< فهرست دروس

درس طب استاد ضیائی

88/07/19

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: آلرژی
یکی از بیماری آلرژی است که همان حساسیت می باشد. تا کنون 90 نوع عامل آلرژی زا شناسایی شده است. آلرژی وضعیتی است که شخصی به موادی که در حالت معمولی برای افراد زیان ندارد حساسیت نشان می دهد. مثلا به گرد و خاک، ادکلون، گرده ی گیاهان، ادویه جات مانند فلفل و مانند آن حساسیت دارد.
آلرژی در بعضی از مواضع بدن بیشتر دیده می شود مثلا در چشم، بینی و پوست اثر بیشتری دارد. به عنوان نمونه عوامل آلرژی چشم در اوائل صبح و غروب بیشتر دیده می شود و در 25 تا 30 درصد به شکل قرمزی، خارش و اشک ریزی نمودار می شود.
آلرژی گاه به شکل عطسه می باشد. البته اگر کسی زیاد عطسه می کند باید به نزد متخصص قلب رود تا یک رادیوگرافی قلب نیز انجام دهد زیرا گاه ناراحتی قلب به شکل عطسه خود را نشان می دهد.
در روایات است که سه تا عطسه در بیست و چهار ساعت اشکال ندارد و گاه برای بدن نیز مفید است ولی اگر بیشتر شود علامت خطر است. عطسه مانند سرفه به تنهایی علامت بیماری نیست ولی اگر از حد طبیعی بالاتر رود می تواند علامت بیماری محسوب شود.
گاه بر اثر آلرژی پوست بدن برافروخته شده و قرمز می شود.
در قدیم به آلرژی، تب یونجه نیز می گفتند زیرا افراد بر اثر مواد موجود در یونجه گاه عطسه می زدند.
آلرژن ها (موادی که موجب آلرژی می شود) می تواند حتی در پیاز، سرخ کردنی و مانند آن باشد و از طریق خوردن، استنشاق و مانند آن و یا تماس به بدن مانند تماس فلفل به بدن رخ می دهد.
حتی گاه افراد به تزریقات و نیش زنبور حساستند و اگر مبتلا به نیش شوند باید پادتن خاصی را مصرف کنند و گاه افراد به پنی سیلین حساسیت دارند. گاه افراد به پر پرندگان و پرز و کرک و پشم حساسیت دارند. حتی گاه رنگ ها که حاوی مواد الکلی، تینر و مانند آن هستند ایجاد حساسیت می کنند. گاه افراد به موارد آرایشی طبیعی و غیر طبیعی حساس هستند.
کسانی که پوست خشک کم چرب و خشک دارند مواد پلاستیکی پوست آنها را حساس تر می کند بنا بر این دست زدن به جاروبرقی و مانند آن برایشان ایجاد حساسیت می کند.
گاه بعضی نسبت به نور خورشید حساستند مخصوصا در پیک بار نور خورشید که از ده صبح تا چهار بعد از ظهر است.
وقتی یک ماده ی آلرژی زا وارد بدن می شود سیستم ایمنی بدن تولید پادتن می کند تا بدن آلوده نشود و مواد هیستامینی در بدن ترشح می شود. در نتیجه در بدن چیزی به نام آنتی هیستامین ترشح کند تا جلوی آن را بگیرد. سیب درختی یک آنتی هیستامین قوی است یعنی ترشح آن را در بدن ازدیاد می کند. سیب همچنین یک ضد عفونت طبیعی است. عسل نیز خاصیت ضد هیستامینی و ضد عفونی دارد. البته امروزه عسل های غیر طبیعی زیاد یافت می شود مثلا به زنبور، آب شکر می دهند و یا زنبور، از یک نوع گل استفاده می کند. این بر خلاف آنچه است که در قرآن آمده است که در آن آمده است که زنبور از تمامی گلها استفاده می کند: ﴿ثُمَّ كُلي‌ مِنْ كُلِّ الثَّمَراتِ فَاسْلُكي‌ سُبُلَ رَبِّكِ ذُلُلاً يَخْرُجُ مِنْ بُطُونِها شَرابٌ مُخْتَلِفٌ أَلْوانُهُ فيهِ‌ شِفاءٌ لِلنَّاسِ[1]
گاه انسان ها به دود سپند حساسیت دارند آنها باید سپند را بخور دهند نه آنکه دود آن را استنشاق کنند البته دود سپند هرچند آنفلونزا و سرماخوردگی را کاهش می دهد ولی به هر حال افرادی نسبت به آن حساسیت دارند. گاه افراد به بوی بنزین و گازوئیل و دودها حساسیت دارند.
گاه آلرژی فرد به شکل آسم نمودار می شود.
از داروهای ضد آلرژی می توان به آدرنالین، آنتی هیستامین ها، هیدروکسیزین، کلماستین، ترفنادین، آمینوفیلین، هیدروکورتیزون و مانند آن اشاره کرد.
البته یک عدد سیب بعد از غذا و صبحانه یک لیوان شیر عسل (که شیر گاو و کم چرب باشد.) موجب رفع آلرژی و بهبودی عفونت های مختلف بدن می شود. عصرانه یک لیوان آب انگور تازه نیز مفید است و برای رفع عفونت دستگاه تناسلی نیز مفید می باشد.
پوست انگور، خربزه، پوست بادام زمینی، پرز به و پرز کیوی، سمباده ی خمیر که برای آب بندی به کار می رود و دود ناشی از لحیم از جمله موارد آلرژی زا محسوب می شوند.
25 درصد مردم ایران مبتلا به بیماری آلرژی می باشند.
درخت کاج و میوه و پوست آن نیز موجب ایجاد آلرژی می شود. همچنین است گرده های درخت چنار. سوخت چوب و برگ نیز ایجاد آلرژی می کند و موجب سرطان ریه نیز می شود.
علف شور نیز آلرژی زا است همچنین است گل تاج خروسی و علف آن و بخارات و بوهای شیمیایی مانند بوی روغن سوخته و بوی اسیتون و شوینده ها و امثال آن.


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo