< فهرست دروس

درس طب استاد ضیایی

88/09/22

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: پیچ خوردگی بیضه

وقتی طناب اسپرماتیک که لوله ای است که به بیضه متصل است پیچ بخورد خون رسانی به بیضه ها قطع می شود و یا کاهش می یابد. این حالت در بیضه و شکم ایجاد درد شدید و ناگهانی می کند. بیضه ی کسی که به این بیماری مبتلا است ممکن است نسبت به بیضه ی طبیعی بزرگتر شود و در بعضی از افراد ایجاد تهوع و استفراغ کند. باید بیمار را به بیمارستان و یا نزد متخصص برد.

گاه این بیماری را به شکل فیزیکی و با دست درمان می کنند و گاه این عمل با عمل جراحی انجام می شود. اگر درمان آن سریع انجام نشود، ممکن است بیضه بر اثر نرسیدن خون به آن از بین برود و یا فرد با کاهش رسیدن خون دچار عقیمی شود. به بیماری فوق در اصطلاح واریکوسل می گویند.

گاه مایع اضافی بافتی بین پوسته ی بیرونی بیضه و خود بیضه ایجاد می شود که در نتیجه به لوله ی مزبور فشار می آورد و مسیر خروج اسپرم را تنگ می کند. این نیز گاه منجر به عقیمی می شود. به این بیماری هیدروسل می گویند.

این مشکلات گاه بر اثر ضربه ی شدید اتفاق می افتد و گاه عوامل دیگری در ایجاد آن نقش دارد.

 

زندگی انسان گاه پیچ خورده و فرد دچار مشکل می شود برای حل این مشکلات باید موارد زیر را مد نظر داشت:

اول اینکه انسان باید به همسر خود محبت داشته باشد و این محبت را نیز گهگاه اظهار کند. همچنین باید محبت خود را به محرم های فامیل ابراز کند. این محبت علامت ایمان در فرد و اقتدا به سنت رسول خدا (ص) است.

دیگر اینکه ابراز محبت برای همسر و فرزندان ایجاد آرامش می کند.

صداقت داشتن و ابراز محبت و عشق از بسیاری چیزها جلوگیری می کند از جمله اینکه جلوی پیری زودرس، اضطراب و استرس، خستگی جنسی و سردمزاجی را می گیرد. انسان نباید نگاهش به خانه نگاه به خوابگاه و رستوان باشد و در محیط خانه هر کسی به فکر خودش باشد و به کار همدیگر کاری نداشته باشند. باید در محیط خانه همه با هم صحبت کنند و با هم غذا بخورند و نسبت به هم صداقت داشته باشند.

همچنین باید محبت با تربیت سالم همراه باشد. انسان باید وقتی فرزندش بزرگتر می شود و در دوره ی سوم که هفت سال سوم است با او مشورت کند. با این کار هم فرزند به عیب و نقص خود پی می برد و هم والدین با افکار فرزند آشنا می شوند.

انسان نباید تنها بخوابد زیرا در این صورت سوء ظن در افراد بالا می رود و در روایت آمده است که این کار موجب ایجاد جنون می شود. بله در روایات است که بچه ها از ده سال به بالا باید رختخواب جدا داشته باشند یعنی زیرانداز و پتو و متکای آنها جدا باشد ولی این به آن معنا نیست که اتاق جدا داشته باشند.

والدین باید دقت کنند که رفتارهای جنسی آنها در معرض فرزندان نباشد و مراقب گفتار و رفتار خود باشند. همچنین باید در مقام عمل احترام به بزرگترها را به فرزندان نشان دهند و پدر و مادر نسبت به هم ابراز محبت و احترام کنند. در روایت است که اگر والدین با هم ارتباط خصوصی داشته باشند و کودکی آنها را دیده و یا صدای آنها را بشنود به زنا مبتلا می شود.

زنان گاه از نظر کلامی اشباع می شوند و گاه لمسی و گاه از نظر مالی بنا بر این باید شوهر، نوع نیاز همسرش را در نظر بگیرد.

انسان باید در محل کار از نیمکره ی راست مغز استفاده کند ولی در خانه باید از نیمکره ی چپ آن استفاده کند که کانون محبت و ابراز عشق است این یعنی مرد نباید سختی های خارج از منزل را به خانه انتقال دهد. همچنین نباید مشکلات خانه را به محل کار انتقال داد که موجب عدم تمرکز در انجام کار صحیح می شود.

انسان حتی در قیامت هم به والدین خود احترام می کند همان گونه که فرزند سقط جلوی درب بهشت می ایستد و می گوید تا والدین من وارد نشوند من داخل نمی روم. بنا بر این در دنیا که انسان در اعمال خود اختیار دارد باید به طریق اولی به والدین خود احترام کند.

هم والدین بر گردن فرزند خود حق دارند و هم فرزند بر گردن والدین خود بنا بر این هر کس باید حق و حقوق خود را بشناسد و بر اساس آن عمل کند.

فرزند تا یک ماهگی در دوران نوزادی است بعد تا پایان دو سالگی در دوران شیرخوارگی است بعد تا پایان یازده سالگی در دوران کودکی است. کودک در آن ایام حدود نود و پنج هزار ساعت از عمرش می گذرد که از آن مقدار هشتاد و پنج هزار ساعت آن را نزد مادر است. این علامت آن است که نقش مادر تا چه حد در خانه مهم می باشد. اینجاست که معنای کلام رسول خدا (ص) مشخص می شود که زنی که در محیط خوب رشد نکرده باشد مانند گلی زیبا است که در مزبله رشد کرده باشد.

انسان باید مدتی از وقت خود را در کنار همسرش بگذراند. انسان اگر در میان محرم ها غذا می خورد خوب است که کنار همسرش باشد و الا اگر نامحرمی در آنجا وجود دارد بهتر است که محل غذا خوردن زنان و مردان و یا سفره ی آنها جدا باشد.

نگاه محبت آمیز شوهر به همسرش و برعکس ثواب هفتاد حج مقبول و سه روز اعتکاف در مسجد النبی دارد.

اگر زن و شوهر با هم خوب نباشد این در واقع به دشمنی به ولایت بر می گردد زیرا زن و شوهر هر دو دارای ایمان هستند و محبت اهل بیت در آنها می باشد و دشمنی با موالیان اهل بیت در حکم دشمنی با خود اهل بیت است. همچنین است در مورد بی حرمتی نکردن به والدین و خویشاوندان.

والدین اهل ایمان باید دقت کنند که دچار ضعف اعصاب و کم خونی و مانند آن نشوند و الا محیط خانه دچار تزلزل می شود. در صد افسردگی در زنان در طول دوران قاعدگی کم می شود و انسان باید در این ایام مواظب او باشد. استرس موجب سرد مزاجی نیز می شود. زایمان نیز موجب افسردگی می شود همچنین است در دوران شیردهی.

والدین باید یکدگر را درک کنند و در جلوی جمع از یکدگر ایراد نگیرند و احترام همدیگر را جلوی دیگران رعایت کنند.

گریه ی شیرخوار گاه به سبب گرسنگی است گاه به سبب این است که خود را کثیف کرده است و گاه به سبب اسپاسم عضلانی و یا دل پیچه و نفخ شکمی است. در این موارد باید پدر و مادر وقت خود را تنظیم کنند و به نوبت از کودک پرستاری کنند.

زن و شوهر باید توقعات خود را از همدیگر کم کنند.

یکی از نکاتی که مهم است این است که مهریه ی زن ها نباید زیاد باشد و این خود به صمیمت محیط خانه کمک می کند.

 

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo