< فهرست دروس

درس طب استاد ضیائی

88/08/19

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: برونشیت
برونش همان حبابچه ی ریه است و ایت به معنای التهابی است که به دو صورت حاد و مزمن رخ می دهد. برونش محل عبور هوا از نای به ریه ها می باشند. برونشیت حاد بیشتر در کودکان و در افراد سالخورده دیده می شود.
علائم بیماری برونشیت:
1.تب
2.درد سینه
3.بی حالی
4.ضعف عموی
5.سرفه ی خلطی و گاه غیر خلطی و گاه مکرر و گاه غیر مکرر
البته متخصص ریه دقیقا این موارد را چک می کند تا با بعضی از بیماری های دیگر ریه مانند سل ریوی اشتباه نشود.
طول دوره ی این بیماری معمولا ده روز می باشد و رد بعضی موارد گاه تا چند هفته به طول می انجامد و این در صورتی است که از بعضی خوردنی ها مانند سرخ کردنی، شوکولات، کاکائو، نسکافه، غذا و آب سرد، عدم پوشیدن لباس مناسب در فصول سرد و یا سرد و خشک و یا تردد در جاهایی که دارای گرد و خاک و دوده ی زیادی است اجتناب نکرده باشد.
گاه نیز بدن فرد ضعیف است که بعد از آنکه به برونشیت مبتلا می شود موجب می شود که ضعف بدن او بیشتر شود.
با مصرف عسل رقیق شده و آب سیب و آب شلغم و آب زردک می توان درصد برونشیت را کاهش داد.
علت پیدایش برونشیت گاه باکتری است و گاه عامل آن ویروسی می باشد. اگر علت آن باکتریایی باشد در پزشکی جدید آنتی بیوتیک هایی را تجویز می کنند ولی اگر ویروسی باشد آنتی بیوتیک ها هیچ نقشی در درمان ندارند.
برونشیت مزمن در افراد میان سال و مسن دیده می شود که در صورت ادامه یافتن، به برونشیت حاد منجر می شود. این برونشیت گاه بر اثر استنشاق تدریجی گرد و غبار و مصرف انواع دخیانیات، مواد افیونی و یا قرص های هورمونی رخ می دهد. در برونشیت مزمن علاوه بر علائم فوق، تنگی نفس (آسم) و سرفه های همراه با خلط نیز وجود دارد.
کسانی که به برونشیت مزمن مبتلا هستند چون دریافت اکسیژن بدنشان کم می شود مستعد برای بیماری های قلبی می شوند.
در پزشکی گاه از داروهای گشاد کننده ی برونش استفاده می کنند. اگر بیماران از هوای پاک صبحگاهی که مجاورت گل و گیاه باشد و یا در پارک های سالم در هوای پاک قدم بزنند و یا یک وعده ی غذایی خود را در آنجا میل کنند و یا اگر مبتلا به دخانیات و مواد افیونی و یا قرص های روان برگردان هستند آنها را ترک کنند سریع تر بهبود می یابند.

انسان باید بر رفتار و کردار خود مدیریت داشته باشد و باید تهذیب نفس کند. یکی از وظائف مهم مرسلین این بود که علاوه بر تبلیغ صحیح، مردم را به شکل صحیح پرورش می دادند و آنها را تذکیه می کردند.
اگر کسی می خواهد بر دیگران مدیریت داشته باشد مانند مدیر، معلم و مسئول ابتدا باید بر نفس خود مدیریت داشته باشد.
در جامعه همه چیز باید تحت نظارت باشد، در بازار باید مغازه ها کنترل شود بعد ارز، بارار بورس، هزینه، اصل هزینه، نفرات و چگونگی داد و ستد باید همه مورد نظارت باشد. همچنین است کنترل دروس متداول در حوزه و دانشگاه. این موارد سبب کنترل کیفیت محصولات و معلومات می شود.
اثر خوب دیگری که بر این نوع نظارت ها بار است این است که افراد جامعه به محصولات خارجی مراجعه نمی کنند بلکه به تولیدات داخلی روی می آورند که این خود موجب رونق اقتصادی کشور می شود همچنین از نظر علمی خودکفا می شوند.
انسان باید جهانی فکر کند تا بتواند جهان را با اسلام و فرهنگ اسلامی آشنا کند.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo