< فهرست دروس

درس طب استاد ضیایی

88/09/18

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: پوکی استخوان

پوکی استخوان یا بیماری استئوپروز از جمله بیماری های خاموش است (مانند قند خون) زیرا تراکم سلول های استخوانی و ماده ی آن و استحکام استخوان به تدریج از بین می رود و موقعی انسان متوجه می شود که ضعف ساختمان استخوان ایجاد شده و اسکلت بدن ضعیف شده است. اگر استخوان باریک یا ضعیف باشد ضریب شکنندگی در آنها بالا می رود. این حالت در استخوان های لگن، مچ پا و مچ دست و مهره های گردن و مهره های ستون فقرات مخصوصا در بخش قوس کمر بیشتر وجود دارد.

میزان استخوان سازی بدن در حالت طبیعی به مقدار و اندازه ی جذب مجدد سلول های استخوانی بستگی دارد. اگر این تناسب به هم بخورد و میزان جذب مجدد سلول های استخوانی بیشتر از میزان استخوان سازی باشد فرد به پوکی استخوان مبتلا می شود. این حالت غالبا از سنین 35 سالگی به بعد مخصوصا از 40 سالگی به بعد بیشتر می شود زیرا در این سن تراکم سلول های استخوانی در بدن به تدریج کم می شود. بنا بر این مصرف لبنیات در هر روز از ضروریات است. یک تا دو لیوان شیر کم چرب، مصرف پنیر با گردو در شب، یا مصرف سبزی با گردو، در معرض نور خورشید در کل روز به مقدار پانزده دقیقه و خوردن بیست و یک عدد مویز (که در کمبود منگنز که در استحکام قطر داخلی استخوان مؤثر است کاربرد دارد) نباید فراموش شود.

دومین عامل پوکی استخوان مربوط به روش زندگی غلط یعنی کم تحرکی است که موجب چند بیماری می شود که یکی از آنها پوکی استخوان است.

همچنین کسانی که رژیم غذایی مستمر که کم پروتئین است مصرف می کنند.

همچنین کسانی که سابقه ی وراثتی یا ژنتیکی پوکی استخوان دارند.

از دیگر عوامل ابتلاء به پوکی استخوان مصرف بیماری های کورتون دارد است.

همچنین است ساختار و فیزیولوژی خاص بدن که به این سبب پوکی استخوان در زنان که در آنها حاملگی، شیردهی، قاعدگی و یائسگی وجود دارد بیشتر وجود دارد. بنا بر این آنها باید از شیر عسل در صبح، شیر خرما، هفت عدد خرما بعد از ناهار و یا حلیم گندم گوشت استفاده نمایند.

پوکی استخوان یک بیماری خاموش است زیرا تا فرد مبتلا به شکستگی استخوان نشود از وجود این بیماری در خود باخبر نمی باشد و تا قبل از آن علامت خاصی ندارد.

البته با رادیوگرافی یا عکس رنگی می توان از وجود آن پی برد.

از ورزش و نرمش های سبک می توان برای پیشگیری از آن استفاده کرد. البته ورزش باید سبک و مستمر باشد. همچنین است مصرف کلسیم بین هشتصد تا هزار و پانصد میلی گرم در روز که مقدار احتیاج روزانه ی بدن به کلسیم است. برای تأمین آن می توان از صبح از شیر عسل، روز بعد یک لیوان شیر خرما و یا حلیم گندم گوشت استفاده کرد. همچنین برای ناهار می توان یک سیخ کباب از ران مرغ یا سردست گوسفند استفاده کرد. شام هم از سوپ رقیق که حاوی یک قاشق آب غوره و یک قاشق روغن زیتون باشد و قبل از آن از پنیر و گردو یا پنیر و سبزی استفاده کرد.

در ماهی هم می توان از ماهی سفید یا قزل آلا در هفته ای یک یا دو بار استفاده کرد. در روایات است که مصرف زیاد ماهی موجب ضعف نور چشم می شود. البته مخفی نماند که مصرف کنسروها به دلیل اینکه حاوی مواد مصنوعی و شیمیایی است موجب ابتلاء به انواع سرطان ها و مسمومیت های باکتریایی می شود.

همچنین می توان از میگو استفاده کرد که حاوی فسفر زیادی است. البته تخم مرغ با ماهی که مخصوصا افراد تخم مرغ را با کنسرو ماهی می خورند موجب چند بیماری می شود که از جمله ابتلاء به بیماری نقرس است و موجب کسلی، تورم طحال، کم خونی و مانند آن می شود.

مصرف کلسیم در زنان و دختران باید بیشتر از مردان باشد. بعضی نیز از هورمون استروژن را در زنان پیر استفاده می کنند تا درصد تستسرون در آنها زیاد نشود تا موی ضخیم در بدن آنها در آید یا صدای آنها کلفت شود. همچنین یکی از عوارض چربی امگا سه که از عوارض یائسگی است موجب افسردگی و نق زدن در زنان می شود. قرص ماهی برای این منظور مناسب است.

قرص شیمیایی کلسیم دی نیز برای درمان پوکی استخوان مفید است.

اگر کسی هم به پوکی استخوان و کمبود مایع مفصلی که به موجب آن مفاصل بدن صدا می کند مبتلا باشد از قرص ب 1 سیصد نیز تجویز می شود.

در داروهای گیاهی نیز می توان از هر شب هفت عدد انجیر تازه یا خشک استفاده کرد و هر روز صبح هفت عدد زیتون استفاده کرد. همچنین سرکه نیز برای استحکام استخوان مفید است.

هسته ی سنجد اگر کوبیده و پودر شود و مصرف شود برای استحکام استخوان بدن مفید است. البته پوست سنجد برای پوست بدن و گوشت آن برای گوشت بدن مفید است. در عربی به سنجد، غبیراء می گویند. روزی یک قاشق مرباخوری از پودر سنجد کافی است البته کسی که آن را مصرف می کند نباید مبتلا به شن کلیه باشد زیرا هسته ی سنجد گاه ایجاد رسوباتی در کلیه می کند.

در مورد کودکان اگر بخواهند بدانند که کودک به بیماری های متابولیکی مبتلا هست یا نه از پاشنه ی پای او چند قطره خون می گیرند و نتیجه را ظرف یک هفته اعلام می کنند. سابقا جواب این آزمایش ظرف یک ماه مشخص می شد. امروزه دستگاه هایی آمده است که با آزمایش فوق حدود بیست و نه بیماری متابولیک را تشخیص می دهد. وجود بیماری های متابولیکی در کودک موجب عقب افتادگی ذهنی در آنها می شود. هر یک ماه تأخیر در تشخیص موجب می شود که یک تا ده عدد از ضریب هوشی در کودک از دست برود.

 

انسان برای در امان ماندن از آسیب های روانی باید به سراغ کلمات اهل بیت و جانشینان آنها روند و توصیه های ایشان را به کار گیرند. عمل کردن به سخنان اهل بیت حتی جسم را علاوه بر روح تقویت می کند و سیستم دفاعی بدن را قوی می کند و فرد مبتلا به تشویش ذهنی و فکری نمی شود.

 

 

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo