< فهرست دروس

درس طب استاد ضیائی

88/07/28

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: آندروژن ها، آندوسکوپی و آنژین صدری
به مجموعه ی هورمونی جنسی مردانه آندروژن می گویند. این هرومون ها سبب و ایجاد کننده ی ویژگی های خاص مردانه است. این هورمون ها عمدتا از بیضه ها ترشح می شوند و مقدار کمی از آنها از غده های فوق کلیوی ترشح می شود.
در زنان و دختران هورمون های خاص، از تخمدان ها ترشح می شود. هورمون های مردانه به مقدار بسیار کمی در زنان وجود دارد.
آندروژن ها موجب صفات مردانه مانند درآوردن ریش و سبیل، کلفت شدن صدا هنگام بلوغ و درشت شدن عضلات و استخوان ها می شود.
در زنان اگر یائسگی طبیعی رخ دهد باید در زنهای غیر سیده پنجاه سالگی به بعد و در سیده از شصت سالگی به بعد اتفاق افتد.
گاهی یائسی زودرس است که علل مختلفی دارد مثلا در سنین 30 هم گاه رخ می دهد. یکی از علت های آن تأخیر در سن ازدواج و یا مصرف کافئین زیاد است که در چای غلیظ، چای مانده، قهوه، نسکافه، کاکائو، شکلات و مانند آن یافت می شود. کافئین علاوه بر این، موجب گرفتگی عروق کرونل قلب، لجن صفراوی و سنگ های صفراوی و آنفلونزا و تحریکات بیشتر در آبریزش بینی و کیست در تخمدان می شود. کیست موجب عقیم شدن می گردد. از دیگر عوارض کافئین این است که هورمون های مردانه در آنها زیاد می شود در نتیجه صدایشان کلفت شده و صورت و بدنشان موی ضخیم در می آورد.

آندوسکوپی:
عکس برداری داخلی است که به وسیله ی پزشک توسط لوله ای متحرک و دارای ارتجاع از طریق دهان وارد می شود و اجزاء داخلی را بررسی می کنند. دستگاهی که برای گوارش بدن از آن استفاده می شود با دستگاهی که برای ریه به کار می رود متفاوت است. همچنین گاه فرد به خونریزی در بخش انتهایی روده ی بزرگ مبتلا می شود که از طریق لاپاراسکوپی آن را معاینه می کنند تا علت آن بررسی شود که آیا علت آن سرطان کلون است یا چیز دیگر. امروزه که مصرف گوشت قرمز، سرخ کردنی، فست فودها، غذاهای صنعتی و اسانس های شیمیایی زیاد شده است ضریب سرطان کلون نیز افزایش یافته است.

آنژین صدری:
گاهی در بعضی از افراد دیده می شود که جناق سینه اش درد دارد. این علامت آنژین صدری است. البته درد باید شدید باشد و منتشر شود و در یک جا متمرکز نباشد. این درد به سبب کمبود اکسیژن قلب ایجاد می شود. این درد در سمت چپ و زیر جناق سینه متمرکز می شود گاه به گردن، گلو، فک تحتانی و بازوی چپ نیز سرایت می کند.
البته در ابتدا علامت بیماری قلبی نیست ولی اگر تکرار شود علامت بیماری قلبی است. آنژین صدری بیماری نیست بلکه علامت وجود بیماری در قلب است. علت اصلی آن باریک شدن و انسداد عروق اصلی خونی که همان رگ های کرونل قلبی است می باشد. این رسوب گاه رسوب سدیم است و گاه رسوب کافئین و گاه رسوب تریگلیسیرید خون است که دو نوع اخیر شایع تر است.
درد آنژین صدری که درد منتشره است با فعالیت کردن بیمار در هوای سرد یا بعد از غذا خوردن تشدید می شود. این درد غالبا تا پانزده دقیقه ادامه می یابد. اگر مریض استراحت کند (مخصوصا به سمت راست) و اگر ناراحتی معده (بر اثر رفلاکس و برگشت اسید معده) هم داشته باشد باید کمی متمایل به شکم باشد حتی بهتر است متکایی بر روی دیافراگم یعنی بین دنده ها و احشاء داخلی بگذارد که این کار موجب تسکین بیشتر درد می شود و زودتر از پنج دقیقه خوب می شود.
در پزشکی جدید از قرص های قرمز زیرزبانی استفاده می شود که البته عوارض دارد یعنی هم موجب ناراحتی قلبی می شود و هم پوسیدگی جدار داخلی کلیه می شود یعنی خون وارد کلیه می شود ولی اوره و کراتین آن گرفت نمی شود.
باید بعد از مصرف هر دوز از دارو تا دو هفته از دارو مصرف نشود تا ضریب عوارض دارو کم شود و بدن نیز به دارو عادت نکند.
کسی که آنژین صدری دارد باید سریعا خود را به متخصص قلب و عروق و یا دستگاه گوارش نشان دهد زیرا گاه به سبب ازدیاد گاز و اسید معده است که موجب درد مزبور می شود. گاه نیز به علت اضطراب و استرس است. حتی گاه فرد بار سنگین بلند کرده است که موجب درد مزبور می شود.
اگر درد در سمت چپ و از پشت دنده به طرف جدید باشد این احتمال دارد که مربوط به ناراحتی قلبی باشد.
انسان بعد از دیدن علامت بیماری باید به فکر درمان باشد و الا همان گونه که امیر مؤمنان علی علیه السلام در غرر الحکم می فرماید: اگر کسی بعد از علم به بیماری به دنبال درمان نرود به خودش جفا کرده است.
امروزه به سبب تورم و گرانی و یک سری مشکلات دیگر، خودخوری، اختلال در خواب و سوء تغذیه زیاد است و اینها موجب می شود که دنده های سینه درد بگیرد و به دست و کف دست منجر شود و گز گز زند. حتی گاه استخوان ابرو درد می گیرد و اگر چنین کسی با دیگری بخواهد حرف بزند نوک زبان و پلک های چشم او می لرزد. این نوع درد از رو است و علامت ضعف اعصاب است.
برای چنین فردی چیزهای ترش مانند لواشک، ترشک، سرکه، ترشی، آب لیمو ترش و مانند آن مضر است. همچنین است غذای تند مانند فلفل، ترشی لیته و مانند آن. شب هم خوب است از سوپ رقیق با یک قاشق غذاخوری آب غوره استفاده کند. صبحانه از شیر عسل استفاده نماید. سیب، گلابی و علی الخصوص آناناس بسیار مفید است. در میان سبزیجات نیز از ترخون استفاده کند البته ترخون به تنهایی موجب آسم می شود از این رو بهتر است آن را خورد کنند و با برنج یا نان یا ماست و دوغ بخورند.


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo