< فهرست دروس

درس طب استاد ضیائی

88/08/17

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: ایدز
این بیماری از بیماری های شایع و متداول می باشد.
در سال 1384 شمسی، شمار مبتلایان به این بیماری از مرز چهل میلیون نفر در سطح جهان گذشت. این بیماری توسط ویروسی که سیستم ایمنی بدن را مختل می کند ایجاد می شود که موجب آلوده کردن لنفوسیت ها می شوند که عصب های دفاعی در برابر عفونت ها و بیماری ها می باشند. در نتیجه، از کار آفتادن آنها موجب می شود که بدن توان دفاعی خود را از دست بدهد و برابر بیماری های عفونی بی دفاع شود.
مایعاتی از بدن که حاوی لنفسیت های آلوده هستند مانند اشک، ترشحات مهبل، منی، بزاق، شیر مادر و امثال آن می توانند موجب انتقال این بیماری به دیگران شوند.
از زمان ورود ویروس به بدن تا ظهور علائم آن ممکن است چندین سال به طول بینجامد.
علامت این بیماری متفاوت است و عبارتند از: کاهش وزن، تب، اسهال، سرفه، عفونت قارچی دهان و بثورات پوستی.
مبتلایان به ایدز به راحتی به عفونت های فرصت طلب مبتلا می شوند این عفونت ها در افراد سالم هیچ گونه بیماری ای ایجاد نمی کند ولی کسانی که مبتلا به ایدز هستند از آنجا که سیستم ایمنی بدن آنها مختل شده است این نوع عفونت های در آنها موجب بیماری می شود. از این نوع بیماری های می توان به سل، پنوموسیستیس کارینی، کاندیدیت یازیس، توکسوپلاسموز، هیستوپلاسموز و امثال آن نام برد.
کسانی که مبتلا به ایدز یا اچ آی وی فعال هستند به میزان زیادی به لنفوم و سارکوم کاتوسی که نوعی تومور است مبتلا می شوند.
برای درمان ایدز هرچند تحقیقات وسیعی صورت گرفته است ولی درمان قطعی و کاملی برای آن یافت نشده است. هرچند در طب گیاهی و طب المعصومین مطالبی در این مورد بیان شده است.
مثلا مصرف عسل با سیاه دانه ضد ایدز و سرطان می باشد.
اخیرات کیت ایمونولوژیک که برای تشخیص همزمان ایدز و هپاتیت سی کاربرد دارد کشف و ساخته شد.
دکتر منوچهر محمدزاده ی لاری در مقاله ای علمی در مورد از اچ آی وی تا ایدز در صفحه ی صد و هجده از مقاله اش تحت عنوان نگاهی متفاوت به ایدز می گوید: پزشکی مدرن به رغم منابع عظیم تکنولوژی، شیمیایی، جراحی، رادیوتراپی نتوانسته است به بیماران ایدزی خدمت قابل توجهی کند. هرچند شیوه های سنتی خوبی برای آن وجود دارد که هرچند نمی توانند آن را کاملا مداوا کنند ولی سهم عظیمی در بهبودی بدن دارند. در شرایط فعلی، امکانات طب سنتی را نباید نادیده گرفت.
مصرف شاهدانه در جیره ی غذایی مانع فعال شدن اچ آی وی می شود. همچنین است مصرف یک لیوان شیر هر روز صبح با عسل رقیق شده مانع مبتلا شده به بیماری های فرصت طلب می شود. مصرف عسل با سیاهدانه نیز ضد ایدز و سرطان است.

غدد درون ریز:
از غدد درون ریز می توان به غده ی تیروئید اشاره کرد که هورمون تیروکسین ترشح می کند. همچنین پاراتیروئید است که در دو طرف حنجره کنار سیب آدم است که از غده ی تیروئید کمی پائین تر است.
بحث در تورم پاراتیروئید است. روی ورم آن که در دو طرف فک است هیچ پمادی نباید مالیده شود و باید دقت کرد که نباید آن را با اوریون اشتباه گرفت.
عوامل ایجاد ورم پاراتیروئید:
1.بیماری اوریون که یک بیماری ویروسی است و تظاهرات آن بین 14 تا 18 روز است ولی ورم آن ظرف پنج روز است.
2.عفونت پاراتیروئید که با فشار دادن آن چرک و عفونت خارج می شود که باید با تجویز پرشک از آنتی بیوتیک ها باید استفاده کرد.
3.گاه ترشح از آن بند می آید ولی اگر آن را فشار دهیم مایع رقیق بزاق از آن بیرون می آید که عامل ویروسی دارد.
4.ابتلا به بیماری ایدز که یک بیماری عفونی است.
5.سرطان پاراتیروئید که بسیار نادر است.
6.ابتلا به بیماری های متابولیک مانند قند خون، ناراحتی کبدی و امثال آن.

توکّل به خداوند، توسل به اهل بیت، خواندن قرآن با تدبر، زیارات چهارده معصوم، احیاء شعائر و امثال آن موجب به جلو راندن افراد به سمت خداوند و رسیدن به کمالات می شود.
از آن سو ارتکاب اشتباهات و گناهان عمدی انسان را به سمت بدی ها می کشاند حتی حدیث نفس نیز انسان را به بدی ها سوق می دهد.


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo