد، احتمال این بیماری وجود دارد.
در پزشکی جدید اگر ثابت شود که آپاندیس ملتهب است به جراحی روی آورده و آن را خارج می کنند زیرا می گویند که شاید بترکد و عفونت، بدن را فرا گیرد. آپاندیس به شکل لوله ای کوچک است که در قسمت ابتدایی لوله ی بزرگ قرار دارد. البته عملکرد آپاندیس در بدن مشخص نیست ولی ممکن است به حرکات دودی شکل روده ی بزرگ کمک کند. کسانی که به بیماری یبوست مبتلا هستند می توانند با دست راست بین پا و شکم در قسمت راست را فشار دهند.
اگر آپاندیس دچار انسداد شود به عفونت می انجامد. از علائم آن، بی اشتهایی، درد در اطراف ناف و پهلوی راست بدن در قسمت لگن، تهوع، استفراغ و تب خفیف است.
اگر به این بیماری مشکوک شدیم سریعا باید به متخصص گوارش یا متخصص کبد مراجعه کرد. نباید از هیچ دارویی مسهل و یا ضد درد استفاده کرد و نباید آن را فشار داد و نباید گرم کرد.
برای تحقیق بیشتر می توان به کتاب راهنمای پزشکی خانواده، جلد 17، ص 171 مراجعه کرد. همچنین می توان به کتاب راهنمای گام گام ص 360 گردآوری نفیسه ی دری صفت مراجعه کرد. به اصول طب داخلی هاریسون در بخش آپاندیس مراجعه شود.
در طب گیاهی و اسلامی کتاب دائرة المعارف گیاهان دارویی طب سنتی ص 214 آمده است آش آبغوره، زیره ی سیاه و هندوانه و سکنجبین را مخلوط کرده مصرف کنند.
احکامی که مربوط به تخلی و دفع سموم از طریق ادرار و مدفوع نیز باید مورد مطالعه قرار گیرد.
انسان باید مواظب باشد گناه نکند و این آسان تر از آن است که گناه را انجام دهد و بعد بخواهد توبه کند. زیرا در این صورت قبول توبه، داشتن زمان برای توبه و رعایت کردن شرایط توبه و امثال آن همه مطرح می شود. البته خداوند متعال به سبب تفضلی که برای بندگان خود دارد اگر افراد توبه کنند، توبه ی آنها را می پذیرد. البته توبه باید نصوح باشد. البته خداوند قبل از قبول توبه تفضلات ویژه ای بر افراد دارد و آن اینکه اگر کسی نیّت گناه کند ولی گناه را عملی نکند خداوند گناهی برای او ثبت نمی کند. اما اگر آن گناه را انجام دهد فقط یک گناه برایش نوشته می شود دیگر اینکه توفیق توبه را به بنده اش عطا می کند. از نظر فقهی اگر فرد تصمیم به عدم گناه داشته باشد و یک بار استغفار کند توبه اش پذیرفته است. انسان نباید به توجیهاتی نظیر اینکه خداوند توبه پذیر است و یا من را عذاب نمی کند و مانند آن روی آورد و در نتیجه به انجام گناه، جری شود.
از آن سو نیّت کار خوب موجب ثواب می شود و همچنین اگر کسی کار خوب را انجام دهد خداوند ده برابر آن ثواب عطاء می کند.
در روایت است که حضرت آدم بعد از آنکه آن عمل را مرتکب شد از خداوند خواست که کمکش کند و خداوند نیز به او وحی کرد که توبه را برای او و ذریه اش قرار داده است و اینکه اگر تصمیم به انجام گناه داشته باشد ولی آن را انجام ندهد گناهی برایش نوشته نمی شود و اگر آن را انجام داد یک گناه برایش نوشته می شود ولی اگر نیّت کار خوب را داشته باشد ولی انجام ندهد یک حسنه برایش نوشته می شود و اگر آن را انجام دهد ده برابر برای او حسنه نوشته می شود.
حضرت آدم سپس تقاضای لطف بیشتری می کند و خداوند در این زمان توبه را فرو فرستاد.
حضرت آدم سپس تقاضای لطف بیشتری کرد و خداوند فرمود باب توبه تا قبل از مرگ برای همه باز است.
در روایت دیگری است که اگر کسی یک سال قبل از مرگ توبه کند قبول می شود بعد فرمود این مقدار از نظر زمانی زیاد است و حضرت یک سال را به یک ماه، یک هفته، یک روز و همچنان کم کرد تا فرمود اگر کسی یک لحظه قبل از مرگش و قبل از حالت احتضار که جهان برزخ و عزرائیل را می بیند توبه کند قبول می شود.


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo